Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Dava

Hindra storsegeltravare att ramla ur likrännan

Rekommendera Poster

Jag har en i mitt tycke allt för lång öppning i likrännan på masten, förstår syftet som försvann när man gick över till travare istället för replik.

 

Har sett att det finns segelintag men det verkar snarare handla om något man sågar ut och ersätter likrännan med. Jag hade dock velat köpa en liknande lösning och sätta i min långa öppning... Är det någon som sett en sådan? Eller måste jag besvära min lokala smed?

 

Egentligen hade jag velat banka ihop öppningen så att den bara är några cm längst ner, men inser att det inte skulle gå att göra snyggt....

 

Tidigare ägare har dragit en ståltråd genom rännans nederdel som man kan skruva åt så att de inte ramlar ur och jag har sett att det finns lösningar med en fake-travare som man skruvar fast för att låsa rännan.. men jag skulle vilja att en lösning hamnade längre ner.. nu sitter nedersta travaren kanske 35 cm över bommen vilket gör att jag behöver ett högt bomkapell för att 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv. Hittade denna nu när jag fortsatte att googla lite.. Skulle en sån lösning fungera, och skulle man kunna bygga den själv för att spara nästan 2000 kr? Tänker ett kraftigare VP-rör kanske i aluminium som man sågar ett spår i och skruvar fast som på bilden...

 

447377223_Screenshot2023-05-0309_02_20.png.f5bc1091aae07570d7e639884e39b7fb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej...

Ska masta på i dag, och få dit seglen senast i morgon.

 

Men kommer jag ihåg rätt så är hörnet på seglet fäst strax ovan bommen. Inget i den stora öppningen, för att föra in storseglets travare i ränna.

 

Strax ovanför öppningen hamnar de två första travarna, som sitter i till varandra.

För att inte travarna ska fara ur rännan finns där en finurligt böjd stålbygel iträdd i två små hål.

 

När jag tar ned seglet, viks detta vid nedersta travaren, typ 30 cm ned på bommen. Resten viks styrbord, babord o s v.

 

Funkar finemang. Bommen

s a s lågt ned, strax ovan sprayhood.

 

Lösfotat segel.

 

- Har egentillverkade Lazy-jacks, med fyra omtag och block / gummirods som drar ut dessa mot spridsarspetsarna när jag seglar. Spänner åt längst bak på bommen, när jag ska samla seglet på bommen.

 

Bilder kommer senast i morgon.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror masten är från isomat. Ser ut så här i problemområdet.

Genom de två små hålen ovan öppningen i rännan för jag en ståltråd som sedan snurras runt likrännan för hindra travarna att ramla ur vid hissning från sittbrunnen. 

 

Men jag skulle som sagt vilja kunna ha ett bomkapell på med travarna i..

Screenshot_20230503_103345_Gallery.thumb.jpg.6a180b8f415a141367a523cedad2b8a1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelintaget du länkade till i första inlägget kan du använda som ide, be någon fräsa ut måttanpassat i samma ide eller 3D printa i plast? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

ta två st plattjärn som passar i spåret, tex 10 mm bred oc 4 mm tjock ca 3 cm lång

sen en likadan på utsidan, i ex vis aluminium, sätt gängstång i den inre och borra hål i den yttre sen en vingmutter

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en Benns mast till svean och har samma problem.Nitade fast 2 st rundnits och böjda plåtbitar som håller in travarna. Men inte riktigt nöjd så snälla fyll på med förslag.Hoppas det kommer en ide som jag kan stjäla.Ronnie😆

Redigerad av Ronnienr10
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här får du ett fungerande tips, din tjuv😇

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Allt segel hamnar ovanpå bommen.

Samlar med egna Lazyjacks.

 

Alla hål borrades av tidigare ägare...

 

 

IMG_20230504_092224.jpg

IMG_20230504_092228.jpg

IMG_20230504_092347.jpg

IMG_20230504_094103.jpg

IMG_20230504_095512.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och allt går utmärkt att täcka med storsegelkspellet.

 

Full gånghöjd under bommen i vart fall i sittbrunnen.

IMG_20230504_101341.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för bilderna Hybro, det är just så jag vill att det ska se ut. Problemet är att min ränna är hiskeligt onödigt lång och börjar 20-25 cm över bommen och slutar nästan halvmetern över bommen, vilket gör att jag inte kan få på ett bomkapell utan att haka ur travarna..

 

Spännande med dina lazyjacks. Jag måste göra något liknande! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkar. Hjertmans har block med profilerad fästplåt som passar spridarna.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Funkar. Hjertmans har block med profilerad fästplåt som passar spridarna.

 

Mina spridare är bara tunna aluminiumrör.. men jag tänker nog sätta lazyjacksen direkt på masten strax under spridarna.

