Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla! 

Jag fick den här båten av en kollega. Jag kan ingenting om båtar så står här och kliar mig i huvudet hur jag ska göra. 

Förstår att jag ska skrapa, slipa och laga upp eventuella hål på utsidan. 

 

Till min fråga. 

Hur gör man med Insidan? 

Slipar/skrapar man den? Vad målar man med på insidan? Målar man ens? Vad mer behöver jag tänka på? Finns det några lifehack? 

 

Tack på förhand!

/Sandra

20230419_193825.jpg

received_1391355944987438.jpeg

received_600440798685172.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen om jag låter skeptisk, menjag tänker att det första man bör tänka på är hur länge båten stått på land, och hur mycket och du stora torrsprickor den har.

För jag menar det är ju trist att lägga ner en massa tid på att renovera båten om båten bara följer med sjösättningsvagnen ner i djupet vid sjössättnigen får att den läcker så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig sak det där. Jag har ingen kunskap om träskrov, men det är nog en del jobb. Men sedan har du en härlig båt att åka omkring med!

 

Insidan är väl mer av estetisk betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja insidan är min erfarenhet av träbåt......som visserligen inte är så stor/lång erfarenhet🙂

Sen som No_jah skriver så är det inte bara att fixa till finishen och tro allt är bra för att det är fint. Säkerställ först att skrovet är i sådant skick att det är värt det. Kanske är det stora delar av skrovets bordläggning och spant som behöver bytas. Tråkig kommentar kanske, men den behöver sägas. Annars en fin båt som kan bli ännu finare i renoverat skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Jag är ledsen om jag låter skeptisk, menjag tänker att det första man bör tänka på är hur länge båten stått på land, och hur mycket och du stora torrsprickor den har.

För jag menar det är ju trist att lägga ner en massa tid på att renovera båten om båten bara följer med sjösättningsvagnen ner i djupet vid sjössättnigen får att den läcker så mycket.

Super bra att du nämner! För som jag skrev så kan vi absolut ingenting om båtar. Så vill veta ris och ros. Men okej, hur kollar man efter torrsprickor? Tycker det ser bra ut, en liten fena eller vad man kallar det på höger sida behöver fräschas upp men kan inte se något mer. Men lär mig är du snäll :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den står ju på en vagn ,kan du sjösätta och låta båten stå kvar på vagnen.Sänk ner den så mycket det går,gör inget ting innan du provat detta .Då kommer du att se om hon går i hop och blir tät.Olja samt lacka kan du göra nästa år.Obs starta inte motorn förrän hon legat en vecka i vattnet och blivit tät .Min sista träbåt var från 1918, och din ser ut att vara byggd 1950-1960 så ge henne en chans,även bottenmålning flyttar du fram till nästa år .Gillar formen så ta det lugnt det är en fin båt.Ronnie

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke börja inte skrapa båt botten gamla träbåtar är ofta grundade med Kreosot det är inte hälsosamt .Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Olja insidan är min erfarenhet av träbåt......som visserligen inte är så stor/lång erfarenhet🙂

Sen som No_jah skriver så är det inte bara att fixa till finishen och tro allt är bra för att det är fint. Säkerställ först att skrovet är i sådant skick att det är värt det. Kanske är det stora delar av skrovets bordläggning och spant som behöver bytas. Tråkig kommentar kanske, men den behöver sägas. Annars en fin båt som kan bli ännu finare i renoverat skick.

Tack då har jag en plan, olja!

 

Har googlat lite nu på torrsprickor och gått i genom båten, vad jag kan se så ser jag inga torrsprickor. Super bra ni varnar! För vill helst inte stå där och se det sjunka.. tror den kommer bli otroligt fin när den är klar. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Ronnienr10:

En tanke börja inte skrapa båt botten gamla träbåtar är ofta grundade med Kreosot det är inte hälsosamt .Ronnie

Får använda ansiktsmask då, tack för varningen! :) såg din andra kommentar, jag tror vi börjar kanske med att göra den fin under till och på sidorna. För det har flagnat väldigt mycket på sidorna och krackelerat och ramlat av rätt mycket färg från bottenfärgen så på många ställen har den ingen färg kvar. Tänker att man får chansa! Vilket öga för årtal, den är nog gjord där emellan. Ska höra med kollegan och be om en historia om båten. Men han nämnde snabbt vid leveransen att den är handgjord från Stockholm. Hans föräldrar hade haft den här båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Terri:

Trevlig sak det där. Jag har ingen kunskap om träskrov, men det är nog en del jobb. Men sedan har du en härlig båt att åka omkring med!

