Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SofieS

Barnfamilj - val av båt

Rekommendera Poster

Hej forum,

Vi funderar på att köpa vår första motorbåt. Vi är två vuxna med rätt begränsad båtvana och har tre barn (10, 8 och 8 år) . Vi har snöat in på en Uttern d77 med bogpropeller (modell 2018 eller nyare), som gör det möjligt för oss alla att övernatta 1-2 nätter. Men finns det kanske andra modeller vi borde överväga? Budget upp till 1 milj. (ca.).  

Vi bor i Danmark och kommer (förmodligen) mest att köra upp till olika hamnar längs kusten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Uttern D77 är säkerligen an mycket bra båt för ert syfte och storlek på familj. Du skriver "med rätt begränsad båtvana" och därför vill jag slå ett slag för säkerhet ombord. Ta reda på vilken utrustning som rekommenderas för er och lär er alla att använda den. Bli medlem i Sjöräddningen, den billigaste "försäkringen" du hittar. Gör det till en gemensam familjeaktivitet att lära er att bli säkra och sjövana. En bra början på den resan hittar ni här: www.sjoraddning.se/sjosakerhet

 

Vi började vårt gemensamma sjöliv när första barnet låg i barnvagn. Nu är de 16 och 19 år gamla och både jag och frun är frivilliga sjöräddare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev SofieS:

Vi har snöat in på en Uttern d77 med bogpropeller

Trevlig och rymlig modell, förvånansvärt hög. Som alt kan ni förslagsvis även kolla på Finnmaster T8, lite större (godkänd för 10p) något dyrare men går att hitta runt miljonen. Tex https://www.blocket.se/annons/blekinge/finnmaster_t8_2018__endast_90h___video/108160988.

 

Yamarin 79 DC är mycket båt för pengarna i samma storlek, den har dock inte ett separat toalettutrymme med dörr. https://www.blocket.se/annons/varmland/yamarin_79dc_yamaha_f300_ink_trailer/108418418

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Vilka är de mest kända märkena? Är Yamarin samma kvalitet som Finnmaster och Uttern? Kanske inte så stor skillnad längre? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt tips är att leta efter något som blir enkelt att sälja. Chansen är stor att ni inte riktig vet vad ni vill ha förrän ni testet båtlivet.

 

Kanske ni inser att ni inte behöver åka så snabbt och vill satsa på en större långsamtgående båt. Eller tvärt om att ni inte gillar att övernatta och vill satsa på en lätt, snabb och ekonomisk båt för dagsturer.

 

Vissa inser att öppna båtar med Kapell inte är så idealiska i vårt klimat och satsar på en båt med hytt / fast överbyggnad när de väl byter. Det är en erfarenhet jag själv gjort.

 

På din fråga om kvalite så är iallafall Yamarin fullt jämförbara om inte snäppet bättre. De är dessutom populära och det finns därmed stor chans att hitta en köpare om man ändrar sig längre fram. Jag hade personligen satsat en en Yamarin i valet mellan dess två.

 

Finnmaster T8 är väldigt fin men de är ovanliga och lite dyra enligt min mening, kanske just pga av detta.

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, Yamarin är nog absolut det starkaste varumärket men personligen anser jag att 76/79dc-modellen är rejält frånsprungen av de flesta andra nordiska DC-båtarna vid det här laget.
Yamarin har alltid haft fina sjöegenskaper men 79dc bygger på ett 15 år gammalt koncept och det märks i jämförelse med de andra.
 

Yamarin har vid det här laget slutligen tagit bort 79dc ur sitt nybåtssortiment men eftersom den funnits med så länge måste den ju ha varit populär.

 

Som tidigare ägare till förgångaren 76dc kan jag säga att största minuset är avsaknad av separat toautrymme, det är nog lite av en nödlösning med endast ett draperi :)
 

Av de nämda modellerna hade jag absolut gått på Finnmaster T8 om rum finns i budgeten.

Absolut häftigast i klassen sulle jag säga är Askeladden C83 men då springer det iväg prismässigt, T8:an står sig bra i jämförelse och är billigare.

