Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Snedseglaren_

Elen helt död i hela båten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Köpte en Albin Vega med en VP Md6a för en månad sen. Kan inte mycket om motorer eller el.  Förra ägaren sa att det inte  var några problem med elen förra säsongen, han hade köpt två nya batterier, ett start och ett förbruknings. Och allt hade funkat felfritt.  Men  nu när jag ska starta igång allt för första gången för säsongen funkar inget. När jag vrider om de två strömbrytarna(som förra ägaren sa var det enda man behövde göra för att få ström till motorn samt båten), när jag vrider om händer ingenting, helt dött, inte ett ljud. Jag har laddat batterierna samt mätt med multimeter och kan konstatera att det är nog med volt i båda batterier. Jag ser också att det finns nog el vid kablarna som går till strömbrytarna.

Som sagt kan inget om detta så känner mig rätt handfallen just nu. Nån som har något förslag hur jag ska gå till väga. Förstår att det inte är mycket att gå på. Men får känslan av att jag missat nått uppenbart. 

 

På ena bilden har jag ringat  in kablarna som går dit strömbrytarna sitter. På andra bilden en överblicksbild bara. 
 

tack på förhand 

7081190E-984C-4E65-96E0-9D26D662D1A8.png

037126EF-001A-445C-8FA9-76802DC275ED.png

Redigerad av Snedseglaren_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det är spänning på båda sidorna (batterisidan och förbrukarsidan) av de stora strömbrytarna. Kolla också alla säkringar du hittar. Följ kablarna från batterierna och framåt och se så att alla säkringar är hela och har god kontakt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Kolla så att det är spänning på båda sidorna (batterisidan och förbrukarsidan) av de stora strömbrytarna. Kolla också alla säkringar du hittar. Följ kablarna från batterierna och framåt och se så att alla säkringar är hela och har god kontakt.

 

Spänning finns på båda sidorna, kollade vid strömbrytarna. Kablarna går inte så lätt att följa . Från batterierna går de under motorrummet sen vidare upp vid motorn, där ena går igenom hål vid väggen av motorn, och sen tror jag att de kommer direkt dit vid själva elcentralen. Kunde inte se någonting som stack ut. Men jag vet inte riktigt heller vad jag exakt ska leta efter då jag aldrig kollat efter en säkring förut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Snedseglaren_:

Spänning finns på båda sidorna, kollade vid strömbrytarna. Kablarna går inte så lätt att följa . Från batterierna går de under motorrummet sen vidare upp vid motorn, där ena går igenom hål vid väggen av motorn, och sen tror jag att de kommer direkt dit vid själva elcentralen. Kunde inte se någonting som stack ut. Men jag vet inte riktigt heller vad jag exakt ska leta efter då jag aldrig kollat efter en säkring förut. 

De där säkringarna som syns i bild är en riktigt felbenägen typ. De har exponerade kontaktytor som är spetsiga. Lätt att få oxid som ger dålig kontakt. Börja där. Skrapa rent ändarna och kontaktytorna i hållarna, och se om det blir bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

du skriver att du har ström till huvudbrytarna men har du mätt så du har ström vidare från dom?

har du som jag en äldre sort med metallhandtag som man sticker in och vrider?

dessa kan ha dålig kontakt och då hjälper oftast oxidspray och rengöring av kontaktytor.

då har jag i mitt fall rengjort handtaget också för det är ju en kontaktyta

 

bild.png.8a9fe88cd88f52ccd6691dc38d677898.png

Redigerad av Zaphir
glömska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ett förslag om två strömbrytare lägger av samtidigt,verkar det väldigt konstigt.

Jag undrar om du inte tappat bort jordningen,eller har en brytare även för den.Har själv två brytare för plusmatning,samt en för jorden,för att kunna bryta kretsen till saker som är kopplade förbi brytarna.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte så mycket man kan göra på distans med felsökning. Det vi kan föreslå är vanlig felsökning med multimeter.

 

Börja som du redan gjort vid batterierna, sedan huvudbrytarna. Finns det spänning där går du vidare i systemet mot förbrukarna.

 

Jag skulle föreslå motorn dvs mät på startmotorn när "tändningen" är påslagen. Finns det ingen spänning där får du leta mellan startmotorn och huvudbrytarna tills du hittar vart det är ett avbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

De där säkringarna som syns i bild är en riktigt felbenägen typ. De har exponerade kontaktytor som är spetsiga. Lätt att få oxid som ger dålig kontakt. Börja där. Skrapa rent ändarna och kontaktytorna i hållarna, och se om det blir bättre.

