Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AmenVaFaan

RYDS 20GTS, eftersatt underhåll, vilka åtgärder bör jag gör

Rekommendera Poster

Tjena,

Har fått ta över en Ryds 20 GTS och har nu upptäckt vad jag tror är några problem och behöver (många) råd. Jag vill lära mig, så bara bomba på med bra råd och förklara som att jag vore 5 år gammal. 😁

Båten har inte vårdats så som man bör (från vad jag kunnat läsa mig till).

Jag tänker att jag beskriver den historik jag känner till så får ni komma med funderingar som jag får besvara ytterligare.

 

Båten har sedan inköp aldrig skrapats eller slipats under vattenlinjen, det som har gjorts årligen är skrapning av havstulpaner och sen på med 1 till 2 lager bottenfärg och tvätt av båten. Detta verkar nu ställa till det för mig då den gamla bottenfärgen släpper ända ned till gelcoaten vid målning. Jag antar att detta behöver adresseras, men hur?

Gelcoat sealer verkar ha applicerats vissa år, oklart hur ofta. Båten har blivit polerad ytterst få gånger så det känns som att det är dags?

Gelcoat i sittdurken verkar ha tagit skada och släpper på vissa ställen så att man ser glasfiberväven. Dessa vill jag laga för att förhindra att vatten tränger in och orsakar plaströta, hur gör man detta? Måste man ta hänsyn till om Båten är gjord med polyester eller epoxi?

 

En annan sak jag tycker är konstigt är att under vinterförvaring (utomhus, övertäckt med pressenning) så verkar det kondensera upp fukt i sidoförvaringen på Båten,  är detta normalt eller har jag vatten inuti skrovet på något sätt?

 

Drevet är välservat på marina, men det är inte mycket färg kvar på det, skyddar färgen på något sätt så att det är värt att måla med drevfärg eller skall jag låta det vara?

 

Finns det annat underhåll jag bör göra för att inte riskera att båten förfaller?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-04 vid 16:52 skrev AmenVaFaan:

Båten har sedan inköp aldrig skrapats eller slipats under vattenlinjen, det som har gjorts årligen är skrapning av havstulpaner och sen på med 1 till 2 lager bottenfärg och tvätt av båten. Detta verkar nu ställa till det för mig då den gamla bottenfärgen släpper ända ned till gelcoaten vid målning. Jag antar att detta behöver adresseras, men hur?

Gelcoat sealer verkar ha applicerats vissa år, oklart hur ofta. Båten har blivit polerad ytterst få gånger så det känns som att det är dags?

Gelcoat i sittdurken verkar ha tagit skada och släpper på vissa ställen så att man ser glasfiberväven. Dessa vill jag laga för att förhindra att vatten tränger in och orsakar plaströta, hur gör man detta? Måste man ta hänsyn till om Båten är gjord med polyester eller epoxi?

Om du inte riktigt själv har kunskaperna hade jag föreslagit att du lämnar in båten för bottenslipning och bottenmålning så du får det riktigt gjort. Kommer kosta en slant men vara värt det på lång sikt.

 

Har du vitt eller blått skrov? Jag hade först kört rubbing på skrovet, därefter polish och slutligen Wax med en oscilerande polermaskin för bästa resultatet. Blir förhoppningsvis som nytt😀..

 

Drevet hade jag målat med International Trilux men slipa först bort ev lös färg. Kan ev även behöver grundfärg om färgen släppt helt.

 

Motorn är det viktigaste. Är den servad enligt plan? Annars lämna in den till en marina om du inte har kunskapen själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pyro_sea ville ha lite bilder, vilket känns rättvist när frågeställningen är så generell.

Med bildbegränsningen blir det några inlägg.

Här är några av sprickorna på utsidan.

1000001071.jpg

1000001069.jpg

1000001076.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Freez:

Om du inte riktigt själv har kunskaperna hade jag föreslagit att du lämnar in båten för bottenslipning och bottenmålning så du får det riktigt gjort. Kommer kosta en slant men vara värt det på lång sikt.

 

Har du vitt eller blått skrov? Jag hade först kört rubbing på skrovet, därefter polish och slutligen Wax med en oscilerande polermaskin för bästa resultatet. Blir förhoppningsvis som nytt😀..

 

Drevet hade jag målat med International Trilux men slipa först bort ev lös färg. Kan ev även behöver grundfärg om färgen släppt helt.

