Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
snits48

Startproblem Yamaha F100 -07

Rekommendera Poster

Yamaha F100 vill inte starta efter har legat i hamn över en natt eller två. Ibland är blåsan stenhård och går inte att krama. Monterar bort den och släpper ut bränsle i ett tråg och monterar tillbaka. Då går det att pumpa in soppa och då startar den. Ibland får jag göra detta moment två ggr. När den väl går så är det inga problem.
Far 10 dist ut till ön. Svarar på gas - går på tomgång alltså helt normalt. Brukar prova att starta 3-4 tim senare och den startar direkt. Men nästa morron samma sak - vill inte starta. Någon som kan ha en ide vad felet kan vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som fel på backventilen i blåsan. Det brukar var rätt kass kvalitet på de där så mitt förslag är att du byter blåsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Defa larm? Kan ibland krångla rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt att när motorn inte vill starta så demonterar du bränsleslangen, tappar lite bränsle, återmontera slangen och då startar motorn ?

 

Varje gång motorn inte startar och du gör denna procedur, går den igång då?

 

Om svaret är ja så tänker jag att felet måste vara i någon komponent från dykröret i tanken fram till kopplingen vid motorn.

 

Blåsan ligger nära till hands men den hade du bytt.

Kan det vara kopplingen vid motorn?

Jag har haft problem med att det läcker in luft där. Känns som oringen där inte riktigt håller måttet i vissa kopplingar.

Kopplingen vid tanken?

Dykröret? Men det tror jag absolut inte. Då tror jag mer på blåsan trots att den är ny. Har ju hänt att nya grejer bråkar... Men det är inte så troligt.

 

Lycka till!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret

Jag har fast tank. Vissa dagar startar motorn lätt och rätt. Nästa morgon startar den inte. Ibland är blåsan stenhård och ibland slapp. I morrn ska jag låna en trycktank och prova den varianten.
Om det funkar så måste det vara nån backventil i motorn (om det finns nån) som ställer till problemet. När den startar så går den som vanligt.

Mysko!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett intressant fenomen på en utombordare för många år sedan. Den gick men var nervös vid vissa varvtal. Visade sig när jag pumpade hårt på blåsan att en skarv på bränsleslangen inte var helt tät. Läckte inte vid vare sig körning eller avstängd motor. Men när jag pumpade hårt såg jag att det sipprade väldigt lite. Lossade skarven, klippte slangarna någon cm, skruvade tillbaks. Läckaget upphörde och även den nervösa gången. Sög uppenbarligen lite luft och det räckte för att få motorstörningar. Kan vara tips att kolla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har kollat och inget läck -

motor går perfekt när den väl har startat.

Någon har sagt att det kan vara något med kallstart mekanismen. Nu har lånat en lös tank (trycktank) går förbi fast tank/filter för att se om felet ligger där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hård blåsa ,var det samma symptom före blåsbyte? inte läst så noga. nya blåsan har den märke (pil)  pekar den mot motorn då är det rätt.. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att detta är motor med EFI.

Felet med hård blåsa tyder närmast på att en backventil i bränslesystemet hänger för att sedan lossna när du släpper på trycket.

 

Det finns närmast två ställen där detta skulle kunna ske: 

 

1. I den mekaniska bränslepumpen:

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/90hp/f90tlr-2006/fuel-1

 

2. I ångseparatorns nålventil (4) som håller nivån i ångseparatorn konstant med hjälp av flottören (3) 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/90hp/f90tlr-2006/fuel-injection-pump-1

 

Om du vid hård blåsa öppnar bränslesslangen mellan den mekaniska pumpen och ångseparatorn så bör det gå att avgöra var felet sitter. Sprutar det soppa så sitter stoppet i ångseparatorn, annars i den mekaniska pumpen. 

 

En bra allmänt förebyggande åtgärd (som dock inte löser problemet) kan vara att dränera ångseparatorn (13). Det skall göras efter konservering varje höst för att tömma ut ev. vatten som kan ansamlas.

