Jump to content
Saturday 18 May 2024
MattiasWigforss

Däckskontakt till solpanel

Recommended Posts

Hej på er!

Vi har investerat i solpanel (vikbar Sunwind 135W inkl. Victron MPPT 75/10-regulator) och funderar på installationen.

Jag skulle vilja sätta en däckskontakt på akterdäck (likn. den på bilden) dit kabeln från regulatorn kopplas in. Vill ha ett lättåtkomligt ställe att koppla in solpanelen när vi behöver den. Platsen jag tänker mig för installationen är under tak och kapell (akterdäck på en Nimbus 320 Coupe) så kontakten kommer inte vara utsatt för hårt väder.

Något att tänka på? Jag är inte direkt kunnig i el så tipsa gärna om jag behöver tänka på något speciellt.

Tack på förhand!

/ Mattias

5460 2101-800x800.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet är att opläterade stift och hylsor av mässing som dessa korroderar förr eller senare, vilket skapar dålig kontakt/spänningsfall. Inte bra för en solpanel.

Bäst är nog att ha en separat däcksgenomföring och att ha kontaktdonen under däck.

Själv använder jag dock kontaktdon Bulgin Buccaneer uppe på däck för mina icke fast monterade paneler och det har fungerat bra (kontakter av nickelpläterad mässing).

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev speljakt:

Min erfarenhet är att opläterade stift och hylsor av mässing som dessa korroderar förr eller senare, vilket skapar dålig kontakt/spänningsfall. Inte bra för en solpanel.

Bäst är nog att ha en separat däcksgenomföring och att ha kontaktdonen under däck.

Själv använder jag dock kontaktdon Bulgin Buccaneer uppe på däck för mina icke fast monterade paneler och det har fungerat bra (kontakter av nickelpläterad mässing).

Tack för feedback!

Ska kolla om Bulgin Buccaneer kan passa oss också. Är det en fast installation? Dvs en kontakt du kopplar in panelkablaget i?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Innan du köper någon genomföring, se till att den har plats för den kabeldimension du tänkt använda. Ofta vill man ha ganska grova kablar till solcellerna (beroende på avstånd) och inte alla genomföringar klarar dessa dimensioner.

 

/Christian

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under de fyrtio år jag haft egen båt har jag förbrukat en och annan däckskontakt. Ingen har fungerat, eller jo första säsongen...

Jag har visserligen aldrig testat Bulgin Buccaneer, den ser ju väldigt gedigen ut, och borde kunna fungera bra.

Tänk bara på att kontaktdonet skall tåla den strömmen som din solpanel teoretiskt kan ge plus litet till.

Jag hade ett tag ett par kontakdon av militärstandard... tja... kanske, men den korroderade på utsidan så den var väldigt svår att koppla loss... man tycker att aluminiumlegeringen den var gjuten i skulle vara skottsäker... Elektriskt sett var den ju jättebra.

 

Din panel kan under väldigt goda förutsättningar (molnfri himmel, på ekvatorn, högsommar, mitt på dagen) lämna 135W.

Låt oss säga att spänningen från panelen är 18 volt, då skall det passera en ström på 7,5 ampere genom kablar och kontaktdon.

Då skall du välja en kontakt som tål minst 10A gärna mer. Den skall vara tvåpolig och inte vändbar, alltså skall plus och minus alltid hamna rätt. Den skall vara vattentät också... 

 

Själv har jag då övergett däckskontakter. Jag har en radarbåge med diverse lanternor och signalhorn på, dessa är anslutna via en tät plastbox IP54. Men den skall bara anslutas och kopplas ur en gång per säsong. Mina tre solpaneler är fast anslutna via säkringar till regulatorerna, men dom är ju då fastskruvade eller fastlimmade på hyttens tak, så jag har inte behovet att stuva undan dem som du har.

 

Men om du avser att montera kontaktdonen under däck kan du ju välja en enklare kontakt.

Dock inte den på bilden... nu var det många år sedan, farsan hade en sådan på rufftaket på en Vindö 28, den skulle försörja topplanternan i masten med ström... om den nu inte ärjade så in i helskotta. Det kan ju tänkas att dessa kontakdon idag är av bättre kvalitet än för 50 år sedan... men jag skulle inte köpa en sådan iallafall.

