Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Goranoulla

Säkra foldingpropeller

Rekommendera Poster

Hej!

Har nu köpt en beg foldingpropeller och blev lite osäker på hur man säkrar den. Har läst flera trådar om tappade propeller.

På mina tidigare båtar (VP segelbåtsdrev) har man säkrat muttern med en saxpinne, men på  min nya båt finns inget hål på axeln.

Däremot är axelmuttern försedd med en bricka med hål som jag förmodar är tänkt att man använder en 8 mm skruv in i propelleraxeln,

Kan detta räcka eller brukar ni använd blå loctite eller annan gänglåsning

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på konstrujtionen hur man kan och bör säkra propellern.

Har du en bild eller ett fabrikat?

 

Den gamla VP-propellern vi hade säkrade jag några skruvar med gänglåsning på, men nuvarande Flex-o-fold är gjord så att jag tycker det räcker att vika upp låsbrickan mot muttern på axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten skall lyftas i nu så något foto hinner jag inte ta.

Men försöker att beskriva konstruktionen;  På drevet finns en splineaxel som i ändan har en utvändig och invändig gänga. Efter jag monterat propellernavet drar jag fast muttern med ung samma kraft som när jag monterar en hjulmutter till bilen (kring 10 kpm gissar jag)

Muttern har en fastsatt  bricka ( c;a 40 mm) som jag sätter  mot propellernavet. Det innebär att jag inte kan montera en "vikbricka" under muttern. Efter muttern är dragen har jag skruvat i en 8 mm bult i den inre gängan i propelleraxeln. Tror att det har samma effekt som när man drar två muttrar mot varandra, men är inte säker. Talade med någon senast idag som berättade att förra sommaren hade propellern lossnat när man backade ut från bryggan.

Trodde att alla segelbåtsdrev hade ett hål för en saxpinne, men tydligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du får nog mer exakta svar om du talar om vad det är för drev du har (fabrikat och modell).

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Goranoulla:

Efter muttern är dragen har jag skruvat i en 8 mm bult i den inre gängan i propelleraxeln. Tror att det har samma effekt som när man drar två muttrar mot varandra, men är inte säker.

Pratade precis med en båtgranne om just detta.

Han har samma konstruktion.

När han köpte låsbricka nyligen sa de att det var onödigt, men att de inte gick att sälja propellrar utan låsbricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många som tappar propellrar, ibland även flera gånger i rad efter att ha detaljerat följt instruktionerna till punkt och pricka, verkar det trots allt som om många propellrar har dåligt konstruerade låsmekanismer.

Vi var inne på fällbar propeller innan ekonomin satte stopp, och min plan hade varit att borra ett par tunna hål genom godset och gänga, rakt in i bultarna för att säkra med långa, tunna skruvar plus gänglåsning på det. Flex-o-folds lösning med vikt bricka, t ex, gör i princip inget för att hålla muttrarna på plats. Otroligt dålig konstruktion.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fasta propeller på rak axel, låser jag med vikt bricka under muttern.

Och så borrade jag ett hål rakt genom axeln, strax utanför muttern. Satte sen i en RF saxpinne.

 

Kanske går att göra så på folding också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar inte med saxpinne på denna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Min fasta propeller på rak axel, låser jag med vikt bricka under muttern.

Och så borrade jag ett hål rakt genom axeln, strax utanför muttern. Satte sen i en RF saxpinne.

 

Kanske går att göra så på folding också?

Finns inget hål för saxpinne i axeln. Underligt, för så har det varit på mina tidigare båtar med S-drev.

Man kanske skall borra upp ett hål för en saxpinne . Kan man göra det utan att skada gängorna (både inv och utv )?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mani-32_Hilda:

Bild ur volvos manual

image.png.5fbd7396066bfa4ca6b7e3e29523d826.png

Problemet är att låsskruven (centrumbulten) hindrar bladen att fällas ut. Har redan idag fått slipa ner bultskallen för att det skall fungera. Slipar jag ytterligare (brickans tjocklek) kommer det inte finnas material kvar för att kunna dra bulten med blocknyckel.

Nu skall båten i så jag får lägga den vid bryggan och låta backen gå ett tag. Skulle propellern lossa så vet jag i alla fall var jag kan leta, Kanske fungerar med någon form med nät under båten för vattnet är alldeles för kallt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösatte också. Hade brottom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...