 

Insidan är väl mer av estetisk betydelse.

Längtar tills det är dags! En dröm det här! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 40 år sedan fick jag tag på en träsnipa.

Kontaktade fiskare på östkusten, vill jag minnas, angående målning.

 

Äkta linoljefärg på utsidan.

 

Utspädd linoljefärg kraftigt utblandad med terpentin på insidan. Typ blaskig. För att inte stänga inne vatten i borden efter upptagning.

Borden skulle hinna torka innan frosten.

 

Kanske finns bättre rekomendationer i dag.

 

Vet en som tätade sprickor med silicone. Det blev aldrig mera båt av den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

För 40 år sedan fick jag tag på en träsnipa.

Kontaktade fiskare på östkusten, vill jag minnas, angående målning.

 

Äkta linoljefärg på utsidan.

 

Utspädd linoljefärg kraftigt utblandad med terpentin på insidan. Typ blaskig. För att inte stänga inne vatten i borden efter upptagning.

Borden skulle hinna torka innan frosten.

 

Kanske finns bättre rekomendationer i dag.

 

Vet en som tätade sprickor med silicone. Det blev aldrig mera båt av den.

 

 

Så linoljefärg några varv till det är mättat och sen olja på det? Har jag då förstått det rätt? :)

 

haha! Tack för tipset, ska låta bli siliconen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är enkelt att vårda och underhålla en träbåt. Allmänt gäller att använda rå linolja och balsamterpentin till impregnering. Mycket och länge. Här gäller att man har en sida, helst insidan, av bordläggningen som är öppen, dvs inte behandlad med något som bildar en tät yta.

Fortsätter vi med den enkla behandlingen och vill åstadkomma en vattenavvisande ytbehandling på t.ex bordläggningens utsida skall fernissa användas. Ursprungligen är fernissa kokt linolja som efter upprepade strykningar bildar en blank och tät yta. Normalt fordras minst 10, kanske mer än 20 strykningar innan man når dit att ytan är mättad och linoljan kan torka till en fast och hård yta.Kopierat från nätet hoppas det är till hjälp.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta av båten invändigt väldigt noga från smuts o damm sedan linolja utspädd med terpentin till det inte suger mer

kreosot har aldrig använts på fritidsbåtar 

börja inte skrapa båten utvändig utan olja båten även så att den blir vatten avvisande och börja tidigt i höst o skrapa o slipa utvändigt 

njut av sommaren o ta resten i höst o vintern 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukade använda en handspruta där du pumpade upp trycket.samma som används till växter.Obs ska vara rå linolja . min var alldeles grön på bottenborden av kreosot måste varit ett udda exemplar då .ta det säkra för det det osäkra .haft tre trä båtar samtliga hade kreosot. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Jag brukade använda en handspruta där du pumpade upp trycket.samma som används till växter.Obs ska vara rå linolja . min var alldeles grön på bottenborden av kreosot måste varit ett udda exemplar då .ta det säkra för det det osäkra .haft tre trä båtar samtliga hade kreosot. Ronnie

Om den var grön så var den nog behandlad med Cuprinol. Cuprinol var en träimpregnering som  fanns i brun och grön variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påtalar för säkerhets skull,trasor trassel eller något som är indränkt i linolja måste läggas i en spann med vatten.DET KAN SJÄLVANTÄNDA.Ronnie

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån fick för sig att fylla båten invändigt med vatten, för att den skulle bli tät inför sjösättning.

 

Tungt, onödigt tungt.

 

Bättre med blöta mattor och typ madrasser.

 

- Såg nyss att man hängde ned en träbåt under kranen, några nätter på rad.

Lyftes upp på dagen, när andra båtar skulle sjösättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Nån fick för sig att fylla båten invändigt med vatten, för att den skulle bli tät inför sjösättning.

 

Tungt, onödigt tungt.

Dessutom blir trycket från fel håll. 
Båtar brukar ha vattentryck från utsidan, och risken är stor att man sabbar båten om man fyller den med vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är ingen expert men jag har själv ägt en träbåt och numera extraknäcker jag med att reparera träbåtar åt folk som bisyssla till timmermansarbetet och snickrandet.

 

Nu när båten har stått länge på land och torkat ut har du ditt livs chans att impregnera den. När båten står torrt länge avdunstar diverse ämnen ur träet och det börjar suga upp vatten på ett vis som nytt trä inte gör. För att träets naturliga impregnering har avdunstat. Därför brukar rötan komma på några år när folk tar gamla träbåtar i bruk utan att impregnera dem först. Dessutom gör impregneringen att träet blir mindre skört och så fyller det upp drevet mellan borden så båten blir tätare.