Redigerad av Vulgarsonic
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitetsmässigt skulle jag säga följande ordning Yamarin, Finnmaster, Uttern. 

 

Yamarin och Finnmaster tillverkas i Finland. Uttern numera i Polen.

 

Räcker ekonomin hade jag valt Finnmastern, en fantastiskt fin och modern båt. Gillar U-soffan. (Uttern har L soffa) Yamarin 79 DC är väldigt mycket båt för pengarna och premium kvalitét om ni kan acceptera ett "äldre" utseende på båten. Uttern är absolut ett bra val. 

 

Ett annat finskt alternativ kan vara en nyare Aquador 24 DC (inombordare).

 

Kan ni öka budgeten till 1,2-1,3 skulle jag säga en begagnad Yamarin 88 DC.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra tips! Tack! Vi har en begränsning som är att vår båtplats bara är 3 meter bred. Vi hoppas att få en bättre plats nästa år, men det är rätt långa väntelistor, så det kan också ta ett tag. Yamarin 79dc är ett väldigt bra bud också, vi får åka ut och se på den. Gillar stilen på den, liknar Uttern  (eller omvänt) 🙂 Viktigt för oss att den kan säljas igen, precis som ni skriver. Aquador skulle också fungera, är det också ett känt märke? 

 

Askeladden C83 var väldigt, väldigt fin, men den blir för dyr. Finnmaster såg jag en T8 från 2017 för 1,045m, men det blir nog lite tight med 2,7m bred med tanke på båtplatsen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SofieS:

Aquador skulle också fungera, är det också ett känt märke? 

Jo, Aquador är ett välkänt märke som några gillar (jag gör det inte, men det finns ju de som gillar franska bilar också ;) ).

 

Efter att ha skrivit ovanstående känns det som att jag behöver förklara min inställning till Aquadorer. 
Jag ser det som båtar som har mycket ”bling-bling” där det som de kallar ”körsbärsträ” framhålls som något exklusivt och bra. Min erfarenhet är att detta mest är dåligt tillverkat fanér som släpper om det utsätts för för mycket fukt, vilket ju inte är ovanligt i en båt.

Andra har säkert en helt annan bild av dessa båtar (liksom om franska bilar!).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, Aquador är ett välkänt märke som några gillar (jag gör det inte, men det finns ju de som gillar franska bilar också ;) ).

 

Efter att ha skrivit ovanstående känns det som att jag behöver förklara min inställning till Aquadorer. 
Jag ser det som båtar som har mycket ”bling-bling” där det som de kallar ”körsbärsträ” framhålls som något exklusivt och bra. Min erfarenhet är att detta mest är dåligt tillverkat fanér som släpper om det utsätts för för mycket fukt, vilket ju inte är ovanligt i en båt.

Andra har säkert en helt annan bild av dessa båtar (liksom om franska bilar!).

Åtministone Aquador 23 och 26 av både DC- och HT-modelerna går som smör i solsken hos båtmäklarna.
De söker aktivt efter dessa modeller och hämtar dem bl.a från Finland för att de är så lättsålda.
Jag skulle nog (körsbäret till trots) påstå att de tilltalar en betydligt bredare publik än vad franska bilar gör :)

Med det sagt gillar jag verkligen inte heller den denna högglaslackade körsbär, det förstör mer än nåt annat tycker jag.

Redigerad av Vulgarsonic
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen forum,

Nu ska vi ut och se på en Finnmaster T8 från 2018 imorgon, tack för tips. Den ligger på land, provkör man inte innan köp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SofieS:

Hej igen forum,

Nu ska vi ut och se på en Finnmaster T8 från 2018 imorgon, tack för tips. Den ligger på land, provkör man inte innan köp? 