 

 

Har nu mätt och öppningen är betydligt större än jag trott! Kan nog utan problem få in en 30mm alustång där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag sågade ett spår för travarna i ett gammalt dammsugarrör av aluminium, som jag satte fast i det för breda utrymmet. Fungerar perfekt för mitt segel. Jag har har många gånger tänkt ta en bild, men det har tyvärr alltid kommit annat i vägen.

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 30 mm rostfritt rör, kanske vore stabilare att greja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förlåt Dava om jag lägger in en profil bild på min mast inte riktigt rätt min är rundare men hållaren för travarna är försänkta på samma sätt .Samt intaget sitter ca 30cm över bommen. Måste förbi intaget även när jag revar. Vill inte skapa ny tråd med samma fråga. Ronnie

bild.png.3c31d7d32f9a08647319c5833bf668d2.png

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte löst problemet. Sågade ett spår i ett 25mm alurör som jag hade liggande. Absolut tillräckligt stabilt, det blir ju inga direkta krafter där och aluminiumröret kändes mycket stabilt. 

 

Sågade ett spår med vinkelslipen och ett urtag i toppen för att få en bra övergång till den smala biten..

20230505_081749.thumb.jpg.4ff8e8497489e11ea511fd2ee9bcc53b.jpg

 

Tyvärr gick den inte in i masten hur jag än försökte. Cyklade hem och sågade upp spåret till vad jag tyckte var maximalt (travarna får ju inte trilla ur) och försökte en gång till..20230505_081806.thumb.jpg.33cb410d2e72c8c7c12893ceaeb798eb.jpg

 

Helt omöjligt att snurra in. I desperationen tog jag och plattade till röret med en sten bredvid bryggan. Gick inte ändå och sen lyckades jag tappa rörstumpen i vattnet som trots att det var av lättmetall sjönk som en sten 😡

 

Hur som helst tror jag inte att det går att smyga in ett så stort rör i rännan och ett mindre kommer inte att sitta bra.

 

Kanske ska jag dela röret helt och nita fast det längs rännan på var sin sida?

 

Eller så funderar jag på att ta ett plaströr istället som är lite mer flexibelt när det ska tryckas in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Har tyvärr inte löst problemet. Sågade ett spår i ett 25mm alurör som jag hade liggande. Absolut tillräckligt stabilt, det blir ju inga direkta krafter där och aluminiumröret kändes mycket stabilt. 

 

Sågade ett spår med vinkelslipen och ett urtag i toppen för att få en bra övergång till den smala biten..

20230505_081749.thumb.jpg.4ff8e8497489e11ea511fd2ee9bcc53b.jpg

 

Tyvärr gick den inte in i masten hur jag än försökte. Cyklade hem och sågade upp spåret till vad jag tyckte var maximalt (travarna får ju inte trilla ur) och försökte en gång till..20230505_081806.thumb.jpg.33cb410d2e72c8c7c12893ceaeb798eb.jpg

 

Helt omöjligt att snurra in. I desperationen tog jag och plattade till röret med en sten bredvid bryggan. Gick inte ändå och sen lyckades jag tappa rörstumpen i vattnet som trots att det var av lättmetall sjönk som en sten 😡

 

Hur som helst tror jag inte att det går att smyga in ett så stort rör i rännan och ett mindre kommer inte att sitta bra.

 

Kanske ska jag dela röret helt och nita fast det längs rännan på var sin sida?

 

Eller så funderar jag på att ta ett plaströr istället som är lite mer flexibelt när det ska tryckas in...


Mitt råd är att dela röret och montera det på utsidan av masten. Nita inte, utan gör hål som du gängar med gängtapp, så kan du skruva fast metallbitarna. De flesta stoppar i seglet i början av säsongen och tar ur det i slutet, så det är få gånger man behöver skruva.

bild.thumb.png.c5878b01d55466d51804274ca1d11357.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-06 vid 09:21 skrev raol:

Mitt råd är att dela röret och montera det på utsidan av masten. Nita inte, utan gör hål som du gängar med gängtapp, så kan du skruva fast metallbitarna. De flesta stoppar i seglet i början av säsongen och tar ur det i slutet, så det är få gånger man behöver skruva.

 

Så har jag det på min mast, förstår jag nu när jag läser detta. Och det räcker med att ta bort den nedre skruven på ena sidan för att lätt bända upp lite för att kunna stoppa in alla travare. Jag har trott det var originallösningen men det är kanske något som tidigare ägare satt dit för att lösa samma problem som du har. Oavsett så funkar det bra!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tråden har fått lite nya infalsvinklar,precis vad jag behövde tackar Ronnie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...