Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
anuba

Hur montera en kättninghållare?

Rekommendera Poster

Jag börjat att använda mitt ankare fram lite mer när jag ligger på svaj. För vara säker så köpte jag en ankarkrok för att avlasta ankarspelet.

Men efter några gånger användande så tyckte jag att tampen till ankarkroken, som jag fäster i en knape, sliter på dekalerna på båten när tampen går rakt ner mot vattnet.

Därför försöker jag hitta en annan lösning och passade på att köpa en kättninghåller för ett bra pris,

https://www.watski.se/Kttinghllare-AISI-316-RF-stl-till-6-8mm-ktting-11jVZ

image.png.979f999c63ae56c3ae3eae14df9e8ada.png

 

Är det någon som har monterad en sådan? Jag har sökt men inte funnit några bra exempel.

Sätter man den under kättingen eller låter man kättingen löpa genom hållare. Jag kan se för och nackdelar med bägge positionerna.
Den ser nästan ut att var byggd för att låta kättingen löpa igenom för att låsbricken har ett uppfällt läge där kättingen kan löpa fritt.
Å andra sidan är låsplattan/brickan lösttagbar så att man kan montera i kätting även om kättinghållare är monterad under kättinglinjen.

 

Är det någon har en kättinghållare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev anuba:

Jag börjat att använda mitt ankare fram lite mer när jag ligger på svaj. För vara säker så köpte jag en ankarkrok för att avlasta ankarspelet.

Men efter några gånger användande så tyckte jag att tampen till ankarkroken, som jag fäster i en knape, sliter på dekalerna på båten när tampen går rakt ner mot vattnet.

Därför försöker jag hitta en annan lösning och passade på att köpa en kättninghåller för ett bra pris,

https://www.watski.se/Kttinghllare-AISI-316-RF-stl-till-6-8mm-ktting-11jVZ

image.png.979f999c63ae56c3ae3eae14df9e8ada.png

 

Är det någon som har monterad en sådan? Jag har sökt men inte funnit några bra exempel.

Sätter man den under kättingen eller låter man kättingen löpa genom hållare. Jag kan se för och nackdelar med bägge positionerna.
Den ser nästan ut att var byggd för att låta kättingen löpa igenom för att låsbricken har ett uppfällt läge där kättingen kan löpa fritt.
Å andra sidan är låsplattan/brickan lösttagbar så att man kan montera i kätting även om kättinghållare är monterad under kättinglinjen.

 

Är det någon har en kättinghållare?

Jag använder inte den modellen men undrar om du inte är på fel spår om vad den är till för? Jag tror att detta är en pryl för att fästa kättingen när ankaret är bärgat så att det av misstag inte fälls när det inte skall. Vid ankring så vill du väl ha en ryckdämpande funktion på det du fäster mellan båt och ankarkätting.

 

För det ändamålet (inte fälla ankaret av misstag) använder jag en enkel karbinhake som är fastsatt i en rätt klen lina å så krokar jag i kättingen när ankaret är bärgat.

 

Jag ligger ofta "på svaj" med förligt ankare och kätting. Jag har tillverkat en lina som säkring och ryckdämpare vid ankring. Det är en flätad lina med dämpningsegenskaper (typ Liros "Storm" men min hette något annat). Linan har två fasta ögon för knaparna. En kaus träddes in i ögat på kättingkroken å så linan igenom och syddes ihop samt taglades. Linan är avpassad så den löper från knapen, innanför främre pulpitbenet, ner till vattenytan där ankarkroken hänger och upp på andra sidan innanför pulpitbenet o till knapen. Jag har ett rostfritt stävbeslag som löper förbi pulpitbenet och skyddar relingen från slitage. Jag använde först halkiparna men då kom lina för långt akteröver och låg ofta mot förstäven när båten svängde. När linan hänger via pulpitbenen så kommer linan längre fram och skavet minskar. Den flätade linan är snällare mot skrovet än treslagen.

Tidigare hade jag en vanlig treslagen lina med gummiryckdämpare men den linan ville ofta skruva samman sig mellan båten och kättingkroken. Den flätade skruvar inte på det sätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Jag använder inte den modellen men undrar om du inte är på fel spår om vad den är till för? Jag tror att detta är en pryl för att fästa kättingen när ankaret är bärgat så att det av misstag inte fälls när det inte skall. Vid ankring så vill du väl ha en ryckdämpande funktion på det du fäster mellan båt och ankarkätting.