 

Motorn är det viktigaste. Är den servad enligt plan? Annars lämna in den till en marina om du inte har kunskapen själv.

I dagsläget besitter jag inte kunskaperna nej, men hade gärna lärt mig. Finns det några bra resurser kring detta ämnet,  böcker, länkar, guider? Hade uppskattat att kunna avgöra själv om det är något man kan lösa själv, och när det är dags.😄

 

Jag har vitt skrov, din beskrivning verkar rimlig. Så får det nog bli, får se om det hinns med denna säsongen. Hur gör man med insidan, samma procedur där?

 

Låter som en rimlig behandling av drevet, antar att man även behandlar propeller på samma sätt.

 

Motorn känner jag mig lugn med, den är välservad på marina. 🤞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker efter bästa förmåga svara på dina frågor.

 

Först. Dina problem tror jag är först och främst sprickorna. De KAN vara djupa och ha orsakat sprickor i plasten under gelcoaten. Här skulle jag nog låta ett proffs titta på skrovet.

I värsta fall kan du åka på, om du gör det själv, att slipa bort gelcoat och en del av de underliggande lagren av polyester och glasfibermatta (polyester är det säkert och inte epoxi) för att sedan bygga upp det på nytt så det blir starkt. Detta är inte ett jobb du gör själv utan erfarenhet (eller iaf gör inte de flesta nybörjare ett sånt jobb men det var en här på MG som utan erfarenhet gjorde jobbet och det blev vad jag förstår bra). Men det är inte säkert att det är så allvarligt utan går att lösa genom att slipa bort gelcoaten och sedan lägga på ny.

 

Prickarna där gelcoaten har släpp kan du dock ganska lätt fixa till själv. Slipa försiktigt ner kanterna och ta bort allt löst så att du har en jämna utfasade kanter, tänk på en försänkning av en träskruv, och sedan tvättar du noga med kemiskt ren aceton flera gånget och avslutar med att spackla igen ”hålet” med gelcoat-spackel (egentligen lite förtjockad topcoat som är gelcoat med paraffin i). Sätt en bit packtejp över så får du en jämnare yta som du sedan försiktigt slipar ner till rätt nivå. Därefter rubbing och polish och sist vax. Börja med de ytor som inte har halkskydd. Dessa tar du sist när du lärt dig lite mer och kan ”modellera” ytan lite.

Plastpest ska du inte ta för allvarligt på men se till så att underlaget är torrt.

 

Resten får andra tipsa om.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är sprickor i gelcoaten mycket vanliga på RYDS båtar från tiden från 2005. Jag har 18 GTS, sköter den väl, men massa sprickor ändå.

 

Din propeller ser inte så roligt ut, antingen amatörmässigt målad eller galvanisk korrosion. Sitter alla jordningstrådar på drevet ordentligt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sprickorna i gelcoten och sättet de breder ut sig på tycker jag ser ut som att båten varit utsatt för en rejäl påkörning. Eller eventuellt okontrollerat blåst/sladdat in i något, med stor kraft. Du har också ett märkligt märke som skulle kunna vara islagspunkten.

Liksom plastkofångare o.s.v. kan även glasfiberarmerad plast flexa en hel del utan att hållfastheten skadas, medan den sköra/spröda och oarmerade gelcoaten inte klarar mycket flexning innan den spricker.

 

Jag hade kollat innanför, ev. låtit ett proffs titta på detta, så det inte finns strukturella skador. Normalt sett hade detta - i så fall - varit en försäkringsfråga, men tidigare ägare kanske inte ens hade försäkring på båten. Eller brydde sig.

 

Nu har ju inte jag/vi med det att göra, men båten du köpt verkar ha ett brokigt förflutet....:unsure:

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Först. Dina problem tror jag är först och främst sprickorna. De KAN vara djupa och ha orsakat sprickor i plasten under gelcoaten. Här skulle jag nog låta ett proffs titta på skrovet.

 

1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Tyvärr är sprickor i gelcoaten mycket vanliga på RYDS båtar från tiden från 2005. Jag har 18 GTS, sköter den väl, men massa sprickor ändå.

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Sprickorna i gelcoten och sättet de breder ut sig på tycker jag ser ut som att båten varit utsatt för en rejäl påkörning.

