Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Niklas-ES

Plasta i kallväder.

Rekommendera Poster

Hej, nu vart det ytterligare en fråga kring detta kallt väder.

Det sista som återstår är att jag tänkte plasta vad som ser ut som spricka i gjutskarv? Har slipat ner runt om.

Enligt tidigare ägaren har ingen vatten trängt in. Då han inte ens visste om det. Men vad vet man.

Därimot så jobbar vårvädret imot en, och jag ingen riktig möjlighet att plasta in och sätta element under.

Saken är att jag tänkte sjösätta i mitten på maj, låta den ligga i ca en vecka, testas. Sedan förhoppningsvis en sväng till stugan med den. Sedan upptagning för att fortsätta eventuella arbeten eller vänta in en hamnplats. 

Just nu är Marineseal i den lilla sprickan. 

Finns det något annat alternativ att göra, förutom plasta. Om man tänker mer temporär lösning? Som härdar snabbar i lägre temperaturer, eller med värmepistol då och då?

 

IMG_20230501_143920.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst sitter cutlesslagret där?

 

Kan knappast komman in vatten i båten genom sprickan.

Det är vad jag förstår redan vatten runt axeln.

 

Du har väl ett axelrör/trumma som omsluter axeln. Och i inre änden av detta en axeltätning av nåt slag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Hybro:

Visst sitter cutlesslagret där?

 

Kan knappast komman in vatten i båten genom sprickan.

Det är vad jag förstår redan vatten runt axeln.

 

Du har väl ett axelrör/trumma som omsluter axeln. Och i inre änden av detta en axeltätning av nåt slag?

 

Många frågor jag inte kan svara på där ☺️ såg mest bara vad som såg ut som en liten spricka och tänkte det inte var bra. Kanske bara är att låta vara om det inte kan ske nått?

 

Det ända jag vet är att jag har PSS på insidan, mer ser jag inte.

1A5C3ADB-C694-4E2F-A36D-DF8FDE3F0CBE.thumb.jpeg.6a90099b6c0bdb9299f2a88d6b7e4225.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så som jag trodde...

 

Har svårt att tro att vatten kan tränga in i båten via sprickan.

 

Har du märkt av vatteninträngning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, faktum att jag inte har haft båten i vattnet någongång sedan jag köpte den. 

Men påpekade detta för tidigare ägaren innan affär och han sa han aldrig märkt nått vattenintrång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasten (polyester) härdar även om det bara är 5 grader! Du kan ha i lite extra härdare om du är orolig! Värm lite med värmepistol då och då

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Dava:

Plasten (polyester) härdar även om det bara är 5 grader! Du kan ha i lite extra härdare om du är orolig! Värm lite med värmepistol då och då

Håller med. Jag har gjort några polesterjobb den senaste månaderna när det var kring 5-10C. Jag lade i 100% mer härdare och det blev bra.Risken finns bara att det härdar för fort,

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. 

Är nu i lite valet och kvalet om jag skall använda detta som det är och plasta till sommaren när hon kommer upp igen. Alt. Hösten.

Väntar helst, men kan inte bedöma om detta skulle vara ett problem, men läser jag vad Hybro skriver verkar det inte vara någon ko på isen?

Man får tacka för kunnigt folk för övrigt 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...