Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jollas

Dags att byta generaratorn?

Rekommendera Poster

Är det någon här som vet så är jag tacksam!

Problemet är att min voltmätare indikerar att ,när jag startat motorn(chrysler 318 inombordare) och den går på  tomgång så laddar inte generatorn(?)  När jag varvat upp den nånstans runt 1500 varv så hoppar den igång enligt voltmätaren upp till nånstans runt 14 volt. Har pratat med någon som sa att det är så äldre generatorer och motorer funkar. En annan sa tvärtom att generaratorn alltid laddar men med mindre styrka. Tycker mig se att under gång med högre varv så laddar den nånstans mellan 13-14 volt enligt voltmätaren. Kör jag sen med tomgång så är det som att laddningen stannar och mätaren sjunker till nånstans runt 11 volt....så hur ska man göra eller tänka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att mäta laddningen med en multimeter. Visar den bra/ok värde, så vet du att ngt är fel på mätaren eller förluster fram till mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev jollas:

Är det någon här som vet så är jag tacksam!

Problemet är att min voltmätare indikerar att ,när jag startat motorn(chrysler 318 inombordare) och den går på  tomgång så laddar inte generatorn(?)  När jag varvat upp den nånstans runt 1500 varv så hoppar den igång enligt voltmätaren upp till nånstans runt 14 volt. Har pratat med någon som sa att det är så äldre generatorer och motorer funkar. En annan sa tvärtom att generaratorn alltid laddar men med mindre styrka. Tycker mig se att under gång med högre varv så laddar den nånstans mellan 13-14 volt enligt voltmätaren. Kör jag sen med tomgång så är det som att laddningen stannar och mätaren sjunker till nånstans runt 11 volt....så hur ska man göra eller tänka?

Är det en lik eller växelströmsgenerator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jollas:

Vet inte...hur kan man se det ...?

En bild på generatorn kan vara bra. Hur gamla är grejerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt den begagnad så jag vet inte med säkerhet hur gamla de är faktiskt. Vet inte om bilderna hjälper något...

20230427_112027.jpg

20230427_112013.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en växelströmsgenerator , men jag tror det saknas ladningsrelä efter vad jag kan se på dina bilder.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev jollas:

Har köpt den begagnad så jag vet inte med säkerhet hur gamla de är faktiskt. Vet inte om bilderna hjälper något...

20230427_112027.jpg

20230427_112013.jpg

Ser ut att vara en växelströmsgenerator så den borde ladda även vid låga varv. Kan vara fel på regulatorfunktionen. Allt ser ganska rostigt och korroderat ut så en renovering av generatorn vore nog bra. Ta loss och lämna in på en bilelfirma så mäter och fixar dom det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Det verkar vara en växelströmsgenerator , men jag tror det saknas ladningsrelä efter vad jag kan se på dina bilder.Ronnie

Laddreläet sitter väl ofta inbyggt i växelströmmare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Laddreläet sitter väl ofta inbyggt i växelströmmare.

Det stämmer men laddningsregulator brukar sitta med två skruvar för att man ska kunna byta.Här tycker jag det ser ut som att tre stift inte är annslutna .Det kan vara förklaringen till TS problem. Ohm du som är elnörd vad tror du ?Ronnie Det är i all välmening du har ett stort kunnande.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelströmare Prestolite. Regulatorn är det svarta på översta bilden. 

Mät med en multimeter först som någon skrev.

Prova att göra rent alla anslutningar på generatorn, du måste skruva bort kablarna för att rengöra.

Ta bort pluspolen på batteriet först.

Hjälper inte det så ta generatorn till en el mek.

På tomgång 600-700 rpm laddar det sämre ca 12,5-13 volt men redan vid 900-1000 rpm ska det komma igång med spänning runt 14 volt. 

Nu är det där en äldre generator så den ligger nog bara på 13,8 volt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att se på bilden, men det verkar som om det inte finns någon kabel ansluten för magnetiseringsström. Då kan det bli så att restmagnetism i generatorn räcker för att få igång laddningen vid höga varv men inte vid låga varv. Jag har för mig att jag har läst det här på forumet någon gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar!

Jag har en kabel från generaratorn ner till batteriet och en som sitter i blocket på motorn....så var det kopplat när jag köpte båten. Skulle gissa på att den grova kabeln är nånstans runt 20 kvadrat och den andra som går in i blocket (jord har jag utgått ifrån) är väl 1,5 eller 2 kvadrats....är detta fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O så lossar man alltid minusanslutningen först och monterar den sist, inte plusanslutningen.

