Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SeaRay268_89

Ta bort lacken från teakdetaljer

Rekommendera Poster

Vill ta bort gamla lacken från teakdetaljer och istället olja in dem. Är det sandpapper som gäller eller finns det en snabbare/enklare metod ? 

D7D3F8D7-B353-490A-A4F5-38E04A4069F3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandpapper eller skrapa med trekantsskrapa eller liknande och sedan slipa.

Men jag går försiktigt fram med varmluftspistolen tills lacken krullar sig och sedan tar jag till till skrapan, därefter slipa så det blir lent.


Kinesisk träolja eller ”kinaolja” brukar tränga in djupare i trät även på teak. Det brukar även finnas speciell teakolja.

Men räkna med att olja inför varje säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack så mycket! Ska testa med varmluftpistolen , då det är rätt många detaljer ! 

Redigerad av SeaRay268_89
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev SeaRay268_89:

Tavk så mycket! Ska testa med varmluftpistolen , då det är rätt många detaljer ! 

Ta det bara varligt, det är lätt att få brännmärken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev SeaRay268_89:

Kan man använda mekanisk slipmaskin? 

Klart att du kan! Men det kan ju vara svårt att komma åt, om du nu inte demonterat teakdetaljerna.

Teak är annars otacksamt att slipa, dels sätter det feta slipdammet igen slippappren, dels så finns det kisel i trät som slöar verktyg och förstör slippapper. Smärjelduk avsett för metall kan fungera bättre… ibland…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SeaRay268_89:

Väldigt otacksam att slipa! Tar evigheter att göra för hand 😕 

Det är därför det är så lång tid mellan upptagning och sjösättning för att man ska hinna med allt under vintern.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att enbart avlägsna lack är tyvärr inte ett fullgott alternativ om du tänker olja... allt som är grått eller mörkt blir mycket synligt... ergo... träbiten kommer att se ut som en fin Boxer... brun med svarta strimmor... Nu är visserligen boxern en både trevlig och vacker hund men .... byta ytbehandling på teak är lite jobb.... håller själv på med en gammal nedgångslucka... demonterad... och när jag tror jag är nöjd så ger jag den ett tunt lager billig teakolja... och sedan slipar jag igen..... När jag till sist blir nöjd så skall den monteras ihop och så blir det först förtunnad Benarolja och sedan ett ytskikt med samma vara... (Benar UVR som är att betrakta som en tjock lack)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Det är därför det är så lång tid mellan upptagning och sjösättning för att man ska hinna med allt under vintern.

Bara det att man brukar skriva upp ungefär 93 småsaker som skall fixas under vintern…. Varav fixa trädetaljer kanske kommer som 89 på listan, sådant som man kan göra när båten ligger i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten är sjösatt blir inget gjort så gör det när den ligger på land.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Jorgen01:

När båten är sjösatt blir inget gjort så gör det när den ligger på land.

Jodå… det finns dagar då man måste sätta händerna i något projekt, en dag då det regnar eller blåser en hel del, och det brukar det ju göra en stor del av sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jodå… det finns dagar då man måste sätta händerna i något projekt, en dag då det regnar eller blåser en hel del, och det brukar det ju göra en stor del av sommaren.

Blåser det så seglar man vanligtvis, iallafall en del av oss. De andra ojar sig över hur mycket det blåser.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta bort lack med sandpapper tar inte så lång tid. Du får börja med ett grovt papper 40-80 och successivt gå upp till 400-papper. En maskin kan jobba snabbare men det finns risk att konvexa ytor kan plattas till. 

Men att välja olja på dina lister är jag inte säker på att vara ett bra val. 

På min båt har jag tre olika teakstrategier. 
-På teakdäcket utomhus har jag gått över till att inte behandla alls. Bara tvätta med grönsåpa några gånger per år. Olja på utsatta ytor blir bara svart och fult efter tag. Vilket sedan kräver starka vätskor för att göra ren. Starka vätskor tar bort mycket teak 

-På teakgolvet under kapellet använder jag teakolja. Där sliter inte vädret lika mycket och den oljebehandlade ytan tål repor bra.

-På sidorna kring sittbrunnen har jag snygglister i teak. De såg ut som dina lister när jag köpte båten. Med sandpapper och Epifanes superior teak blir det en blank och hyfsat tålig finish. Om man underhållslackar vartannat år slipper man slipa ner allt och börja om. 
 

IMG_3489.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...