Edited by Georg_Ohm
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gillar Weipu-kontakterna. De har guldpläterade stift och oxiderar inte.

De finns i en mängd olika stiftantal o utföranden. Man får kolla ordentligt så man skaffar rätta modeller med antal stift och får han- o honkontakter i rätt utförande.

Kontakterna är IP68.

Här finns produktbladet för att hitta rätt uförande

https://www.weipuconnector.com/sp21-series/

 

Jag brukar leta upp dem på conrad.de som har större sortiment (det finns inte alltid alla varianter av kontakter). Sen är det valfritt att handla från .de eller .se

https://www.conrad.se/sok?search=weipu sp21&searchType=suggest&searchSuggest=keyword

bild.png.c4d46ed5c6b9ccf83be01afc49fc4cfe.png

Mest skyddat är att ha tillräckligt lång kabel för att dra in den i ett stuvfack (gör ett litet u-spår i kanten så kabeln inte kläms och stryk på lite topcoat).

Om du även har fasta solceller så glöm inte att montera en diod även på anslutningskabeln till den extra panelen.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, MattiasWigforss said:

Tack för feedback!

Ska kolla om Bulgin Buccaneer kan passa oss också. Är det en fast installation? Dvs en kontakt du kopplar in panelkablaget i?

Bulgin Buccaneer finns i en mängd varianter (och Bulgin har dessutom flera andra kontakt-serier, vilket kan vara förvirrande).

Just för mina lösa soplpaneler på däck använder jag sladdmonterade kontaktdon enligt bilden, men det finns också kontakter för fast montage (som dessutom kan ha antingen stift eller hylsor, se upp...).

sockets.jpeg.96398c9c51ef6c9d28dd1e6f715b6196.jpeg

 

Edit: Glömde nämna att Bulgin förutsätter rund sladd från panelen för att hålla tätt, vissa har ju platt sladd...

Edited by speljakt
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev MrMe:

Hej,

 

Innan du köper någon genomföring, se till att den har plats för den kabeldimension du tänkt använda. Ofta vill man ha ganska grova kablar till solcellerna (beroende på avstånd) och inte alla genomföringar klarar dessa dimensioner.

 

/Christian

Bra input! Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Under de fyrtio år jag haft egen båt har jag förbrukat en och annan däckskontakt. Ingen har fungerat, eller jo första säsongen...

Jag har visserligen aldrig testat Bulgin Buccaneer, den ser ju väldigt gedigen ut, och borde kunna fungera bra.

Tänk bara på att kontaktdonet skall tåla den strömmen som din solpanel teoretiskt kan ge plus litet till.

Jag hade ett tag ett par kontakdon av militärstandard... tja... kanske, men den korroderade på utsidan så den var väldigt svår att koppla loss... man tycker att aluminiumlegeringen den var gjuten i skulle vara skottsäker... Elektriskt sett var den ju jättebra.

 

Din panel kan under väldigt goda förutsättningar (molnfri himmel, på ekvatorn, högsommar, mitt på dagen) lämna 135W.

Låt oss säga att spänningen från panelen är 18 volt, då skall det passera en ström på 7,5 ampere genom kablar och kontaktdon.

Då skall du välja en kontakt som tål minst 10A gärna mer. Den skall vara tvåpolig och inte vändbar, alltså skall plus och minus alltid hamna rätt. Den skall vara vattentät också... 

 

Själv har jag då övergett däckskontakter. Jag har en radarbåge med diverse lanternor och signalhorn på, dessa är anslutna via en tät plastbox IP54. Men den skall bara anslutas och kopplas ur en gång per säsong. Mina tre solpaneler är fast anslutna via säkringar till regulatorerna, men dom är ju då fastskruvade eller fastlimmade på hyttens tak, så jag har inte behovet att stuva undan dem som du har.

 

Men om du avser att montera kontaktdonen under däck kan du ju välja en enklare kontakt.

Dock inte den på bilden... nu var det många år sedan, farsan hade en sådan på rufftaket på en Vindö 28, den skulle försörja topplanternan i masten med ström... om den nu inte ärjade så in i helskotta. Det kan ju tänkas att dessa kontakdon idag är av bättre kvalitet än för 50 år sedan... men jag skulle inte köpa en sådan iallafall.