Om man börjar med att sjösätta båten eller låta det regna i den så tar det minst ett år att försiktigt torka upp den så den skall gå att impregnera.

Man dränker träet tills det inte suger i sig mer. Stryker på gång på gång. På en båt i den där storleken skulle jag gissa att det går åt minst 5 liter impregnering. Man stryker på flödigt och det rinner överallt så man får torka av utsidan med en trasa fuktad med mineralterpentin när man har impregnerat färdigt.

 

Mitt recept på impregnering

1-2 dl Valtti Grundolja blandat med 8-9 dl rå kallpressad linolja. Det skall vara kallpressad rå linolja för den har små molekyler och tränger in djupt i träet. Linoljan fyler porerna i träet så inget vatten kan komma in. Tillsatsen av Valtti grundolja är till för att ta livet av eventuella rötsvampar och minska mögelpåväxten. Rå linolja är nämligen en favoriträtt för svartmögel. Som inte skadar träet rent tekniskt men det blir så skitigt.

 

Min erfarenhet är att lack och målfärg på insidan förvandlar en fin båt till spisved på några år. Träet behöver andas inåt. På en båt som jag renoverade hade en tidigare ägare strukit av lackpenseln på alla sidor av en tvärbalk under en bänk. Den var genomrutten och rötan hade spritt sig så jag fck byta en halv vrang och en meters bit av ett bord.

 

Man kan använda kokt linolja (linoljefernissa) blandad med lika del pinenterpentin för att få litet yta på oljan på insidan.

I botten under durkarna där det får vara klibbigt brukar jag blanda hälften tjära och en fjärdedel varav kokt linolja och pinenterpentin.

 

Det finns också andra sätt:

Farfar blandade tjära och motorfotogen och strök i båtbottnen men det klibbade och stank någonting oerhört. Morfar blandade tjära och 96procentg smuggelsprit men det fungerar dåligt på en väl impregnerad båt.

Såna där fintfolksbåtar som din brukar oftast vara målade med hemblandad blymönja på insidan i bottnen och det fungerar bra det ockra eftersom blymönja låter träet andas. Tyvärr är blymönja giftigt och miljöfarligt och förbjudet i hela EU så pulvret att blanda av finns bara att få tag på som smuggelgods. Jag föredrar min tjärblandning av miljöskäl.

 

Sedan gäller det att ta upp båten i tid på hösten så den får torka före frosten och se till att det inte kommer in vatten i den under vintern. I höstas hade jag in en fin mahognybåt som ägaren klagade på att inte höll tätt efter att den hade fått vatten i sig en vinter. Själv anade jag att någonting var riktigt fel för hela bottnen sviktade. Då jag hade skrapat bort de tjocka lagren bitumenkitt som ägaren hade försökt täta bottnen med så började borden fallasönder och lossna ur akterspegeln. Själva kölen var mjuk och formade sig efter underlaget. Hela bottnen med köl och allt hade behövt bytas men den slutade med att ägaren gav upp och jag fick en slant för undersökningen och så hämtade han båten. Genom att mahogny växer i länder där det aldrig är minusgrader behöver inte träet tåla att frysa och det fryser sönder och blir bara till tveittar. Gran och furu och ek tål frost på ett helt annat vis.

 

Lycka till och ta väl vara på din fina båt!

 

 

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev heimlaga:

Såna där fintfolksbåtar som din brukar oftast vara målade med hemblandad blymönja på insidan i bottnen och det fungerar bra det ockra eftersom blymönja låter träet andas. Tyvärr är blymönja giftigt och miljöfarligt och förbjudet i hela EU så pulvret att blanda av finns bara att få tag på som smuggelgods. Jag föredrar min tjärblandning av miljöskäl.

Järnmönja brukade vara populärt i träbåtskretsar, är det helt ute..?

https://www.wiss.se/varv/tips/jaernmoenja.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av det så jag vill inte uttala mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack alla för era otroligt bra svar ni gett mig! Fått många bra tips som jag definitivt kommer använda mig av. 