 

Jag hade kollat innanför, ev. låtit ett proffs titta på detta, så det inte finns strukturella skador.

 

Angående sprickorna så är dessa oklara hur de uppstått. Men sprickorna uppstod tidigt i båtens liv utan någon riktig anledning vad jag vet och har körts med länge utan åtgärd, skrovet känns lika fast vid sprickorna som där det inte råder sprickor, så det kanske bara är dålig gelcoat som jan_af_lisoe hänvisar till? Då det är ett bortslitet fenderfäste på ena sidan där det finns sprickor misstänker att båten mest sannolikt slagit i Y-bommarna vid någon storm. Men jag lyssnar på er och skall försöka konsultera någon kunnig på varvet angående sprickorna så att jag kan åtgärda på rätt sätt.

 

2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Din propeller ser inte så roligt ut, antingen amatörmässigt målad eller galvanisk korrosion. Sitter alla jordningstrådar på drevet ordentligt ?

Vad sägs om aldrig målad?😁

Den kan eventuellt fått bottenfärg något år men aldrig drev eller propeller färg. Jag tror att det som liknar korrosion är ställen där avskrapade havstulpaner tagit med sig färgen. Bra fråga angående jordningstrådar, skall kolla med snubben på varvet som servar drevet!👍 (Alternativt Youtubea lite och bedöma själv om de är på plats eller ej).

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Nu har ju inte jag/vi med det att göra, men båten du köpt verkar ha ett brokigt förflutet....:unsure:

Båt som stannat i familjen, jag tar över den nu. Försäkringar finnes :)

 

Uppskattar svaren hittills!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-09 vid 13:08 skrev AmenVaFaan:

Vad sägs om aldrig målad?

Var köper man omålade propellrar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Var köper man omålade propellrar ?

Jag uttryckte mig otydligt. Propellern var målad från fabrik, högglansig svart färg som matchade drevet. Vad jag menade med min kommentar är att den har aldrig underhåll/bättringmålats.

Därmed är det kanske inte så konstigt att den är sliten tänker jag.

 

Har försökt läsa på en hel del baserat på kommentarerna här och har bedömt att jag nog får måla propeller + drev efter denna säsongen. Låter det rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev AmenVaFaan:

Har försökt läsa på en hel del baserat på kommentarerna här och har bedömt att jag nog får måla propeller + drev efter denna säsongen. Låter det rimligt?

Som jag skrivit tidigare hade jag målat drevet innan sjösättning. Slipa lätt innan. Jag hade även bytt ut proppen till en ny, den ser inte rolig ut.

 

Sprickorna och släpp/blåsor i gelcoten är tyvärr ganska vanligt på vissa Ryds modeller. Har för mig någon skrivit om att det beror på tillverkningsprocessen. Hålen går ju att spackla men sprickorna är lite svårare. Möjligen kan det se lite bättre ut om du rubbar/polerar hårt med maskin.

 

Förvaring inomhus förlänger livet på gelcoten. Hade en Ryds 568 tidigare med liknande blåsor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast beror sprickorna på att man lyft skrovet ur formen innan det hunnit härda ut.

Detta enligt en gammal plastbåtsbyggare som höll ett föredrag om plastning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att dina gelcoaskador ser ur exakt som på min RYDS 18 GTS från samma tidsperiod. Jag bryr mig inte om dem, de försämrar inte båtens prestanda.

 

Vad gäller propellern och drevet (under kavitationsplattan) så målar jag mina med drevfärg för varje säsong. Dock viktigt med primer första gången, för inte så bra om kopparfärgen ligger direkt på aluminium.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under tiden jag bytte anoderna (vilket faktiskt inte var så svårt 😁) så inspekterade jag självklart drevet.

 

Hittade att det saknades en mutter, en mutter var spräckt, den jordtråd som jordar mellan skölden och själva drevet var av precis som du misstänkte @jan_af_lisoe, bra tips! 

Tog en noga titt på propellern också. Jag tycker faktiskt inte att det har ätits så mycket material av den, och tänkte att lite slipning, rätt grundfärg och propellerfärg så är den som ny igen. Men såg sedan en ca 2.5cm lång spricka i den. Suck. Får se om jag kan läsa ut stigning och diameter på den så att jag kan köpa en ny.

1000001217.jpg

1000001218.jpg

1000001200.jpg

1000001212.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...