hallonBoat 21 Posted May 4, 2023 Hej! När jag fixade med motorn under vårrustning lossade jag luftfiltret och upptäckte att det var fyllt med oljeblandat sjövatten, ca 1 dl. Då motorn har martec kylare så borde vattnet varit glykolblandad om de läkt från topplocket. Så det har förmodligen kommit från avgasröret till cylindern och runnit ut genom luftfiltret. Jag misstänker vakkumventilen. Frågan är om jag borde köpa nya packningar till den eller plocka bort packningarna helt och låta det rinna vatten konstant under gång, som en skavllerstråle? Är lite inne på det sistnämnda för att inte riskera att detta händer igen. Men funkar det att göra så? Motverkas då fortfarande vatten från att komma in i motorn. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,126 Posted May 4, 2023 Hur ser motoroljan ut? Onormalt hög? Då har du fått in vatten i vevhuset. Share this post Link to post Share on other sites
LuminaL 101 Posted May 4, 2023 Om det har kommit in så mycket vatten via sjövattenintaget så att det kommer in i motorn och ut i luftfiltret så har du inte kunnat snurra motorn. Vätske går dåligt att komprimmera så det blir stopp på första kompressionstakten för cylindern med vätska i. Oftast med skador som följd. Är filtret under vattenytan utanför båten så borde det dessutom varit vatten under motorn då du har en väg in för havet vilket kan resultera i sänkt båt. Detta är anledningen till att man har en hävertbrytare i slingan mellan vattenintaget och pumpen. Slingan ska passera ovanför vattenytan och där bör man ha en hävertbrytare monterad så att vattempelaren bryts. På din bild är det en variant av hävertbrytare. Share this post Link to post Share on other sites
hallonBoat 21 Posted May 4, 2023 1 timme sedan skrev Hybro: Hur ser motoroljan ut? Onormalt hög? Då har du fått in vatten i vevhuset. Motorolja ser faktiskt fin ut, iallafall på oljestickan. Den är inte mjölkig alls utan gult transparent. Men får väll ta och pumpa ut all olja o kika. Share this post Link to post Share on other sites
hallonBoat 21 Posted May 4, 2023 1 timme sedan skrev LuminaL: Om det har kommit in så mycket vatten via sjövattenintaget så att det kommer in i motorn och ut i luftfiltret så har du inte kunnat snurra motorn. Vätske går dåligt att komprimmera så det blir stopp på första kompressionstakten för cylindern med vätska i. Oftast med skador som följd. Är filtret under vattenytan utanför båten så borde det dessutom varit vatten under motorn då du har en väg in för havet vilket kan resultera i sänkt båt. Detta är anledningen till att man har en hävertbrytare i slingan mellan vattenintaget och pumpen. Slingan ska passera ovanför vattenytan och där bör man ha en hävertbrytare monterad så att vattempelaren bryts. På din bild är det en variant av hävertbrytare. Precis, det var hävertbrytaren jag menade när jag sa vakkumventil, fann inte namnet. Share this post Link to post Share on other sites
hallonBoat 21 Posted May 4, 2023 Här kommer en bild jag tog i samband med att jag hällde ut vattnet, då hade hälften redan hälts ut. Ignorera den blå glykolen, den kommer från en läckande slang. Share this post Link to post Share on other sites