Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
LennartNordic

Motorfäste Mercruiser franska skruven fäster inte

Rekommendera Poster

Hej

Har haft min motor ur och när jag ska sätt tillbaks främre fästet för motorn i båten så verkar det vara gängpaj.

Det är den delen som ska skruvas ner i båten och där är det fransk skruv som håller fästet.

Någon som har förslag på hur man lagar hålet?

Har hört allt från att lima tandpetare i hålet till att använda epoxy lim blandat med trä.

Vad skulle ni göra i detta läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev LennartNordic:

Hej

Har haft min motor ur och när jag ska sätt tillbaks främre fästet för motorn i båten så verkar det vara gängpaj.

Det är den delen som ska skruvas ner i båten och där är det fransk skruv som håller fästet.

Någon som har förslag på hur man lagar hålet?

Har hört allt från att lima tandpetare i hålet till att använda epoxy lim blandat med trä.

Vad skulle ni göra i detta läge?

Bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det franska skruven går ner i en träbit eller träbalk som är inplastad. Du kan ju antingen såga loss och plasta fast en ny eller så skulle du kunna borra ur hålet lite till och limma fast en bit gängstål med epoxi som du sedan drar fast motorfästet i med en mutter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte att lyfta ur motorn igen. Allt är på kopplat. Kommer däremot att sätta ett spel ovanför för att kunna räta in den mot drevet. Så jag kommer kunna ha den hängande i luften några centimeter. Någon klurig kanske redan har gjort denna lagning med motorn på plats? 

IMG_6889.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lennart

Om du har tillgång tilt styren o härdare så kan du fylla hålet och när det har härdat borra med lämplig diam. för bulten. och skruva i :)

Har funkat för mej

Hälsn.

Tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har inte styren o härdare.

Är inte det samma som epoxy lim?

Någon hade förslag på att blanda epoxy lim med sågspån. Kan det vara nått? Någon som provat?

Har detta utrymme att jobba på.

IMG_6890.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej o hej...

 

Jag gillar att fixa med kluriga lösningar.

 

Men behöver veta lite mera. Så ska vi se vad vi kommer på.

 

-Kan du fixa ett foto som visar mer av motorbädden som motortassen står på?

 

Har en ide som kanske tål att dryftas.

 

Plast oavsett sort är inte mycket att gänga ett hål i. Speciellt inte om gängorna ständigt utsätts för vibrationer och stora krafter.

 

Och deffinitivt inte sönderdraget ev murket trä.

 

Så klart jag kan ha fel.🤔

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det verkligen nåt inuti motorbädden?

Kolla med en ståltråd eller dyl genom hålen för skruvarna.

 

Om det är helt tomt i uti, så går mitt förslag ut på att du tillverkar en platta av minst 10 mm rostfritt stål som du borrar och gängar två hål, motsvarande de som finns på motorkudden.

 

Kanske 50 mm bred och längd som motsvara avståndet mellan hålen för skruvarna plus 50 mm.

 

Skär sedan upp ett hål och skicka in plattan. Fiska upp med trådar eller pressgängad stång med samma gänga som de gängade hålen.

 Kanske borra ett extra hål i plasten mellan de nuvarande hålen. Skicka ned en tunn Tig-tråd genom hålet och ut genom slitsen. Fäst i plattan. För in plattan med tråd i utrymmet om det nu är tomt.

Dra i tråden, plattan kommer upp. Dra i en pressgängad stång... O s v, o s v.

 

 

IMG_20230501_210658.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det är trä. Det är i trät det har släppt. Så man måste fylla hålet med nått eller på annat sätt få det att dra igen.

Redigerad av LennartNordic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Troligtvis kan du ta upp större hål.

Som sen plastas igen ordentligt.

T ex ett hål i gaveln på motorbädden med flera lager väx.

Detta efter ordentlig slipning ned till befintlig glasfiberarmering.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utrymmet alltså fyllt av en träkloss, som då egentligen bara är en form för plastning av motorbädden. Då kan det gå att lägga slitsen högre upp.

Kanske 20 mm nedanför ovansidan på motorbädden.

Med långborr och smalt stämjärn mm gröpa ur ett utrymme i träet, så att det går att skjuta in den rostfria plattan enligt tidigare.

 

Då kan man förlänga rf-plattan med t ex 150 mm. Slipa igenom plattan nästan helt jämns med mot motorbäddens yttervägg,  just där du sen ska plastas igen och armera.

När du manövererat plattan på plats och skruvat fast allt, så bryter du av just där du nästan slipat av.

 

 

IMG_20230501_222245.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som min far skulle ha sagt: Så skulle jag också ha gjort.

 

- Nu har jag aldrig gjort nåt liknande, men jag tror det är genomförbart. Så skulle jag löst det.

 

 

Att plasta och sen gänga i befintliga hål tror jag inte kommer att hålla över tid.

 

Träet är typ en gjutform, inget att skruva i.

 

Med detta förslag blir det en ordentlig platta på undersidan som kläms fast 

stabilt mot motorkudden. Och däremellan taket på motorbädden.

Kan nog inte bli stabilare.

 

Nån annan bör förmodligen bedöma hållbarheten, innan du kör igång.

 

 

- Glömde... Rostfria gängade skruvar! Med en diameter som passar hålen i motortassarna.

 

Brukar inte gå så bra att borra med handborrmaskin i grovt rostfritt.

Bör vara i en pelarborrmaskin, för trycket /

matningen ska vara konstant, annars härdar materialet framför borret.

Vänd dig till en verkstad eller gymnasieskola, typ Industrilinje.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funderat lite mera.

Om träet inuti motorbädden kan tänkas vara bärande. Så får man väl efter att ha fixat med metallplatta och plastat igen, borra två hål till på ovansidan.

 

Ladda en billig ny smörjspruta med epoxi eller polyester och pumpa ned i ena hålet, tills det kommer upp i andra. Då blir utrymmet fyllt.

Om du ska göra nåt sånt, så fetta in skruvarna ovan ordentligt i alla gängor. Annars blir de fastplastade.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du borrar upp hålet till samma diameter som hålet i motorfästet  häller ner epoxi och trycker ner ett gängstål så kommer det sitta fast bra. När det härdat kan du dra fast fästet med bricka och mutter. 

 

Det är troligen (beroende på åtkomlighet) enklare än att försöka få dit ett plattjärn att skruva fast i. Man kan givetvis även dra ner den franska skruven i epoxin men då blir framtida demontering mycket svårare. Det går även att limma fast en plugg i hålet som man sedan borrar ett nytt hål i för den franska skruven men jag tror inte det kommer sitta lika bra som om du limmar fast ett gängstål.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtkomlighet en ser ut att vara god framifrån.

Men givetvis måste man ned på knä😀😌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Prata med en båtmeck som hjälpte mig med detta.

Lösning.

Jag la i superepoxy i gamla hålen. Skedmata för att komma åt och en sticka för att vara säker på att det vart ända ner.

Sedan vred vi fästet lite för att kunna skruva i nya hål.

Det drog och motorn verka sitta fast.

 

IMG_6925.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongen räddad. Gött😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...