Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rejas

Ta bort handtag

Rekommendera Poster

Ibland kan de minsta problem te sig stora. Vi håller på med en båtrenovering som det finns en tråd om på forumet men tråden ligger efter verkligheten. Tråden kommer att uppdateras så småningom. Eftersom kunskapen på detta forum är enorm så kanske någon kan svaret på denna lilla gåta.

 

Det finns ett handtag i båten som osar lite 70-tal enligt mig. Detta vill jag nu demontera för att frun skall få fixa teaken under. Krux nummer ett är att jag inte vet hur man får bort handtaget och krux nummer två är att vi gillar handtaget och vill sätta tillbaka det. Jag vill alltså ta bort det utan att skada det.

 

Det är skruvat utifrån och skruvarna sitter under ett plastlock på varje sida. Men jag kan inte komma på hur man får bort locken. De rör sig, så de verkar sitta mekaniskt på något vis men jag kan inte lista ut hur. Har petat och bänt försiktigt utan framgång. Kan så klart ta bort det med våld, men vill ha det kvar intakt.

 

Är det någon som till äventyrs kan "tricket" för att demontera dessa lock?

20230430_190327.jpg

20230430_190322.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en bildsökning och ser att de finns på Seasea. Får åka dit och kika! 😄 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom de finns nya behöver jag inte ens vara rädd om det. Trodde det var ett gammalt handtag som inte fanns mer ... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev rejas:

Eftersom de finns nya behöver jag inte ens vara rädd om det. Trodde det var ett gammalt handtag som inte fanns mer ... 

 

Handtaget ser precis ut som dom kurvhandtagen som satt över passagerardörren på Volkswagen omkring 1973 si så där. Men dom förekom nog litet varstans…. 

 

Plastlocken i ändarna är bara fastsnäppta i den underliggande stommen. Tag en liten skruvmejsel och bänd försiktigt längst ut, så lossar detta lock. Under det skall det vara två hål för skruv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag löste det. Lite våld så lossnade de, precis som du sade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast blir väl sprött med tiden.

Värm lite försiktigt med varmluftspistol innan du vänder med lite bredare skruvmejsel.

 

Som min far sa: Så skull jä ha gjort!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...