Speciellt i en bil, eller när det är taljt intill motor eller metallskrot.

 

Gissa varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jollas:

Tackar för alla svar!

Jag har en kabel från generaratorn ner till batteriet och en som sitter i blocket på motorn....så var det kopplat när jag köpte båten. Skulle gissa på att den grova kabeln är nånstans runt 20 kvadrat och den andra som går in i blocket (jord har jag utgått ifrån) är väl 1,5 eller 2 kvadrats....är detta fel?

Den som går in i, som du beskriver det,  blocket, Vart går den? Sitter dewn skruvad i blocket eller går den till en kabelstam? Det brukar komma en kabel från tändningslåset via laddlampan för att få magnetisering. Vi får väl anta att minus går genom generatorns hölje och in i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

O så lossar man alltid minusanslutningen först och monterar den sist, inte plusanslutningen.

Speciellt i en bil, eller när det är taljt intill motor eller metallskrot.

 

Gissa varför?

Är det en bil TS har, då har jag missuppfattat det hela😎😁😁😎

I moderna bilar är det riktigt att man lyfter minus först.

I en gammal båt spelar det nog ingen roll  och vad menar du att det skulle vara risk för kortis om det är tajt mot motor/metall. 

Har du lyft av pluspolen från batteriet så lär det inte flyga gnistor om den lösa pluskabeln från batteriet slår emot jord utanför batteriet, kretsen är ju bruten 

Men visst du kanske menar om batteriet sitter så illa till att man kan kortsluta mot motorn med skift/fast nyckel när polskon ska bort så har du en poäng.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev excel319:

Det brukar komma en kabel från tändningslåset via laddlampan för att få magnetisering.

Det skumma är att TS skriver att laddningen sedan försvinner igen när motorn går ner på tomgång. Håller annars helt med om att en generator kan hoppa igång på höga varv enbart beroende på restmagnetismen, men så snart den hoppat igång kommer det via en intern diod att säkerställas att fältlindningen får matning.

 

TS skriver att voltmetern indikerar att det inte laddar. Men laddlampan, lyser den med tändning på och slocknar sedan när motorn startat ?  Om den inte lyser alls så kan det mycket väl vara någon anslutning på generatorn som inte är inkopplad (ser onekligen lite "tomt" ut).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Gelis:

Är det en bil TS har, då har jag missuppfattat det hela😎😁😁😎

I moderna bilar är det riktigt att man lyfter minus först.

I en gammal båt spelar det nog ingen roll  och vad menar du att det skulle vara risk för kortis om det är tajt mot motor/metall. 

Har du lyft av pluspolen från batteriet så lär det inte flyga gnistor om den lösa pluskabeln från batteriet slår emot jord utanför batteriet, kretsen är ju bruten 

Men visst du kanske menar om batteriet sitter så illa till att man kan kortsluta mot motorn med skift/fast nyckel när polskon ska bort så har du en poäng.👍

 

Se där, se där.

 

Och jag skrev faktiskt:

"Speciellt i en bil, eller när det är taljt intill motor eller metallskrot."

 

 

Jag föredrar att göra alltid göra på ett och samma sätt när man hanterar batterier oavsett vilket fordon de sitter i.

 

Men du kanske är mer klartänkt än mig, och in memorandum alltid säger: I plastbåt kvittar det.

Men i t ex en bil eller på en hoj gäller något annat.

 

Träffade på en elev som råkade på att lossa vid pluspolen först.

Silverlänken om handleden kom emellan ringnyckel och chassieplåt, smälte och flytande silver brände in sig i skinnet.

 

Ringmärkt för livet.

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 1,5 kvadrats kabel sitter fastmonterad vid ett av fästena till generaratorn. Syns vid den nedre bulten på bilden. Kabeln sitter med en kabelsko med hål i .

Voltmätaren " hoppar till från 12 volt nånstans till runt 13,5- 14 volt först när jag varvar upp motorn. Jag ska absolut testa att mäta upp den med voltmätare så fort det går( är just nu på annan ort) .

20230427_112013.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jollas:

Voltmätaren " hoppar till från 12 volt nånstans till runt 13,5- 14 volt först när jag varvar upp motorn. Jag ska absolut testa att mäta upp den med voltmätare så fort det går( är just nu på annan ort) .

