Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
MattiasWigforss

Däckskontakt till solpanel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
2023-04-25 vid 20:51 skrev MattiasWigforss:

Stort tack för input!

Nu när jag sonderat terrängen lite mer förstår jag hur ”undermålig” kontakten jag bifogade är. 

Utan att trampa nån på tårna, jag använder kontakten du föreslog utan några som helt problem.

Jag har i princip samma båt, Nimbus 310 coupe och har placerat kontakten mellan landströmsintaget och dörren (på akterdäck styrbord sida, lågt ner).

Relativt nära till batterierna också.


Precis som du skriver, det är en skyddad, torr miljö. 
Tycker den är väldigt ur vägen där, inget man nånsin slår i med fötterna eller liknande, i så fall är det landströmsintaget man irriterar sig på.

Diskussionerna här drar ofta iväg på gott och ont :)

Redigerad av Vulgarsonic
  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vulgarsonic:

Utan att trampa nån på tårna, jag använder kontakten du föreslog utan några som helt problem.

Jag har i princip samma båt, Nimbus 310 coupe och har placerat kontakten mellan landströmsintaget och dörren (på akterdäck styrbord sida, lågt ner).

Relativt nära till batterierna också.


Precis som du skriver, det är en skyddad, torr miljö. 
Tycker den är väldigt ur vägen där, inget man nånsin slår i med fötterna eller liknande, i så fall är det landströmsintaget man irriterar sig på.

Diskussionerna här drar ofta iväg på gott och ont :)

Specen från hjertmans är max 3A och max 2,5 mm2 och det tycker jag är för klent, men smaken är som baken och var och en blir salig på sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Vulgarsonic:

Utan att trampa nån på tårna, jag använder kontakten du föreslog utan några som helt problem.

Jag har i princip samma båt, Nimbus 310 coupe och har placerat kontakten mellan landströmsintaget och dörren (på akterdäck styrbord sida, lågt ner).

Relativt nära till batterierna också.


Precis som du skriver, det är en skyddad, torr miljö. 
Tycker den är väldigt ur vägen där, inget man nånsin slår i med fötterna eller liknande, i så fall är det landströmsintaget man irriterar sig på.

Diskussionerna här drar ofta iväg på gott och ont :)

Jag använde också trådskaparen första förslag när jag höll på med lösa solpaneler. Den har en fördel att den kan byggas om så att honan sitter i den kabelmonterade kontakten och hanen i den chassimonterade. Insatserna kan byta sida. 
Med en hane på solpanelsidan kan man få oönskad gnistbildning när panelen hanteras oansluten. Kanske inte så farligt men rätt otrevligt.

Strömspecen känns ovanligt låg med tanke på storleken på stiften. Den borde klara mer. 2.5mm2 är större kabel än vad Sumbeam har i sin fasta kabel. Den är bara 2.1mm2. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Vulgarsonic:

Utan att trampa nån på tårna, jag använder kontakten du föreslog utan några som helt problem.

Jag har i princip samma båt, Nimbus 310 coupe och har placerat kontakten mellan landströmsintaget och dörren (på akterdäck styrbord sida, lågt ner).

Relativt nära till batterierna också.


Precis som du skriver, det är en skyddad, torr miljö. 
Tycker den är väldigt ur vägen där, inget man nånsin slår i med fötterna eller liknande, i så fall är det landströmsintaget man irriterar sig på.

Diskussionerna här drar ofta iväg på gott och ont :)

Tack för input! Precis, vi har i stort sett samma miljö på akterdäck :)

 

Hur monterade du kontakten? Borra hål och trä upp tåtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev anuba:

Jag använde också trådskaparen första förslag när jag höll på med lösa solpaneler. Den har en fördel att den kan byggas om så att honan sitter i den kabelmonterade kontakten och hanen i den chassimonterade. Insatserna kan byta sida. 
Med en hane på solpanelsidan kan man få oönskad gnistbildning när panelen hanteras oansluten. Kanske inte så farligt men rätt otrevligt.

Strömspecen känns ovanligt låg med tanke på storleken på stiften. Den borde klara mer. 2.5mm2 är större kabel än vad Sumbeam har i sin fasta kabel. Den är bara 2.1mm2. 

Stort tack för input! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev anuba:

Strömspecen känns ovanligt låg med tanke på storleken på stiften. Den borde klara mer. 2.5mm2 är större kabel än vad Sumbeam har i sin fasta kabel. Den är bara 2.1mm2. 

