Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Fredrikstattin

Hjälp en nybörjare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

har en båt med en 85 suzuki motor.

har ett problem

med att motorn går varm och har skuret tidigare.

har fixat motorn och så länge vi kör långsamt så klarar motorn av att kylas men när vi gasar på så ökar värmen direkt och den blir för varm.

så min undran är om det finns någon som kan ge förslag på vad som är fel.

kan det vara så att riggen är för kort då det bildas som en grop i vattnet när man gasar så det inte kommer in vatten i kylsystemet? Vad ska man tänka/kolla på för att försöka fixa det??

mvh

Fredrik0B889F88-3B1C-401C-9F38-A12F89AE3382.thumb.jpeg.25fc89c61a74fc5570c44b58ee9e1f9d.jpeg

Redigerad av Fredrikstattin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om det är din båt och motor på bilden, så verkar inte riggen vara ett problem. Först skulle jag se hur impellern mår. Finns det en sk skvallerstråle, dvs att motorn kastar ut delar av kylvattnet i en stråle från sidan av motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej klusa.

Ja det är bild på båten som vi har problemet med.

Impellern är ny. Vattenstrålen kommer så länge man kör långsamt. 

Redigerad av Fredrikstattin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att intaget för kylvatten är rent och oskadat. Jag gissar dock på termostaten, dvs att den inte öppnar som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alanningen.

Har blåst rent kylvatten intaget och det ser inte ut att vara skadat. För testa med att byta termostat. Tack

mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och impellern sitter rätt? Det låter som den går rundt bara på låga varv, och om den inte sitter med någon pinne som ska göra att den går runt med motorn så klarar impellern bara att hänga med på låga varv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Fredrikstattin:

Hej Alanningen.

Har blåst rent kylvatten intaget och det ser inte ut att vara skadat. För testa med att byta termostat. Tack

mvh

Fredrik

I felsökningssyfte behöver inte byta termostaten, plocka ur den istället och provkör utan termostat. Bättre att felsöka innan du lägger pengar på nya delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om strålen bara kommer när du kör långsamt skulle jag misstänka vattenpumpen. Kan det vara så att impellern på något sätt kan slira? Kan det vara någon spricka i kåpan/locket på pumphuset? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att "motorn har skurit tidigare".

 

I hurudant skick är kolvarna och kolvringarna och cylindrarna?

Jag vet ingenting om utombordare men jag vet att bil- och traktormotorer kan börja bete sig på de mest märkliga vis om de har värmeskurit och sedan har någon slarvmekaniker bråkat loss kolvarna med våld utan att åtgärda skadorna.

 

På en bilmotor har jag varit med om att den började koka direkt när man drog på gasen. Det var topplockspackningen som läckte för att topplocket hade dragit sig efter att motorn överhettade när kylvattnet läckte ut på vägen. Med planat topplock och ny packning var problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev rejas:
3 timmar sedan skrev Craycoat:

Hur vet du att motorn blir för varm?

Har satt in en temp mätare, för att ha koll på så att den inte blir för varm.  

 

3 timmar sedan skrev heimlaga:

Du skriver att "motorn har skurit tidigare".

 

I hurudant skick är kolvarna och kolvringarna och cylindrarna?

Jag vet ingenting om utombordare men jag vet att bil- och traktormotorer kan börja bete sig på de mest märkliga vis om de har värmeskurit och sedan har någon slarvmekaniker bråkat loss kolvarna med våld utan att åtgärda skadorna.

 

På en bilmotor har jag varit med om att den började koka direkt när man drog på gasen. Det var topplockspackningen som läckte för att topplocket hade dragit sig efter att motorn överhettade när kylvattnet läckte ut på vägen. Med planat topplock och ny packning var problemet löst.

är min far som renoverat motorn, han är som du ingen erfarenhet av båtmotorer men av de flesta andra fordon. han har gått igenom motorn och satt in ny packning och efteråt går motorn bra både på låg gas och högre gas pådrag, enda är att motorn går varm och kyl vatten strålen  slutar spruta. saktar vi ner så börjar den kyla igen.

 

8 timmar sedan skrev rejas:

Om strålen bara kommer när du kör långsamt skulle jag misstänka vattenpumpen. Kan det vara så att impellern på något sätt kan slira? Kan det vara någon spricka i kåpan/locket på pumphuset? 

har gått igenom och kollat men hittar inget som verkar vara skadat.

 

 

 

Termostaten har vi värmt upp i kastrull och den öppnar sig som den ska innan det blir för varmt.

 

Enda som vi ser är att det blir en grop i vattnet runt där kylvattnet ska komma in så det finns inget vatten där att pumpa in. kan det vara så att propellern är för stor i förhållande till motorn så den trycker undan för mycket vatten så det bildas denna grop?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du kanske rätt verkstadsmanual https://www.downloadboatmanuals.com/motors/suzuki/#:~:text=Suzuki Outboard Workshop Manuals (All motors years 1988 to 2003) [EN].pdf

 

Citat

Enda som vi ser är att det blir en grop i vattnet runt där kylvattnet ska komma in så det finns inget vatten där att pumpa in.

Har ni testat att tilta motorn så propeller kommer närmare eller längre ifrån båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Fredrikstattin said:

Enda som vi ser är att det blir en grop i vattnet runt där kylvattnet ska komma in så det finns inget vatten där att pumpa in. kan det vara så att propellern är för stor i förhållande till motorn så den trycker undan för mycket vatten så det bildas denna grop?

Låter märkligt. En filmsnutt skulle vara bra. Intaget sitter väl precis framför propellern? Går propellern rent i vattnet vid den fart den inte får kylvatten?

 

Är det luft vid kylvattenintaget så är ju det uppenbarligen problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att luften tas in, kan du testa om motorn kokar stillastående (kör dock inte på för hög gas)?

Annars så ser dina vattenintag att sitta på rätt höjd, är båten framtung i vattnet så att aktern kommer för högt upp ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Om du misstänker att luften tas in, kan du testa om motorn kokar stillastående (kör dock inte på för hög gas)?

Annars så ser dina vattenintag att sitta på rätt höjd, är båten framtung i vattnet så att aktern kommer för högt upp ?

Ok, så kan det vara att båten planar ut för mycket när man gasar på så typ bakdelen  höjs/lyfts up?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev rejas:

Låter märkligt. En filmsnutt skulle vara bra. Intaget sitter väl precis framför propellern? Går propellern rent i vattnet vid den fart den inte får kylvatten?

 

Är det luft vid kylvattenintaget så är ju det uppenbarligen problemet.

Hittar inte åt filmsnuttarna vi tog förra sommaren. Den är på land nu i norrland så måste vänta på att isen släpper så vi kan testa igen.

Japp, strax ovanför/framför probelern

Propellern/motor går bra. Enda som är något problem är att  det typ bildas luft grop bär kylvatten i taget är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-26 vid 02:50 skrev Henge9:

Här har du kanske rätt verkstadsmanual https://www.downloadboatmanuals.com/motors/suzuki/#:~:text=Suzuki Outboard Workshop Manuals (All motors years 1988 to 2003) [EN].pdf

 

Har ni testat att tilta motorn så propeller kommer närmare eller längre ifrån båten?

Ok, kan testa det till sommaren när isen släppt, tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...