Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
skippeer

Uppgradera generator för laddning av LFP

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Elförbrukningen ökar år från år pga fler "törstiga" förbrukare tex kylskåp, spis via inverter, autopilot, plotter, VHF, AIS, radar, TV och diverse läsplattor mm bland oss båtfolk.

Bland längeseglare som svajankrar mycket gäller det att vara självförsörjande för marinor med landström i varma länder kostar ofta stora summor per natt eller för att det inte finns marinor.
Energikällor att välja bland är:

  • motorns generator
  • elverk
  • bränsleceller
  • solpaneler
  • hydroelverk (släpandes eller monterad på akterspegeln)
  • vindkraftverk

 

Vanligare och vanligare är stora solpaneler på en kraftfull targa båge (40 mm rostfria rör) där det även går att lyfta utombordaren eller dingen.
En targa båge för en 40 fotare kan kosta 50-70 ksek och kanske inte gör att en segelbåt får finare linjer.

Jag tillhör dem som helst undviker att montera en kraftfull targabåge.
Det jag har sett längs Franska Atlantkusten är targabågar som monteras ovanpå pushpit med 25 mm rör avsedda enbart för solpaneler.
 

Förra året installerade jag ett LFP system från BatteryBalance och vi låg till 95% i gästhamnar med landström så det var inga problem att ha bra med energi i service banken. I år blir det troligen mer svajankring så jag tänkte köpa en kraftigare generator.

Motorn är en VP D2-55 (A) som idag har original remskivor för den smala V-formade drivremmen vilket funkar fint med en 100 A generator med Balmar MC-614 regulator som jag programmerat lite konservativt mtp dess temperatur och slitage på remmen (beskrivet i en äldre tråd).
Jag har sett att generatorn har laddat 75 A under längre tid vilket är toppen.

Har tänkt mig en 170 A generator som kommer kräva en serpentin drivrem.
Rådfrågade Balmar tillverkaren i USA och deras förslag är:

  • remskive kit SKU48-VSP-D2-A, bred drivrem med 10 skåror
  • generator XT-SF-170-J10 med 2" singelfäste, laddar bra även vid låga varvtal


Balmar har ingen återförsäljare i Frankrike där båten ligger idag utan det lutar åt att köpa av "startmotor.se".
Priset är lite svettigt, grovt 8 ksek + 22 ksek, kanske blir det några tusenlappar lägre om jag återanvänder min MC-614 inköpt av tidigare ägare 2011.
Just 2011 ändrade Balmar sin reglering vid för hög temp från 50% steg till småsteg för att styra temperaturen genom att låta generatorn jobba mindre hårt.

 

Är det någon annan som planerar uppgradering av generatorn och har andra tips?

Bilden visar befintlig 100 Amp generator som styrs av äldre MC-614.

IMG_7832.thumb.JPG.59279c165026c26db0a10acb1f89cadb.JPG

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd som jag kommer att följa. Just problemet med generatorn har jag inte sett så många trådar om. 
Tyvärr har jag inte mycket att bidra med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fann en seglare med VP MD2040 som bytt drivremskivor, monterat en Balmar 120 A generator och en extern regulator MC-614 som är intressant läsning för mig och kanske @anuba
https://livsailing.com/2019/11/09/alternator-upgrade/

En alternativ regulator, Wakespeed WS500, beskrivs av "Panbo"
https://panbo.com/how-wakespeeds-ws500-alternator-regulator-solves-complex-charging-issues-a-new-approach/

 

På MarineHowTo finns det en hel del nyttig info även om generatorer

https://marinehowto.com/marine-alternator-installation-tips-tricks/
https://marinehowto.com/category/alternators/

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I veckan som gått har jag lagt en beställning hos ett amerikanskt företag, trodde att deras websida visade totalpriset för US kunder inklusive moms (US sales tax) men så verkar inte fallet vara.
Hade jag bott i nordamerika hade jag fått direktleverans från tillverkaren Balmar men vid internationella leveranser tar de hem produkter en gång i veckan och skeppar sedan vidare till internationella kunder.
Väntar på tracking nummer som borde komma nästa vecka, valde "FedEx International Priority" som är mellansnabb leverans.

 

Balmar XT-SF-170-J10-KIT inkl MC-618
(skillnaden med eller utan ny regulator var ungefär 3 ksek inkl moms så jag köpte en ny med senaste programvaran)
Balmar/Altmount J10 skivremskit

Buddy belt UBB för att enklare kunna spänna remmen.

 

Skatteverkets ansvarsområde: Svensk MOMS läggs på, troligen 25%.

 

Kollade med Tullverket vilka avgifter som tillkommer vid svenska gränsen

"Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas bland annat på inköpspris och fraktkostnad. Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 700 kronor. Tullsatsen för en generator till en förbränningsmotor ligger på 3,2%."

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...