Inte alls ovanligt låg, tycker jag.

Stiften i sig är säkert grova nog att klara åtminstone 10A, det är nog riktigt. Men frånvaron av vettig ytbehandling gör att det ganska snabbt sannolikt blir en viss övergångsresistans i kontakten, på klarspråk halvdålig förbindelse.

Med ström i en resistans får man spänningsfall och därmed också förlusteffekt. Dvs värme. Så strömmen är nog satt helt enkelt för att kontakten inte skall smälta ner på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag funderar på att skaffa "powerCON TRUE1 TOP" IP65 kontakter från Neutrik (kontakter av silverpläterad brons) för anslutning av lösa solpaneler. "products for demanding outdoor applications." 16 A 250 V AC
Neutrik NAC3FX-W-TOP, honkontakt för kabel 6-12mm (1,0-2,5 mm2), skruvanslutning
Neutrik NAC3MPX-TOP, intagskontakt för montering i ett hål, anslutning flatstift
Neutrik NSSC-1, gummilock för honkontakten 
Kostnad ca 230kr för dessa tre delar. 

 

En fundering är vad 16A 250V AC innebär om man kopplar in denna kontakt i ett 12V-system.

Klarar kontakten även 16A vid 12V DC?

Samt kan klåfingriga barnfingar få sig en stöt om locket öppnas och fingar placeras på kontaktytorna i intagskontakten som är ansluten till MPPT regulatorn? 

 

image.png.cd13932f5367b31e503c904272681fb5.png

 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev anuba:

Jag använde också trådskaparen första förslag när jag höll på med lösa solpaneler. Den har en fördel att den kan byggas om så att honan sitter i den kabelmonterade kontakten och hanen i den chassimonterade. Insatserna kan byta sida. 
Med en hane på solpanelsidan kan man få oönskad gnistbildning när panelen hanteras oansluten. Kanske inte så farligt men rätt otrevligt.

Strömspecen känns ovanligt låg med tanke på storleken på stiften. Den borde klara mer. 2.5mm2 är större kabel än vad Sumbeam har i sin fasta kabel. Den är bara 2.1mm2. 

Ja exakt, stiften är rätt biffiga och kontakterna klarar bra 4mm2

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev MattiasWigforss:

Tack för input! Precis, vi har i stort sett samma miljö på akterdäck :)

 

Hur monterade du kontakten? Borra hål och trä upp tåtarna?

Japp, snabbt gjort, enkelt med kabeldragningen under däck också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vulgarsonic:

Ja exakt, stiften är rätt biffiga och kontakterna klarar bra 4mm2

Jo, men nu var det ju också viktigt hur god kontakt hane/hona får, då kontakten saknar plätering. En egenskap som styr väldigt mycket när det kommer till maxströmmen.

Men du kanske bara läser valda inlägg :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

En fundering är vad 16A 250V AC innebär om man kopplar in denna kontakt i ett 12V-system.

Klarar kontakten även 16A vid 12V DC?

Samt kan klåfingriga barnfingar få sig en stöt om locket öppnas och fingar placeras på kontaktytorna i intagskontakten som är ansluten till MPPT regulatorn?

Skillnaden mellan AC och DC är att samma kontakt rent strömmässigt ofta (men inte alltid) specas lite lägre vid DC-ström. Detta beror då på att AC-strömmen växlar polaritet 50 ggr/s och att risken för svetsning/ljusbåge mellan kontaktytorna vid in- och urkoppling inte är densamma som vid DC.

Men sedan finns många andra parametrar som kan sätta maxströmmen också. Ser att den t.o.m. är specad för 20A vid lägre AC-spänning, så totaleffekten är nog en styrande parameter också.

 

Jag hade nog inte dragit mig för att i alla fall köra upp till 12-15A vid 12VDC genom denna.

 

Sedan får man ingen stöt av att pilla på 12V (eller ens panelens råspänning på 20-25V). Spänningen är normalt för låg för att i kombination med hudens resistans kunna nå den ström där det ens börjar kittla. Möjligen om man sticker in tungan (eller andra kroppsdelar med fuktig/tunn hud) att det skulle bränna till lite....😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna se en instruktionsvideo på hur någon ger sig på vågstycket att borra hål genom däck på sin miljon-båt, och gör det på ett snyggt sätt så att inte flisorna flyger och innertaket trasas sönder. 

