Batpeter 0 Posted April 30 Av praktiska skäl och närhet skulle jag vilja tanka min Volvo Penta D3 med GTL. Enligt Shell är det likvärdigt. Någon som har egen erfarenhet?:) Share this post Link to post Share on other sites
Ove-T 270 Posted May 1 Hej I Danmark är det vanligt med GTL diesel på sjömackar, vi har tankat GTL diesel där de senaste två åren och märker ingen skillnad, skall vara utan RME, motorn en VP D 2 55. Hälsningar Ove Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 372 Posted May 1 (edited) Ibland finns det gamla trådar med matnyttig info. Vi har VP D2-55 (A) Edited May 1 by skippeer Share this post Link to post Share on other sites
ThomasVikhog 126 Posted May 1 Jag tankar GTL i Lynetten (Köpenhamn) sedan 4-5 år (KAD42). Volvo har något utskick om detta, du hittar det om du söker. Luktar inget och ryker inte. Lägre densitet och därmed energi/liter, men din motor kompenserar kanske för denna skillnad på cirka 2%. Share this post Link to post Share on other sites
NW355 114 Posted May 1 Hej Jag har tidigare skrivit i forumet om naturgasdieseln GTL, som vi tankat i Danmark. Den ställde till med en del problem på vår AD41B. I mitt inlägg finns VP:s servicebulletin ang dieselvarianter såsom GTL. Äger idag en fd dansk ägd båt som jag misstänker gått på GTL i större mängd. Börjar misstänka ett par ventilproblem som kan vara relaterade till eventuellt bruk av olämplig diesel. Har med vetskap kring VP:s syn på dieselvarianter en hållning till att inte köra med GTL i varv-villiga dieslar. Share this post Link to post Share on other sites
ThomasVikhog 126 Posted May 2 Ja, precis som för bilar für man se upp med slangar av gammalt gummi. VP Bulletinen nämner just detta. Jag bytte slangar fram till matarpumpen och har nu kört över 1000 liter GTL genom min KAD42. Dock kan jag inte säga att det är immun mot dieselbakterier, för sådan fångar jag ännu i Racorfiltret. Men visst, någon gång ibland får den vanlig marin diesel... Share this post Link to post Share on other sites