Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
SeaRay268_89

Ta bort rostmissfärgningar på gelcoaten

Rekommendera Poster

Försöker få bort missfärgningar kring metallfesten i gelcoaten. Testade metal polish, autosol men tyvärr utan resultat. Har någon ett tips? 

160444B9-887D-43D6-8C74-7063B1AF2660.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev SeaRay268_89:

Försöker få bort missfärgningar kring metallfesten i gelcoaten. Testade metal polish, autosol men tyvärr utan resultat. Har någon ett tips? 

160444B9-887D-43D6-8C74-7063B1AF2660.jpeg

Oxalsyra!

 

Finna som pulver att lösa i vatten hos byggmarknad/färghandlare eller färdig lösning i sprutflaska hos båtbutiken (Sharkbite....)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Oxalsyra!

 

Finna som pulver att lösa i vatten hos byggmarknad/färghandlare eller färdig lösning i sprutflaska hos båtbutiken (Sharkbite....)

Eller på Biltema i färdig flaska med duschmunstycke som Fälgrengöring 😉

 

Är däremot lite fundersam på att du inte fått bort det med mekanisk rubbing såsom metal polish eller Autosol (kromglans). Metallen intill har inte ens blivit påverkad eller visar några spår av polering - har du verkligen gjort rätt med dessa medel ?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade gör hand med autosol på ett annat ställe , gick ej bort. Men testar med sharkbite , tack för tipset ! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Eller på Biltema i färdig flaska med duschmunstycke som Fälgrengöring 😉

 

Är däremot lite fundersam på att du inte fått bort det med mekanisk rubbing såsom metal polish eller Autosol (kromglans). Metallen intill har inte ens blivit påverkad eller visar några spår av polering - har du verkligen gjort rätt med dessa medel ?

Jag kan instämma med Ingemars tips på Biltemas fälgrengöring. Den är väldigt effektiv och betydligt billigare än produkter som det står "båt" på. Se till att få rätt flaska bara för de har numera olika fälgrengörningsmedel på Biltema. "Fälgrengöring Oxid Premium" ska det vara.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu inte rostspåren går bort med Auotosol så har jag svårt att tänka mig att andra medel hjälper, men jag har ju förr haft fel… nån enstaka gång… och har nog inte testat alla nya medel. Men oxalsyra eller rabarberkräm brukar funka på det bruna längst ned på friborden iallafall.

Autosol på stålull eller tvålull, Svinto tar det mesta, men det repar gelcoaten. 

Jag har en roterande nylonborste i skruvdragaren, den tar bort det mesta… används med försiktighet och då på en blöt yta, annars avverkar den plasten, Jag har haft rostfläckar (och andra sorters fläckar) i halkskyddsmönstret på däck, och med denna borste tillsammans med bevattning så får jag bort allting…. Men det går inte att använda denna på blanka ytor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SeaRay268_89:

Försöker få bort missfärgningar kring metallfesten i gelcoaten. Testade metal polish, autosol men tyvärr utan resultat. Har någon ett tips? 

160444B9-887D-43D6-8C74-7063B1AF2660.jpeg

Star Brite har en spray som fungerar bra. Spraya på låt sitta en stund och gnugga. Jag är nere på atlantkusten. Här använder man Ferronet som troligen inte kan köpas hemma men hittar du det så är det riktigt bra. Glöm inte att skölja med mycket vatten och lägga på vax efter Star Brite . 
lycka till

image.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att åtgärda det som orsakar rosten när du ändå gör fint :) 

 

Inte helt ovanligt att tex skruven är rostfri men nån bricka eller mutter inte är det.

 

Och om inget av tipsen du redan fått funkar så är saltsyra väldigt effektivt mot rost på plast och rostfritt, andra material blir inte glada eller förvinner. Saltsyra är dock farligt så se till att du förstår att hantera det säkert om du försöker. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Codell:

Star Brite har en spray som fungerar bra. Spraya på låt sitta en stund och gnugga. Jag är nere på atlantkusten. Här använder man Ferronet som troligen inte kan köpas hemma men hittar du det så är det riktigt bra. Glöm inte att skölja med mycket vatten och lägga på vax efter Star Brite . 
lycka till

image.jpg

Kan bara instämma på denna. 

Helt sjukt bra medel, tar bort vilka missfärgningar som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Themariner:

Ett annat tips är att åtgärda det som orsakar rosten när du ändå gör fint :) 

 

Inte helt ovanligt att tex skruven är rostfri men nån bricka eller mutter inte är det.

 

Och om inget av tipsen du redan fått funkar så är saltsyra väldigt effektivt mot rost på plast och rostfritt, andra material blir inte glada eller förvinner. Saltsyra är dock farligt så se till att du förstår att hantera det säkert om du försöker. 

Bara det att ”rostfritt” utan vidare specifikation, funkar dåligt i marin miljö. Kanske om man håller till i rent sötvatten, men i Skagerack och Kattegatts närhet duger inte bara ”rostfritt” det rostar, om än långsamt. Förr köpte man skruvar och beslag i en kvalitet som då kallades för ”syrafast” och det begreppet lever kvar ännu, men heter väl egentligen ”rostfritt kvalitet A4” eller någonting ditåt.

 

Om detta beslag suttit på min båt* hade jag skruvat loss det, och sedan gnuggat plasten med Auotosol eller annan rubbing, möjligen som jag tidigare nämnt med litet stålull om rostspåret sitter hårt åt. Sedan tvättat med aceton, för att sedan lägga litet klarlack på…. Kanske… provade det en gång…. då fastnar inte nästa omgångs rostspår i plasten iallafall, om man nu inte ser till att beslag och skruvar med ev. brickor är i kvalitet A4. De där beslagen är inte sällan gjutna i någon slags legering, kanske brons, som sedan är eloxerad på något vis så de får en blank yta.

 

*Ja jag har ett par gångjärn från etablerad tillverkare, Roca, dessa rostar litet, rätt irriterande.

under ett av dem sprayade jag klarlack, skall se om det funkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

…möjligen som jag tidigare nämnt med litet stålull om rostspåret sitter hårt åt.

Hade det varit MIN båt hade jag undvikit stålull eftersom det kan släppa metallbitar, och de rostar. Som nämnts ovan, oxalsyra är bra att ta bort rostfläckar på plast med. 
Akta aluminium, då oxalsyra går hårt åt den metallen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-30 vid 23:21 skrev Peter_K:

Hade det varit MIN båt hade jag undvikit stålull eftersom det kan släppa metallbitar, och de rostar. Som nämnts ovan, oxalsyra är bra att ta bort rostfläckar på plast med. 
Akta aluminium, då oxalsyra går hårt åt den metallen. 

Ja det är riktigt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Freez:

Nu verkar ni hittat det optimala medlet mot rost. Annars kan jag tipsa om Abnet som funkar mot det mesta i smutsväg. Har dock aldrig provat på rost.

 

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/husvagn-och-husbil/rengoring-och-underhall/rengoringsmedel-017717/

Abnet är väldigt bra, men om det tar rosfläckar så bör dessa vara rätt så färska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...