Stort tack för dina synpunkter! Jag noterar flitigt allt ni påpekar. 
Jag har tittat på lite bättre grejer än den jag postade initialt och Bulgin har ett två-poligt kontaktdon som är typad för 12A. Eventuellt lutar det åt den beroende på vad jag får för tips här. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Lintott:

Jag gillar Weipu-kontakterna. De har guldpläterade stift och oxiderar inte.

De finns i en mängd olika stiftantal o utföranden. Man får kolla ordentligt så man skaffar rätta modeller med antal stift och får han- o honkontakter i rätt utförande.

Kontakterna är IP68.

Här finns produktbladet för att hitta rätt uförande

https://www.weipuconnector.com/sp21-series/

 

Jag brukar leta upp dem på conrad.de som har större sortiment (det finns inte alltid alla varianter av kontakter). Sen är det valfritt att handla från .de eller .se

https://www.conrad.se/sok?search=weipu sp21&searchType=suggest&searchSuggest=keyword

bild.png.c4d46ed5c6b9ccf83be01afc49fc4cfe.png

Mest skyddat är att ha tillräckligt lång kabel för att dra in den i ett stuvfack (gör ett litet u-spår i kanten så kabeln inte kläms och stryk på lite topcoat).

Om du även har fasta solceller så glöm inte att montera en diod även på anslutningskabeln till den extra panelen.

Tack! Ska kolla in Weipu. Guldplätterat är ju att föredra. 
Ska inte montera fast panelen men vad är det för diod du nämner?

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev speljakt:

Bulgin Buccaneer finns i en mängd varianter (och Bulgin har dessutom flera andra kontakt-serier, vilket kan vara förvirrande).

Just för mina lösa soplpaneler på däck använder jag sladdmonterade kontaktdon enligt bilden, men det finns också kontakter för fast montage (som dessutom kan ha antingen stift eller hylsor, se upp...).

sockets.jpeg.96398c9c51ef6c9d28dd1e6f715b6196.jpeg

 

Edit: Glömde nämna att Bulgin förutsätter rund sladd från panelen för att hålla tätt, vissa har ju platt sladd...

Fantastisk hjälp! Tack! Noterar det du skriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Billigare icke guldplätterade kontakter kan man hålla liv i rätt länge genom att fetta in dem med vaselin eller batteripolfett.

Finns också som spray, vilket underlättar påbättringen.

 

Jag håller ned herr Ohm om att många kontakter är förvånansvärt dåliga till just båtliv.

Miljön är usel, men det är den ju i ett saltstänkt motorrum på en bil också.

 

Dessutom är många/alla kontakter som finns i marinbutikerna väldigt klumpiga tycker jag. Det är väl tilltagen korrosionsmån kanske.

 

Det blev inget direkt positivt inlägg. :)

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Billigare icke guldplätterade kontakter kan man hålla liv i rätt länge genom att fetta in dem med vaselin eller batteripolfett.

Finns också som spray, vilket underlättar påbättringen.

 

Jag håller ned herr Ohm om att många kontakter är förvånansvärt dåliga till just båtliv.

Miljön är usel, men det är den ju i ett saltstänkt motorrum på en bil också.

 

Dessutom är många/alla kontakter som finns i marinbutikerna väldigt klumpiga tycker jag. Det är väl tilltagen korrosionsmån kanske.

 

Det blev inget direkt positivt inlägg. :)

Positivt eller inte så uppskattar jag din input i vilket fall 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lintotts förslag har jag använt rätt flitigt. Enda är att billigare kopior av dem (som annars också är riktigt bra) bleknar i UV-ljus och kan bli spröda efter ett antal år....

@Mackeys tips om att fetta in kontakterna med t ex vaselin är inte bara bra, det är t.o.m. standard inom industri och försvar för att klara tuffare miljöer bättre.

 

Har man ingen rund kabel eller av andra skäl vill se till att det blir extra tätt i kabelintagsänden, kan man trycka i smältlim där.

 

Den s.k. båtkontakten du visar i ditt första inlägg är dock rent skamligt dålig. Må se robust ut, men funkar bäst som tåförstörare (man slår tårna i den). Dess opläterade mässingstift blir glappa redan efter 1-2 säsonger även i den sötvattensmiljö jag oftast rör mig i. Hade den på förra båten ett par år till radarplattformen (finns 4-polig också), men det var alltid ett elände att få sakerna som kopplades genom den (topplanterna m.m.) att fungera efter sjösättning varje år.