 

Annars vore väl det bästa om man kunde använda något liknande den här (men anpassad till fuktig miljö) till de enstaka befintliga uttagen på däck:

image.png.f3d7ddfe5803ff8c424b4e8314c182d6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Terri:

Skulle gärna se en instruktionsvideo på hur någon ger sig på vågstycket att borra hål genom däck på sin miljon-båt, och gör det på ett snyggt sätt så att inte flisorna flyger och innertaket trasas sönder. 

Inte svårt alls.

Jag har inte bara tagit hål för antennkontakter, kablar och annat på tak och däck, har t.o.m. sågat upp stora hål för skrovfönster strax ovan vattenlinjen på min fabriksnya båt.

 

Bara man tänker till lite innan och förbereder för alla eventualiteter så är det inga problem.

 

(Ingen video, men lite bilder och blogg finns på min hemsida)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minutes ago, IngemarE said:

Inte svårt alls.

Jag har t.o.m. sågat upp stora hål för skrovfönster strax ovan vattenlinjen på min fabriksnya båt.

= O

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev IngemarE:

Bara man tänker till lite innan och förbereder för alla eventualiteter så är det inga problem.

Och istället för att "tänka till lite innan" kan man även fråga på forum :D

 

@IngemarE När du tagit hål; hur förseglar du snittytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-28 vid 17:14 skrev per_62:

Jag funderar på att skaffa "powerCON TRUE1 TOP" IP65 kontakter från Neutrik (kontakter av silverpläterad brons) för anslutning av lösa solpaneler. "products for demanding outdoor applications." 16 A 250 V AC
Neutrik NAC3FX-W-TOP, honkontakt för kabel 6-12mm (1,0-2,5 mm2), skruvanslutning
Neutrik NAC3MPX-TOP, intagskontakt för montering i ett hål, anslutning flatstift
Neutrik NSSC-1, gummilock för honkontakten 
Kostnad ca 230kr för dessa tre delar. 

 

En fundering är vad 16A 250V AC innebär om man kopplar in denna kontakt i ett 12V-system.

Klarar kontakten även 16A vid 12V DC?

Samt kan klåfingriga barnfingar få sig en stöt om locket öppnas och fingar placeras på kontaktytorna i intagskontakten som är ansluten till MPPT regulatorn? 

 

image.png.cd13932f5367b31e503c904272681fb5.png

 

De där såg riktigt bra ut! Tack för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev MattiasWigforss:

Och istället för att "tänka till lite innan" kan man även fråga på forum :D

 

@IngemarE När du tagit hål; hur förseglar du snittytan?

Jo, det kan man (och bör man). Men forumet har aldrig hela bilden, kommer inte hålla i borret/sågen och vet inte vilka misstag du (jag) kommer göra o.s.v. Så lite måste man alltid tänka själv 😛

 

Förstår inte riktigt frågan om försegling. Standard så fort man monterar något i en yta som skall vara tät, alltså även däck och överbyggnad, är ju att alltid täta vid montering med någon form av Marintätning (Sikaflex 291/591 eller Biltemas motsvarighet t ex). Oavsett om det är en kontakt, genomföring eller ett fönster man monterar.

Det kanske svarade på frågan ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, det kan man (och bör man). Men forumet har aldrig hela bilden, kommer inte hålla i borret/sågen och vet inte vilka misstag du (jag) kommer göra o.s.v. Så lite måste man alltid tänka själv 😛

 

Förstår inte riktigt frågan om försegling. Standard så fort man monterar något i en yta som skall vara tät, alltså även däck och överbyggnad, är ju att alltid täta vid montering med någon form av Marintätning (Sikaflex 291/591 eller Biltemas motsvarighet t ex). Oavsett om det är en kontakt, genomföring eller ett fönster man monterar.

Det kanske svarade på frågan ?

Absolut, jag ville göra mig lustig över mitt eget tillkortakommande när det gäller el och/eller montering av apparatur ;)

 

Du svarade på frågan. Vad som är standard vid montage har jag än inte tagit till mig därav alla mina frågor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

dessa valde jag, sitter ute, men har bara haft dem i ett kort tag. men funkar fint än så länge

image.png.b3605375f47172c786f390fcdf90ffb0.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Comfort4:

hej

dessa valde jag, sitter ute, men har bara haft dem i ett kort tag. men funkar fint än så länge

image.png.b3605375f47172c786f390fcdf90ffb0.png

Tack! Ska kolla upp dem! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...