Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Boffi

Yamaha 50 hk 4 takt Laddar inte

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F50AET utombordare från 2000 som har slutat att ladda batteriet.

Har mät upp att generatorn fungerar visar ca 29 V AC men laddningsregulatorn verkar kass, visar endast 0,7 V DC.

Det står SH640F-13 på laddningsregulatorn. Men hittar inte vart man kan köpa en ny eller begagnad, hittar endast 1 begagnad i Spanien som inte kan skickas till Sverige.

 

Någon som vet vart man kan leta efter en begagnad eller någan annan modell som passar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var mäter du likspänningen? Det ska helst göras över batteripolerna. En vanlig multimeter kommer inte visa ett tillförlitlig mätvärde på dc ut från laddningregulatorn, i så fall behöver du ett oscilloskop för att se var likspänningskurvan har sitt maxvärden.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SH640F-13 är inte ett Yam nummer utan troligen tillverkarens beteckning.

Fram till ca 2003 var Power-headen till Merc 4T tillverkade av Yamaha. Din regulator har alltså ett motsvarande reservdelsnummer för Mercury F50.

Troligen är det dessa.

https://www.marinshopen.se/product/likriktare-1687297

 

De kallas likriktare, men det är nog fråga om regulatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Craycoat:

Var mäter du likspänningen? Det ska helst göras över batteripolerna. En vanlig multimeter kommer inte visa ett tillförlitlig mätvärde på dc ut från laddningregulatorn, i så fall behöver du ett oscilloskop för att se var likspänningskurvan har sitt maxvärden.

Det går nog hyggligt bra att mäta vid regulatorn, men 0,7 V tyder på att regulatorns utgång inte är kopplad till batteriet. Finns kanske en säkring på vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar. Ska lyssna med Marinshoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Craycoat said:

Var mäter du likspänningen? Det ska helst göras över batteripolerna. En vanlig multimeter kommer inte visa ett tillförlitlig mätvärde på dc ut från laddningregulatorn, i så fall behöver du ett oscilloskop för att se var likspänningskurvan har sitt maxvärden.

 

Mäter jag över batteripolerna ökar spänningen bara ca 0,2-0,6 V när motorn är igång.

Jag provade i går kväll med ett halvladdat batteri och då visade spänningen max 12,8 V över batteripolerna när motorn var igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boffi:

 

Mäter jag över batteripolerna ökar spänningen bara ca 0,2-0,6 V när motorn är igång.

Jag provade i går kväll med ett halvladdat batteri och då visade spänningen max 12,8 V över batteripolerna när motorn var igång.

Vad visar multimetern om du ökar varvtalet? Laddning med 12,8v är inget konstigt vid tomgång. spänningen ska öka linjärt med varvtalet upp till cirka 14,5v där laddningsregulatorn går in och håller nere spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Craycoat said:

Vad visar multimetern om du ökar varvtalet? Laddning med 12,8v är inget konstigt vid tomgång. spänningen ska öka linjärt med varvtalet upp till cirka 14,5v där laddningsregulatorn går in och håller nere spänningen.

 

Kanske var lite otydlig. Den visade 12,8 V vid full fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Boffi:

 

Kanske var lite otydlig. Den visade 12,8 V vid full fart.

Ok det var ju en annan femma. Det du skriver om att du bara mäter upp 0,7v dc är det mellan plus och minus, eller är det skillnad 0,7v dc mellan påslagen och avstängd motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Craycoat said:

Ok det var ju en annan femma. Det du skriver om att du bara mäter upp 0,7v dc är det mellan plus och minus, eller är det skillnad 0,7v dc mellan påslagen och avstängd motor?

Det är när motorn är igång och kontakten på utgången från laddningsregulatorn var isärdragen och mätte då på svart och röd (Röd och svart var lite grövre, sedan finns det 2 klenare blå och grön). Kanske inte går att mäta så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Boffi:

Det är när motorn är igång och kontakten på utgången från laddningsregulatorn var isärdragen och mätte då på svart och röd (Röd och svart var lite grövre, sedan finns det 2 klenare blå och grön). Kanske inte går att mäta så?

Guestsson är bättre på elmätning än mig,  men jag tror inte att enheten fungera som den ska om den inte har jordkabeln inkopplad. Sedan är det ovisst vad du får för resultat på multimetern då utgående likspänningskurvan pendlar, det är alltså ingen konstant spänning som kommer ut ur likriktaren utan den pulserar som en växelström, med skillnaden att undre delen av kurvan är avklippt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Craycoat:

Guestsson är bättre på elmätning än mig,  men jag tror inte att enheten fungera som den ska om den inte har jordkabeln inkopplad. Sedan är det ovisst vad du får för resultat på multimetern då utgående likspänningskurvan pendlar, det är alltså ingen konstant spänning som kommer ut ur likriktaren utan den pulserar som en växelström, med skillnaden att undre delen av kurvan är avklippt.

Jag tror inte heller att det går att mäta funktionen på detta sätt, det kräver att batteriet är inkopplat. Men det är väl tämligen klarlagt att regulatorn sagt upp sig. En bilgenerator kan spänningsregleras genom att styra strömmen i fältlindningen. Utombordare oftast vanliga permanentmagneter, så istället för att reglera ner generatorn när spänningen börjar bli ohälsosamt hög, "bränner" man upp överspänningen i en styrbar resistans i form av en transistor. Tyvärr medför denna typ av reglering hög värmeutveckling i regulatorn, vilket ofta leder till att regulatorn går sönder. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar laddningen igen?

Har inte gjort något, det enda jag gjorde var att ta ut batteriet för laddning och nu har det fungerat 3 dagar i rad.

Jag har en enkel batterimätare/voltmätare installerad på båten så jag har sett att laddningen inte har fungerat på länge.

Det tar ett par minuter innan spänningen ökar vid batteriet till drygt 14 V men det kanske är normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...