Den byttes sedan till en billigare men mycket bättre kontakt enligt förslagen du redan fått.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en liknande båt (Saga 315) och har två kablar som jag kopplar in mina två lösa solpaneler (85W + 25W) med.

Kontakterna är de som var standard på panlerna (Sunbeam tror jag) och det är bekvämt att de bägge har samma kontakter så kan jag välja vilken panel jag vill sätta upp.

Den ena kabeln är dragen till ett stuvfack med lucka på akterdäck och den drar jag fram och igenom en glipa i kapellet och upp på taket där jag ansluter och monterar den ena panelen.

Den andra har jag är dragen fram till ett stuvfack i hytten och den drar jag upp genom ena takluckan och ansluter den andra panelen. Då det sällan regnar när man kan få laddning från solpaneler så spelar det inte så stor roll om takluckan är lite öppen.

Kontakterna är säkert inte optimala men duger gott åt mig då jag har 225W fast monterade paneler på båten. Lite tillskott blir det allt.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev IngemarE:

@Lintotts förslag har jag använt rätt flitigt. Enda är att billigare kopior av dem (som annars också är riktigt bra) bleknar i UV-ljus och kan bli spröda efter ett antal år....

@Mackeys tips om att fetta in kontakterna med t ex vaselin är inte bara bra, det är t.o.m. standard inom industri och försvar för att klara tuffare miljöer bättre.

 

Har man ingen rund kabel eller av andra skäl vill se till att det blir extra tätt i kabelintagsänden, kan man trycka i smältlim där.

 

Den s.k. båtkontakten du visar i ditt första inlägg är dock rent skamligt dålig. Må se robust ut, men funkar bäst som tåförstörare (man slår tårna i den). Dess opläterade mässingstift blir glappa redan efter 1-2 säsonger även i den sötvattensmiljö jag oftast rör mig i. Hade den på förra båten ett par år till radarplattformen (finns 4-polig också), men det var alltid ett elände att få sakerna som kopplades genom den (topplanterna m.m.) att fungera efter sjösättning varje år.

Den byttes sedan till en billigare men mycket bättre kontakt enligt förslagen du redan fått.

Stort tack för input!

Nu när jag sonderat terrängen lite mer förstår jag hur ”undermålig” kontakten jag bifogade är. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har en liknande båt (Saga 315) och har två kablar som jag kopplar in mina två lösa solpaneler (85W + 25W) med.

Kontakterna är de som var standard på panlerna (Sunbeam tror jag) och det är bekvämt att de bägge har samma kontakter så kan jag välja vilken panel jag vill sätta upp.

Den ena kabeln är dragen till ett stuvfack med lucka på akterdäck och den drar jag fram och igenom en glipa i kapellet och upp på taket där jag ansluter och monterar den ena panelen.

Den andra har jag är dragen fram till ett stuvfack i hytten och den drar jag upp genom ena takluckan och ansluter den andra panelen. Då det sällan regnar när man kan få laddning från solpaneler så spelar det inte så stor roll om takluckan är lite öppen.

Kontakterna är säkert inte optimala men duger gott åt mig då jag har 225W fast monterade paneler på båten. Lite tillskott blir det allt.

Tack för tips!

Till historien hör kanske att jag har en 6-åring ombord och minsta lilla ”onödig” kabel som går kors å tvärs kommer orsaka tandagnisslan och eventuellt svordomar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev MattiasWigforss:

Tack! Ska kolla in Weipu. Guldplätterat är ju att föredra. 
Ska inte montera fast panelen men vad är det för diod du nämner?

Om du parallellkopplar flera solpaneler till en solcellsregulator och det blir fel på en panel (kortslutning i anslutningskontakten på en panel t.ex. - vilket jag varit med om) så kommer samtliga paneler att haverera. Det var inte så kul att upptäcka vid midsommar att all solcellsladdning lagt av veckan innan jag skulle iväg på en sexveckors segling.