 

Men nu har jag gått genom båten grundligare och upptäckt några torrsprickor.. har ni något bra tips på hur man kan åtgärda dessa? Hur hade ni gjort? Kapat av brädan och ersatt bara den biten? Eller chansat och typ hoppats att den sväller till sig i vattnet? Är inga jätte sprickor, bifogar en bild men tyckte jag fick som ingen bra bild på det så hoppas ni ser ändå.

received_805168310940318.jpeg

20230511_175002.jpg

Redigerad av Sandraeey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skulle jag utifrån bilderna säga behöver bytas. Sprickan går genom skruvarna, vilket betyder att inget håller fast bordläggningsplankan på det spruckna partiet. Det finns viss praxis om spantavstånd mellan olika laskar (skarvar) som en utbytesbit bör anpassas mot. Har det dock inte i huvudet, men googla så tror jag tu hittar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Träet är fullständigt söndertrasat i nitraden. Det där är ingen vanlig torkspricka. Antingen är träet sönderfruset så som jag beskrev eller så har det fått sig en riktig smäll och blivit krossat.

 

Hur som helst så måste bordet bytas på den längden där det är fördärvat. Det ser ut att handa om två bord. Bäst blir det m man snedlaskar i ändorna och limmar snedlaskarna med antingen Aerodux 185 eller Epoxy men ofta går det inte att komma åt att snedlaska så då blir det en kloss bakom skarvet på insidan. Eftersom det är två bord ovanför varandra som är dåliga så kommer man åt att snedlaska åtminstone det ena. Det innebär att man kan strunta litet halvt i reglerna om hur mycket skarven måste förskjutas.

 

Mahogny är som sagt frostkänsligt så jag föreslår antingen gran eller furu till de nya borden under vattenlinjen. Billigare och hållbarare. Mellan borden lägger man bommullsvadd och kokt linolja.

 

Om nästan hela bordet är dåligt så byter man hela längden. Annars byter man den dåliga biten och litet till.

 

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-11 vid 22:46 skrev heimlaga:

Träet är fullständigt söndertrasat i nitraden. Det där är ingen vanlig torkspricka. Antingen är träet sönderfruset så som jag beskrev eller så har det fått sig en riktig smäll och blivit krossat.

 

Hur som helst så måste bordet bytas på den längden där det är fördärvat. Det ser ut att handa om två bord. Bäst blir det m man snedlaskar i ändorna och limmar snedlaskarna med antingen Aerodux 185 eller Epoxy men ofta går det inte att komma åt att snedlaska så då blir det en kloss bakom skarvet på insidan. Eftersom det är två bord ovanför varandra som är dåliga så kommer man åt att snedlaska åtminstone det ena. Det innebär att man kan strunta litet halvt i reglerna om hur mycket skarven måste förskjutas.

 

Mahogny är som sagt frostkänsligt så jag föreslår antingen gran eller furu till de nya borden under vattenlinjen. Billigare och hållbarare. Mellan borden lägger man bommullsvadd och kokt linolja.

 

Om nästan hela bordet är dåligt så byter man hela längden. Annars byter man den dåliga biten och litet till.

 

 

@heimlaga

Hej, jag är i en liknande sist med en liknande båt och behöver byta ut ett bort eller två. Det fungerar alltså bra med gran eller ek att ersätta den gamla mahognyn?

 

Jag såg det du skrev om att täta och så, sväller gran och ek likartat med mahogny, spelar dom bra tillsammans? Sen betsar man bara gran eller ekplanka till rätt färg så den liknar mahognyn? 

 

Kan man måla under vattenlinjen samma dom på Mahognyn?

Många frågor,  ursäkta om jag kapar tråden lite,  men kände att dom var relevant för TS också 🙂

MVH BackElit 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gran och fur och ek har alla mycket större fuktrörelser än mahogny. Gran och furu står sig mycket sämre mot röta än mahogny. Det är fullständigt omöjligt att få något av våra inhemska träslag att se ut som mahogny ens på avstånd. Det blir en ful reparation.

 

Fördelen med våra inhemska träslag är att de går att få för rimliga pengar och att de sällan fryser sönder. Därför brukar folk reparera bordläggningen på billigare båtar med sådant virke under vattenlinjen där det inte syns. Under vattenlinjen är det frost och inte röta som förstör mahognybåtar i vårt klimat så därför blir ett i alla andra avseenden betydligt sämre material likväl hållbarare.

 

Mitt förslag var bara ett förslag inte en rekommendation. Jag tror tyvärr att mahognyvirket för att reparera trådstartarens båt skulle slå botten ur hela projektet ekonomiskt och då försökte jag föreslå en någotsånär fungerande lågbudgetlösning för att rädda båten.

Man kan ju förståss fråga vad mahognyvirke skulle kosta: https://www.wernerab.se/mahogny/

 

 

 

 

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...