Det är inte pga de säkringarna som hela båten är strömlös men enklaste sättet att se till att de har kontakt är att helt enkelt snurra på dem varje vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Zaphir:

du skriver att du har ström till huvudbrytarna men har du mätt så du har ström vidare från dom?

har du som jag en äldre sort med metallhandtag som man sticker in och vrider?

dessa kan ha dålig kontakt och då hjälper oftast oxidspray och rengöring av kontaktytor.

då har jag i mitt fall rengjort handtaget också för det är ju en kontaktyta

 

bild.png.8a9fe88cd88f52ccd6691dc38d677898.png

Precis det är ett sånt handtag som du

beskriver.
Vet inte exakt vart jag ska mäta för att kolla om strömmen går vidare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Multimeter inställd på VDC, minst 20 V, eller automatläge.

 

Minus, svart tåt fäst i nåt som har bra kontakt med motorblocket.

 

Så kan du mäta på t ex batteripluspol. Vad fick du då?

 

Mät sedan på batterifrånskiljaren i bilden ovan. På båda polskorna.

Vad får Du då.

 

OBS om Du inget kan om mätteknik, välj ingen annan inställning än VDC. Den inställningen är oförstördande, för både instrument och det du mäter på. Ja, t o m dina fingrar klarar sig.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Multimeter inställd på VDC, minst 20 V, eller automatläge.

 

Minus, svart tåt fäst i nåt som har bra kontakt med motorblocket.

 

Så kan du mäta på t ex batteripluspol. Vad fick du då?

 

Mät sedan på batterifrånskiljaren i bilden ovan. På båda polskorna.

Vad får Du då.

 

OBS om Du inget kan om mätteknik, välj ingn Anna inställning än VDC. Den inställningen är oförstörda de, för både instrument och det du mäter på. Ja, t o m dina fingrar klarar sig.

 

Vid batteripluspol fick jag cirka 12.90, från både startbatteriet och förbrukning.
Vid polskorna vid batteriåtskiljaren(strömbrytarna?) 

Fick jag på en av polerna på vardera ungefär samma 12.80. Om jag minns rätt kan de varit på den högra polskon på den övre, och den vänstra på den under. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på de andra polerna då, när Du manövererat brytarna i läge ON?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Och på de andra polerna då, när Du manövererat brytarna i läge ON?

Ingenting där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen duger du inte till att manövrera huvudbrytarna eller så är båda trasiga.

 

Att båda gått sönder, är inte troligt.

 

Jag tror att du måste övervinna ett visst motstånd när du ska komma i läge ON, med vredet.

Testa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt de också att de känns konstigt att båda skulle gått sönder plötsligt. 
 

Jag vridit ett kvarts varv på brytarna sen har jag tyckt de tagit stopp. Det kanske är såpass enkelt att jag helt enkelt varit för mesig. Det är första gången jag ska slå på elen i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Snedseglaren_:

Jag har tänkt de också att de känns konstigt att båda skulle gått sönder plötsligt. 
 

Jag vridit ett kvarts varv på brytarna sen har jag tyckt de tagit stopp. Det kanske är såpass enkelt att jag helt enkelt varit för mesig. Det är första gången jag ska slå på elen i båten. 

Du har ingen båtkompis eller bryggranne att fråga ?

Det är ju sällan det är helt tomt med andra båtar där man håller till, och sådana saker som nu dryftas är lättare att få hjälp med av någon på plats än via ett forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite komplicerat. Var har du båten? Kanske någon av oss bor i närheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Zaphir:

du skriver att du har ström till huvudbrytarna men har du mätt så du har ström vidare från dom?

har du som jag en äldre sort med metallhandtag som man sticker in och vrider?

dessa kan ha dålig kontakt och då hjälper oftast oxidspray och rengöring av kontaktytor.

då har jag i mitt fall rengjort handtaget också för det är ju en kontaktyta

 

bild.png.8a9fe88cd88f52ccd6691dc38d677898.png

En fråga bara. Hur mäter du att det finns ström vidare?

 

Är du bekant om när det finns ström?

 

Du tror inte det är bättre att mäta om det finns spänning eller inte?

 

 

Åk 9 boken om fysik... U=I x R

 

U kan finnas, men inte I om inte U eller R finns.

 

U = Spänning

I = Ström

R = Elektriskt motstånd,Resistans.

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett varningens finger. Om du får fart på de hela. Så stäng inte av nån brytare när motorn är igång.

 

Om det sitter en växelströmsgenerator i, original eller till senare bytt, så kommer den att gå sönder. Om inte brytarna är TILL.

Så stäng inte av nån brytare när motorn går....

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

En fråga bara. Hur mäter du att det finns ström vidare?

 

Är du bekant om när det finns ström?

 

Du tror inte det är bättre att mäta om det finns spänning eller inte?