 

Det enklaste sättet att skydda panelerna är att montera en zenerdiod i serie med varje panel. Zenerdiod är en diod med väldigt lågt spänningsfall i framriktningen så de påverkar inte panelens effekt så du kommer att märka det. Ett knippe zenerdioder kostar inte många kronor. Välj en som klarar minst det antal ampere som respektive panel kan leverera (det gör inget om den tål rejält mycket fler ampere men då brukar de växa i storlek). Sen ska du välja en diod med lågt spänningsfall och det brukar anges tydligt i specifikationerna.

 

Jag har två 100W fasta och en 50W flyttbar som framförallt används framåt hösten när solen börjar blekna. Där har jag monterat samma typ av diod på samtliga inkommande kablar från panelerna.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev MattiasWigforss:

Till historien hör kanske att jag har en 6-åring ombord och minsta lilla ”onödig” kabel som går kors å tvärs kommer orsaka tandagnisslan och eventuellt svordomar. 

I min värld är en sladd som går upp utmed en vägg betydligt mindre störande, även för småbarn, än en kontakt som man garanterat slår tårna i

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev ChristerN:

I min värld är en sladd som går upp utmed en vägg betydligt mindre störande, även för småbarn, än en kontakt som man garanterat slår tårna i

Haha! Om man placerar en kontakt som man kan slå tårna i då får man skylla sig själv :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Lintott:

Om du parallellkopplar flera solpaneler till en solcellsregulator och det blir fel på en panel (kortslutning i anslutningskontakten på en panel t.ex. - vilket jag varit med om) så kommer samtliga paneler att haverera. Det var inte så kul att upptäcka vid midsommar att all solcellsladdning lagt av veckan innan jag skulle iväg på en sexveckors segling.

 

Det enklaste sättet att skydda panelerna är att montera en zenerdiod i serie med varje panel. Zenerdiod är en diod med väldigt lågt spänningsfall i framriktningen så de påverkar inte panelens effekt så du kommer att märka det. Ett knippe zenerdioder kostar inte många kronor. Välj en som klarar minst det antal ampere som respektive panel kan leverera (det gör inget om den tål rejält mycket fler ampere men då brukar de växa i storlek). Sen ska du välja en diod med lågt spänningsfall och det brukar anges tydligt i specifikationerna.

 

Jag har två 100W fasta och en 50W flyttbar som framförallt används framåt hösten när solen börjar blekna. Där har jag monterat samma typ av diod på samtliga inkommande kablar från panelerna.

Wow! Du förlorade mig vid "parallell..." 😮

Jag noterar dock vad du skriver så jag har ett hum om teorin. Tack! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Lintott:

Det enklaste sättet att skydda panelerna är att montera en zenerdiod i serie med varje panel. Zenerdiod är en diod med väldigt lågt spänningsfall i framriktningen så de påverkar inte panelens effekt så du kommer att märka det. Ett knippe zenerdioder kostar inte många kronor. Välj en som klarar minst det antal ampere som respektive panel kan leverera (det gör inget om den tål rejält mycket fler ampere men då brukar de växa i storlek). Sen ska du välja en diod med lågt spänningsfall och det brukar anges tydligt i specifikationerna.

Nej, det är en diod av typen Schottky du skall ha. Inte zenerdiod. Tror vår vän @Lintott vet det också, men hade möjligen en kort stund av extra trötthet eller nå't när inlägget skrevs ;-):

 

"Vanlig" kiseldiod:

Biilig och supervanlig. Leder i framriktningen men spärrar för ström åt andra hållet. Tål mycket backspänning (ofta hundratals volt) och även kraftiga typer på många ampere läcker ofta väldigt lite ström bakåt. Typisk användning är i elsystem i fordn, likriktare i nätaggregat o.s.v. Har ett typiskt framspänningsfall på 0,7V (0,6-1,0 - varierar lite med temperatur och ström), och denna spänning "förlorar" man alltså vid passage genom dioden.

 

Schottkydiod:

Rätt billig och vanlig. I princip samma användningsområde som vanlig kiseldiod med den största skillnaden att den har mycket lägre framspänningsfall, som dessutom är mer strömberoende. Vissa typer kan ge så lite som 0,2V vid måttlig ström. Läcker dock mer i backriktningen (kanske 10x en kiseldiod), i synnerhet kraftigare dioder. Backläckaget har dock ingen betydelse för TS applikation.