Spännande! Tänker ni göra affär tycker jag absolut ni ska provköra innan köpet. Lycka till!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Den ser väldigt fin ut, det känns väldigt rätt just nu, och ligger i nästan samma pris som Uttern, men går på diesel istället för bensin och är därför inte riktigt lika törstig. Det är ju ett plus 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SofieS:

Tack! Den ser väldigt fin ut, det känns väldigt rätt just nu, och ligger i nästan samma pris som Uttern, men går på diesel istället för bensin och är därför inte riktigt lika törstig. Det är ju ett plus 🙂 

Finnmaster T8 med Diesel?

Nu måste det väl blivit något missförstånd? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, en dieselvärmare kanske inte nödvändigtvis betyder att den går på diesel? Den är iaf mer bränslesnål än Uttern :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev SofieS:

Tack! Den ser väldigt fin ut, det känns väldigt rätt just nu, och ligger i nästan samma pris som Uttern, men går på diesel istället för bensin och är därför inte riktigt lika törstig. Det är ju ett plus 🙂 

Skojar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev SofieS:

Aha, en dieselvärmare kanske inte nödvändigtvis betyder att den går på diesel? Den är iaf mer bränslesnål än Uttern :D 

Det är ganska självklart att en dieselvärmare går på diesel.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev SofieS:

Aha, en dieselvärmare kanske inte nödvändigtvis betyder att den går på diesel? Den är iaf mer bränslesnål än Uttern :D 

Nej, man använder diesel- eller fotogenvärmare även om man har bensinmotor. 

Oraken är ganska självklar.

Visst, det FINNS bensindrivna värmare men få är så galna... 

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har vi köpt båt. Det blev en Finnmaster T8 och inte Uttern d77 som vi trodde från början. Tack för tips och sparring 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev SofieS:

Så har vi köpt båt. Det blev en Finnmaster T8 och inte Uttern d77 som vi trodde från början. Tack för tips och sparring 

Bra att du återkopplar här i tråden! Tyvärr inte alltid fallet.

Lycka till med nya båten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SofieS:

Så har vi köpt båt. Det blev en Finnmaster T8 och inte Uttern d77 som vi trodde från början. Tack för tips och sparring 

Grattis till en fin båt!!

Får man fråga vad ni fick ge för den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev SofieS:

Så har vi köpt båt. Det blev en Finnmaster T8 och inte Uttern d77 som vi trodde från början. Tack för tips och sparring 

Stort grattis! Med den båten får ni en grym sommar!😀☀️🚤

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-25 vid 10:59 skrev SofieS:

Hej forum,

Vi funderar på att köpa vår första motorbåt. Vi är två vuxna med rätt begränsad båtvana och har tre barn (10, 8 och 8 år) . Vi har snöat in på en Uttern d77 med bogpropeller (modell 2018 eller nyare), som gör det möjligt för oss alla att övernatta 1-2 nätter. Men finns det kanske andra modeller vi borde överväga? Budget upp till 1 milj. (ca.).  

Vi bor i Danmark och kommer (förmodligen) mest att köra upp till olika hamnar längs kusten. 

Askeladden C75 en annan daycruiser som kan jämföras med Uttern D77. Den har en maxeffekt på 300 hk och en längd på 7,55 meter. Den kan också rymma upp till 9 personer ombord och 4 personer i ruffen. Båda båtarna har bra utrustning, rymliga kabiner och goda sjöegenskaper. Jag hoppas att detta hjälper dig att välja den bästa båten för era behov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niklas2:

Askeladden C75 en annan daycruiser som kan jämföras med Uttern D77. Den har en maxeffekt på 300 hk och en längd på 7,55 meter. Den kan också rymma upp till 9 personer ombord och 4 personer i ruffen. Båda båtarna har bra utrustning, rymliga kabiner och goda sjöegenskaper. Jag hoppas att detta hjälper dig att välja den bästa båten för era behov.

Gäller att hänga med i svängarna....😀

 

2023-04-30 vid 14:31 skrev SofieS:

Så har vi köpt båt. Det blev en Finnmaster T8 och inte Uttern d77 som vi trodde från början. Tack för tips och sparring 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det gått bra med båten i sommar och är ni nöjda? Vi var och kollade på en idag. Är också en familj med tre barn så jag är lite nyfiken.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...