 

 

Åk 9 boken om fysik... U=I x R

 

U kan finnas, men inte I om inte U eller R finns.

 

U = Spänning

I = Ström

R = Elektriskt motstånd,Resistans.

 

 

trist svar 😕

 

gå o dra nåt gammalt över dig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trist?

 

Verkligheten kan te sig så, ja.

 

Men att mäta på måfå, utan att veta sambanden vad man pillrar med, brukar dessvärre inte leda till nåt resultat.

 

Finns liksom inga genvägar.

 

- Var väl också ett trist och och nyktert konstaterande.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På baksidan av dom stora brytarna har du två stora muttrar med kabelskor. den ena kabeln går till respektive batteri (gissning) den andra sidan går till förbrukare (en till motorn och en till elpanelen, gissning)

 

Om du tittar på kablarna som går från minus polerna på batterierna, går dom ihop? Om du sätter den svarta proben från multimetern på en minuspol, får du då 12v+ på pluspolen från repektive batteri (utan att flytta den svarta proben).

 

Om ovan stämmer. vad får du på dom två brytarna när du sätter den röda proben på respektive mutter/kabelsko? (låt den svarta proben vara kvar på en minuspol om det visar sig vara gemensam minus).

 

Om du har 12V+ på ena sidan av brytaren (sidan kabeln från batterierna kommer från) får du 12V+ när du slår på brytarna? (slå först brytaren du mäter på, sedan den andra också).

 

Får du inte 12V+ på båda muttrarna på respektive brytare när den är (På/On) så är det något fel på brytaren eller nyckeln. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-05-04 vid 04:46 skrev Zaphir:

du skriver att du har ström till huvudbrytarna men har du mätt så du har ström vidare från dom?

har du som jag en äldre sort med metallhandtag som man sticker in och vrider?

dessa kan ha dålig kontakt och då hjälper oftast oxidspray och rengöring av kontaktytor.

då har jag i mitt fall rengjort handtaget också för det är ju en kontaktyta

 

bild.png.8a9fe88cd88f52ccd6691dc38d677898.png

Ström kan inte trådstartaren ha genom kablar och brytare, eftersom ingenting fungerar så flyter där ingen ström! Spänning däremot kan det ju vara på båda sidorna av dessa brytare, som kallas huvudbrytare eller batterifrånskiljare.

 

Om det nu är så att en av dessa brytare är trasig, så kan man ju koppla förbi den tillfälligt.

Tag en, endast en, startkabel från bilen och koppla de stora krokodilklämmorna på var sin anslutning (alltså på samma huvudbrytare) om det nu fungerar och du får fram spänning är det brytaren det är fel på.

Erfarenhetsmässingt vet jag att det lätt samlas oxid på och i sådana anslutningar, huvudbrytare av mindre bra kvalitet kan oxidera invärtes.


Jordfel…. Det finns ingen jord i likströmssystem, så det kan det bara inte vara. Däremot kan det vara fel på minussidan av elsystemet. Följ den svarta grova kabeln från minus på batteriet, sannolikt är dess andra ända fastskruvad i motorblocket någonstans. Se till att båda dessa anslutningar är fullgoda.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kom att tänka på en annan sak.

Många här har ju berättat om att batterier i nyinköpta begagnade båtar har varit dåligt, trots att förre ägaren garanterade att ”dom är inköpta förra säsongen” eller ”nästan helt nya”. Men så är sällan fallet.

Även om batteriet lämnar en bra spänning i vila, är det inte alls säkert att det lyckas leverera samma spänning när man belastar det. Det är väl egentligen ett av de första tecknen man ser på att batteriet är dåligt, alltså att det tar emot laddning men kan inte behålla laddningen. Även om batteriet var nytt förra hösten kanske det inte underhållsladdats sedan dess och gått ned sig och blivit så dåligt att det inte kan hålla laddningen. Om vanliga bly/syrabatterier blir urdragna och får stå så skadas dom. Och egentligen förkortar man ett sådant batteris livslängd betydligt om dom laddas ur med mer än 50%.

 

Vi har en 750cc fyrhjuling i familjen (i Härjedalen), den fick ett nytt batteri förra sommaren, men maskinen användes inte, och underhöllsladdades inte heller. När plogbladet och snökedjorna i vintras hade monterats så blev det hjälpstart från personbil. Maskinen startade då fint, men när den skulle startas igen sade det inte ens klick, inte ens kontrollaporna lyste.

Spänningen över batteriet var 12,1 volt, men när jag försökte att starta gick spänningen ned till 0,5 volt. Himla synd att magnapullstarten inte funkade, å andra sidan är det rätt bra komp i en sån motor.

 

Så mät gärna spänningen över batteripolerna med någon förbrukare inkopplad.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...