 

Zenerdiod:

En zenerdiod är en diod som i sin framriktning beter sig som en vanlig kiseldiod, men har i backriktningen en mycket väl specifierad genombrottsspänning. Alla dioder klarar ju en viss backspänning innan de "bryter igenom" och börjar leda ström även baklänges, men denna egenskap har man alltså förfinat på just zenerdioder. De används därför för att stabilisera en spänning eller som överspänningsskydd. I båtsammanhang knappast någon användning men mycket vanlig i strömförsörjning och inte minst som överspänningsskydd.

 

Sedan finns det kapacitansdioder och en massa andra varianter, men den lektionen tar vi en annan gång 😉

 

EDIT: Och skulle du inte hitta en Schottkydiod som är lämplig, så kör med en vanlig kiseldiod (med tillräcklig strömtålighet) så länge. Det fungerar också. En schottky kanske ger dig 5-10% mer maxkräm, men så snart panelerna inte lämnar max är spänningen såpass hög från dem att en halv volt extra tapp i en kiseldiod är försumbart. Bättre det än att vänta, menar jag....

 

Edited by IngemarE
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej, det är en diod av typen Schottky du skall ha. Inte zenerdiod. Tror vår vän @Lintott vet det också, men hade möjligen en kort stund av extra trötthet eller nå't när inlägget skrevs ;-):

 

"Vanlig" kiseldiod:

Biilig och supervanlig. Leder i framriktningen men spärrar för ström åt andra hållet. Tål mycket backspänning (ofta hundratals volt) och även kraftiga typer på många ampere läcker ofta väldigt lite ström bakåt. Typisk användning är i elsystem i fordn, likriktare i nätaggregat o.s.v. Har ett typiskt framspänningsfall på 0,7V (0,6-1,0 - varierar lite med temperatur och ström), och denna spänning "förlorar" man alltså vid passage genom dioden.

 

Schottkydiod:

Rätt billig och vanlig. I princip samma användningsområde som vanlig kiseldiod med den största skillnaden att den har mycket lägre framspänningsfall, som dessutom är mer strömberoende. Vissa typer kan ge så lite som 0,2V vid måttlig ström. Läcker dock mer i backriktningen (kanske 10x en kiseldiod), i synnerhet kraftigare dioder. Backläckaget har dock ingen betydelse för TS applikation.

 

Zenerdiod:

En zenerdiod är en diod som i sin framriktning beter sig som en vanlig kiseldiod, men har i backriktningen en mycket väl specifierad genombrottsspänning. Alla dioder klarar ju en viss backspänning innan de "bryter igenom" och börjar leda ström även baklänges, men denna egenskap har man alltså förfinat på just zenerdioder. De används därför för att stabilisera en spänning eller som överspänningsskydd. I båtsammanhang knappast någon användning men mycket vanlig i strömförsörjning och inte minst som överspänningsskydd.

 

Sedan finns det kapacitansdioder och en massa andra varianter, men den lektionen tar vi en annan gång 😉

 

EDIT: Och skulle du inte hitta en Schottkydiod som är lämplig, så kör med en vanlig kiseldiod (med tillräcklig strömtålighet) så länge. Det fungerar också. En schottky kanske ger dig 5-10% mer maxkräm, men så snart panelerna inte lämnar max är spänningen såpass hög från dem att en halv volt extra tapp i en kiseldiod är försumbart. Bättre det än att vänta, menar jag....

 

Herre jösses! Det här är låååångt över min kapacitet. Du kunde lika gärna ha skrivit på grekiska. Men jag tackar ödmjukast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, det är en diod av typen Schottky du skall ha. Inte zenerdiod. Tror vår vän @Lintott vet det också, men hade möjligen en kort stund av extra trötthet eller nå't när inlägget skrevs ;-):

- - -

Tack @IngemarE !

 

Jo, det var tillfällig minnessvikt. Schottky ska det såklart vara... Å det är sådana jag monterat på mina paneler.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev MattiasWigforss:

Wow! Du förlorade mig vid "parallell..." 😮

Jag noterar dock vad du skriver så jag har ett hum om teorin. Tack! 

Så här kan man göra.