Jag använder idag en kättingkrok på lina, av den här modellen,  men kan väl inte tro att ett så kort lina skulle bidra med så mycket ryckdämpning jämför med hela kättingen. När man lägger tillräckligt med kätting så ryckdämpar också den rätt bra.

image.png.259f078523bb0789299cf092af8160c4.png

Men frågan är vad kättinghållaren är avsedd för då? Jag har inte hittat så många exempel med bilder.
Som ankarsäkring tycker jag nog att tamp på kabinhake är enklare att använda. När jag brukar  sätta upp ankaret i ställningen blir kättingen så spänd att den kommer var svår att passa in i en hårt monterad ankarhållare. Isfall måste ankaret hänga lite slakt i ankarställningen. 

Det skulle vara kul med lite mer input från någon har en sådan här pryl.

 

 

 

Men just 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kättinghållaren är tänkt för att säkra ankaret när det ligger uppe på båten precis som Lintott skriver.

 

Ankarkroken med lagom lång fjädrande tamp kan ha 2 funktioner:

  • den viktigaste är att avlasta ankarspelet när man svajar
  • med fjädrande lina eller med tex gummidämpare ge en mjukare belastning vid starka vindar då kättingen kan stå som en rodlink 😉
    I Sverige är det nog ingen som ankrar oskyddat när det blåser kuling/storm, i nordiska vatten söker vi lä bakom lämplig ö.
    När man längeseglar kan man planerat/oplanerat ligga för eget ankare i skitväder då kättingen är spänd hela vägen.
     

Vi har ett peke som gör att det för oss funkar bäst med en hanfot, tampen fästs på babord och styrbord förknapar/pollare så att vi undviker att ligga mot rodstaget mellan stäv och peke (kommer inte ihåg det marina namnet).

 

Annika och Björn fd Lindesfarne/Moon har skrivit mycket om ankring under sina långa färder runt klotet. Kolla lite på deras hemsida, finns många tips
http://www.sailaround.info/artiklar/2020-Ankring.pdf
http://www.sailaround.info

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då återstår frågan hur man skall placera den. Skall man dra kättinglinjen rakt igenom kättinghållaren. Det verkar bli lite skramligt och borde slita på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Då återstår frågan hur man skall placera den. Skall man dra kättinglinjen rakt igenom kättinghållaren. Det verkar bli lite skramligt och borde slita på den. 

Vad ska du med den till? Du har ju en säkringslina redan om jag förstod dig rätt.

 

Du letar efter en ersättare till avlastarlinan och till det fungerar nog inte den länkade kättinghållaren så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Vad ska du med den till? Du har ju en säkringslina redan om jag förstod dig rätt.

 

Du letar efter en ersättare till avlastarlinan och till det fungerar nog inte den länkade kättinghållaren så bra.

Jag tänkte använda den som säkring när jag ankrar istället för kättingkrok. Det ser av vara byggd för det.  Rejäla grejor. Kollar man på dyrare modeller har ännu mer gods. Svårt att tro att man behöver så mycket gods för att säkra ett ankare i parkerat läge. 

Ville bara kolla om någon ägde en sådan som visste lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Jag tänkte använda den som säkring när jag ankrar istället för kättingkrok. Det ser av vara byggd för det.  Rejäla grejor. Kollar man på dyrare modeller har ännu mer gods. Svårt att tro att man behöver så mycket gods för att säkra ett ankare i parkerat läge. 

Ville bara kolla om någon ägde en sådan som visste lite mer.

Ja, om du kommer att kunna fästa den så det blir lika starkt som knaparna så kan den ju användas som ett alternativ.

 

Jag har legat för ankar i en vik när det blåste 22m/s runtomkring. Då var jag glad att jag hade en dubbel tamp med ryckdämpare till kättingkroken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, anuba said:

Jag tänkte använda den som säkring när jag ankrar istället för kättingkrok. Det ser av vara byggd för det.  Rejäla grejor. Kollar man på dyrare modeller har ännu mer gods. Svårt att tro att man behöver så mycket gods för att säkra ett ankare i parkerat läge. 

Ville bara kolla om någon ägde en sådan som visste lite mer.

Inte riktigt svar på frågan kanske, men jag använder numera en "chain stopper" som är integrerad i ankarbeslaget/ankarrullen.