 

Sprängskisserna gäller inte exakt din motor, men en välliknande. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade idag med en sep trycktank - alltså förbi fasta tanken. Provstartade först innan bytet och då startarde inte motorn. Efter bytet (kom ut lite bränsle från motorn då) sköt på slangen med en blåsa på och pumpade  3-4 drag och motorn startar direkt. Frid och fröjd tänkte jag men 4 timmar senare provstartar jag men den går inte igång. 👹

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägger följande en timme senare.

När jag särade slangen från blåsan (utgående mot motor) och lät bensinen rinna ut från motordelen och bara satt ihop och skruva åt klammern. Utan att pumpa på blåsan -….

… Då startar motorn direkt!

😞

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle felsöka bränslesystemet mellan blåsan och VSTn. Möjliga orsaker till symptomen som du beskriver är;

1, Backventil vid snabbkontakt (din motor har förmodligen ingen snabbkontakt då detta främst finns på mindre motorer utan fast tank)

2, Blockering i bränslefilter (löv eller något stort som kan blockera utlopp från filterbehållaren)

3, Backventiler i bränslepumpen (se tidigare inlägg från Guestsson)

 

Nålventilen i VSTn känns som en mindre trolig orsak, men om inget annat löser problemet så kanske det är värt att kolla. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar det sån Gusten skrev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade idag med en sep trycktank - alltså förbi fasta tanken. Provstartade först innan bytet och då startarde inte motorn. Efter bytet (kom ut lite bränsle från motorn då) sköt på slangen med en blåsa på och pumpade  3-4 drag och motorn startar direkt. Frid och fröjd tänkte jag men 4 timmar senare provstartar jag men den går inte igång. 👹

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla svar. Det är fortfarande en gåta. NÄR den startar - alt. släppt ut luft/bränsle från slangen till motorn. Eller startgas. Då går motorn klockrent på alla varvtal utan problem. Startar en par timmar senare också. MEN dagen efter INTE. Får nog bli ett besök på märkesverkstan i Öregrund och köra datordiagnostk…

🙈

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev snits48:

Hej alla svar. Det är fortfarande en gåta. NÄR den startar - alt. släppt ut luft/bränsle från slangen till motorn. Eller startgas. Då går motorn klockrent på alla varvtal utan problem. Startar en par timmar senare också. MEN dagen efter INTE. Får nog bli ett besök på märkesverkstan i Öregrund och köra datordiagnostk…

🙈

Det är inget fel i datasystemet på din motor, det är ett problem med bränsleleveransen. Jag brukar felsöka genom att koppla en bypass förbi olika enheter. Även lågtryckspumpen går att förbikoppla om man konstant pumpar på blåsan går det att hålla igång motorn på tomgång. Det kan även vara en slang som ligger i kläm, är veckad elller ligger emot någon varm motordel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att jag är lite off topic, men hur gammalt är startbatteriet?

 

EFI kan vara rätt känsliga för gamla startbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade idag med en sep trycktank - alltså förbi fasta tanken. Provstartade först innan bytet och då startarde inte motorn. Efter bytet (kom ut lite bränsle från motorn då) sköt på slangen med en blåsa på och pumpade  3-4 drag och motorn startar direkt. Frid och fröjd tänkte jag men 4 timmar senare provstartar jag men den går inte igång. 👹

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Batteriet är från förra sommaren av bra kvalite. Laddar kontinuerligt/ctec.

Vill återkomma till själva problemet. Igår morse startar den inte. Får lossa bränsleslangen från motorn till blåsan. Släpper ut lite bränsle monterar tillbaka - och den startar direkt!
I morse gick den igång direkt. Man blir lite konfunderad…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att det är VST:n som strular. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är långt ut i skärgården nu. Får bli senare när båtföretagen får tid. Mycke nu med alla sjösättningar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...