Dioden (Schottky 🙂 ) ansluts mellan panel och regulator. Om du vill gå samman med anslutningarna från två paneler innan de ansluts till regulatorn eller ha separata kablar hela vägen från panel till regulator är främst en fråga om vad som blir enklast installationsmässigt. Det viktiga är att varje panel har varsin diod.

 

Sen måste dioden vara vänd åt rätt håll men du kommer att märka om det blir fel håll (då kommer det ingen ström till regulatorn)

bild.png.57f60dfce97df895ae544f43869c2365.png

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-04-25 vid 16:42 skrev Mackey:

....

 

Jag håller ned herr Ohm om att många kontakter är förvånansvärt dåliga till just båtliv.

Miljön är usel, men det är den ju i ett saltstänkt motorrum på en bil också.

....

Däckskontakter möter ju en hel del motstånd, säkerligen mäter man en hel del motstånd i dem också.

Guld- eller silverpläterade kontakytor är ju väldigt bra!

 

2023-04-26 vid 11:37 skrev Lintott:

Så här kan man göra.

Dioden (Schottky 🙂 ) ansluts mellan panel och regulator. Om du vill gå samman med anslutningarna från två paneler innan de ansluts till regulatorn eller ha separata kablar hela vägen från panel till regulator är främst en fråga om vad som blir enklast installationsmässigt. Det viktiga är att varje panel har varsin diod.

 

Sen måste dioden vara vänd åt rätt håll men du kommer att märka om det blir fel håll (då kommer det ingen ström till regulatorn)

bild.png.57f60dfce97df895ae544f43869c2365.png

Om panelerna är likadana kan du koppla dem i serie istället, jag är kanske ensam om att tycka att det är bra, men i mitt fall blev kabeldragningen enklare och regulatorn tål väl 30 volt om jag nu minns rätt.

Jag har två 100 wattare i serie till en modern MPPT- regulator, och en 50 wattare ensam till en enklare MPPT-regulator.

Schottydioder och andra komponenter kan du finna här:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-04-26 vid 11:37 skrev Lintott:

Så här kan man göra.

Dioden (Schottky 🙂 ) ansluts mellan panel och regulator. Om du vill gå samman med anslutningarna från två paneler innan de ansluts till regulatorn eller ha separata kablar hela vägen från panel till regulator är främst en fråga om vad som blir enklast installationsmässigt. Det viktiga är att varje panel har varsin diod.

 

Sen måste dioden vara vänd åt rätt håll men du kommer att märka om det blir fel håll (då kommer det ingen ström till regulatorn)

bild.png.57f60dfce97df895ae544f43869c2365.png

Tack så mycket @Lintott! Fantastisk hjälp jag har fått här!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Däckskontakter möter ju en hel del motstånd, säkerligen mäter man en hel del motstånd i dem också.

Guld- eller silverpläterade kontakytor är ju väldigt bra!

 

Om panelerna är likadana kan du koppla dem i serie istället, jag är kanske ensam om att tycka att det är bra, men i mitt fall blev kabeldragningen enklare och regulatorn tål väl 30 volt om jag nu minns rätt.

Jag har två 100 wattare i serie till en modern MPPT- regulator, och en 50 wattare ensam till en enklare MPPT-regulator.

Schottydioder och andra komponenter kan du finna här:

Tack! Noterar!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev MattiasWigforss:

Tack! Noterar!

Nackdelen med seriekopplade paneler är att den sammanlagda kapaciteten försämras om bara en panel är skuggad. Inget som dock bekymrar mig speciellt mycket, då det är få saker ombord som skuggar, däremot i land eller master och annat på intilliggande båtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nackdelen med seriekopplade paneler är att den sammanlagda kapaciteten försämras om bara en panel är skuggad. Inget som dock bekymrar mig speciellt mycket, då det är få saker ombord som skuggar, däremot i land eller master och annat på intilliggande båtar.

 

På en segelbåt skulle jag säga att det är förödande med seriekopplade paneler. Där finns det alltid något som skuggar såsom mantåg, bom, mast, sprayhood, vant, osv. så parallellkoppling är definitivt en fördel. Då finns förhoppningsvis åtminstone en panel som kan ge bra effekt och inte, som vid seriekoppling, dras med ner i djupet för att någon annan har fått lite skugga.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...