I mitt fall utnyttjar jag den enbart i samband med att ankaret tas upp (jag har inget ankarspel). Men när det blåser mycket är det praktiskt att enkelt kunna parkera kättingen och hämta andan. Själva funktionen är densamma som på den kättinghållare som du köpt.

Jag skulle inte använda den för att säkra kättingen vid ankarliggning, främst med tanke på oljudet som uppstår när den belastade kättingen slår mot ankarbeslaget. Om det blåser mycket behövs dessutom ryckdämpning, som påpekats ovan.

I mitt fall har jag ett ankartåg som bara delvis utgörs av kätting – blåser det mycket så har jag såpass mycket ute att jag har nylon vid rullen.

1290063207_integratedstopper.jpeg.a0a05527d3b654196a5901f704f407c0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev speljakt:

Inte riktigt svar på frågan kanske, men jag använder numera en "chain stopper" som är integrerad i ankarbeslaget/ankarrullen.

 

Jag är imponerat att ni vågar ligga på svaj på 22 m/s. Med en motorbåt på 3 ton så skulle ett i sådant väder leda till en mindre hjärnskakning om jag skulle försöka ligga ner.

 

I mitt fall så räcker kättingen som ryckdämpare. Håller med den skulle säkert kunna fungera för att parkera ankaret men som jag skrev tidigare fungerar inte det för mig. Kättingen blir för spänd i parkerat läge och det krävs rätt mycket tur om låsbrickan i kättinghålleren skulle passa i på kättingen.

 

Det verkar som jag gör någon inte så många har testat. Jag gör en installation och lägger upp mina erfarenheter senare under året för att se om det fungerar som jag tänkte. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev anuba:

Jag är imponerat att ni vågar ligga på svaj på 22 m/s. Med en motorbåt på 3 ton så skulle ett i sådant väder leda till en mindre hjärnskakning om jag skulle försöka ligga ner.

 

I mitt fall så räcker kättingen som ryckdämpare. Håller med den skulle säkert kunna fungera för att parkera ankaret men som jag skrev tidigare fungerar inte det för mig. Kättingen blir för spänd i parkerat läge och det krävs rätt mycket tur om låsbrickan i kättinghålleren skulle passa i på kättingen.

 

Det verkar som jag gör någon inte så många har testat. Jag gör en installation och lägger upp mina erfarenheter senare under året för att se om det fungerar som jag tänkte. :) 

Vi hade inget val, det var ett lågtryck som utvecklade sig utöver prognosticerat.

 

Dessvärre hade jag inte skaffat mig alla erfarenheter av svajankring med kätting så vi låg på för grunt vatten . Jag vill ju alltid komma så långt upp mot skyddande skog/land som möjligt i vid starkare vind. I detta fallet var det rätt grunt inne i viken så vi fick ligga en bit från land där det i alla fall var drygt tre meter djupt. Det är för grunt för en bra ankring med kätting. Kättingtyngden blir för liten. Det hade varit bättre att flytta ut 20-25 meter till 6-8 m djup. Då blir det bättre flex i kättingtyngden. (Vi låg i Arholma Österhamn som betraktas som en allvädershamn)

 

Jag var mycket nöjd med mitt 12 kg Ultraankare (ser ut ungefär som ett Delta). Det flyttade sig inte trots dessa hårda vindar med ryck i kättingen.

 

Ett antal båtar i viken som ankrat med Ankarolinaband fick ankra om ett antal gånger innan de gav upp och lämnade viken under natten.

 

Samma natt gick kappseglingen "Roslagen Sea Race" som kryssade norrut i Rödlögaleden mot den nordostliga vinden. Det var blandat med båtar men även större båtar på 43 fot. Samtliga utom en båt bröt tävlingen under nattens kryss i motvinden (eller heter det motstorm).

 

- - - -

En hårt spänd ankarkätting blir som en järnstång. När kättingen är helt sträckt så blir det ingen fjädring/elasticitet längre. Vi hade en medlem här som skrev mycket om ankare o ankring och han beskrev detta på ett bra sätt (RIP Eilean). Du kan säkert hitta hans gamla inlägg om du söker på det nicket.

 

Jag tror säkert att din installation blir bra och att du kommer att kunna fästa ankaret i kättinglåset. Men du får gärna återkomma om några år och berätta dina erfarenheter. Då har det slitit i fästet ett tag så du vet om fastsättningen fungerade samt om det var trevligt att använda det eller om det blev stumma ryck i kättingen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...