Jo. Men hur beter sig laddlampan ?

Sedan är det ganska udda att jorda i just remjusterarbulten, den första bult man lossar och den man lossar oftast. Är du säker på att generatorn inte är jordad via gods ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen specifik laddlampa utan har enbart voltmätaren som,när jag vrider på tändningen,  går från 0 volt till att visa runt 12 volt. Har en lampa som lyser när vrider på nyckeln den visar att tändningen är på och den lyser med ett jämnt sken hela tiden med tändningen på. Och jag är inte säker på om den är jordad eller inte via fästena....tycker själv att det är lite märklig placering av kabelns placering men så har det suttit hela tiden sedan jag köpte båten. Har resonerat i banorna att generaratorn behöver xtra jord av någon anledning. Är lite för dåligt insatt i hur en generarator och dess delar funkar ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen laddlampa så måste det sitta ett motstånd på D+

Men den lampan du pratar om som inte slocknar, är inte det laddlampan?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampan lyser hela tiden från första läget på tändningslåset och slocknar först när jag vrider av nyckeln till "noll". Tänker mig att en laddlampa bör ha färgen röd...denna lyser gul . Kan dock säga att det är mycket på denna båts elsystem som inte riktigt följt standard färger . Har bytt mängder av kabel mm. Tycker dock att, om den gula lampan som lyser, är en laddlampa så borde den väl slockna när generaratorn faktiskt laddar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju göra så bär för att kolla om generatorn laddar eller ej vid låga varv.

 

Koppla en multimeter, inställd som voltmeter över startbatteriets poler, läs av.

Starta sedan motorn och låt den gå på låga varv, läs av multimetern, någon skillnad?

Öka varvtalet så att voltmetern på panelen reagerar, vad visar nu multimetern och voltmetern på panelen? Skillnad?

 

Om nu spänningen är högre över batteriets poler när motorn går på låga varv än den var avstängd, då laddar generatorn på låga varv.

 

En laddningskontrollampa skall lysa när tändningen  sätts på och skall slockna när generatorn börjar att ladda. I en växelströmsgenerator måste man mata en av lindningarna med ström som flyter genom en kontrollampas glödtråd för att få att magnetfält inne i generatorn. När sedan generatorn laddar försörjer den sig själv, internt, då får kontrollampan plus från två håll och slocknar.

 

Du har sannolikt ett och annat elfel ombord, kan vara lättfixat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jollas:

Tänker mig att en laddlampa bör ha färgen röd...denna lyser gul . Kan dock säga att det är mycket på denna båts elsystem som inte riktigt följt standard färger . Har bytt mängder av kabel mm. Tycker dock att, om den gula lampan som lyser, är en laddlampa så borde den väl slockna när generaratorn faktiskt laddar...

Laddlampan är gul, eftersom det är en varning. Och alltså inget som kräver att du stannar omedelbart. Varningslampor som är röda skall man dock inte köra vidare med alls, t ex oljetryckslampan. På en vanlig, äldre motorinstallation brukar det bara finnas en gul/orange, och det är just laddlampan. Den enda röda brukar vara oljetrycket, finns det två är den andra oftast temperaturvarning. Finns det fler gul/orange kan det vara förglödning (om man har en förkammardiesel), men nu har du ju en bensinmotor.

 

Så det verkar ganska uppenbart att det är laddlampan du hittat. Att den lyser hela tiden kan bero på att kabeln är kortsluten till jord/gods/minus någonstans på vägen mellan lampan och generatorn. Eller att den helt enkelt inte är ansluten rätt på generatorn (anslutningen som vanligen är märkt "D+") utan är skruvad mot gods. Och då slocknar den ju inte bara för att generatorn laddar.

 

Hur var det nu, du hade ju en klen kabel med en lite eftermonterad godsanslutning på generatorn. Är du säker på vart den tar vägen, så det inte är din laddlampekabel ?

För även om du bytt "mängder av kabel" så är det viktigt att ha koll på vad som skall vara anslutet var. Annars blir det inte bra....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

Ska testa att mäta mig fram och se om generaratorn laddar,bra tips! Ska plocka bort generaratorn och se vad de står på anslutningarna och behövs det så får jag helt enkelt dra ny kabel så det blir rätt. Än en gång,tack för hjälpen! Nu har jag nått att jobba efter!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...