Jump to content
Tuesday 17 September 2024
Mr3399

Återmontera växelhus Mercury 75 4-takt 2001

Recommended Posts

Hej

Brukar ta bort växelhuset inför vinterförvaringen och det brukar gå bra att montera tillbaka. Nu så går det inte. Toppen på drivaxeln så ser jag att splines går in 1 cm sedan är det total stopp.

 

Jag tagit bort impellerhuset för att utesluta det.

Jag har vridit på vevhjulet. Både med & utan växel.
Jag ser att jag har en bit kvar till växelskiftaren så det är inte den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mr3399:

Hej

Brukar ta bort växelhuset inför vinterförvaringen och det brukar gå bra att montera tillbaka. Nu så går det inte. Toppen på drivaxeln så ser jag att splines går in 1 cm sedan är det total stopp.

 

Jag tagit bort impellerhuset för att utesluta det.

Jag har vridit på vevhjulet. Både med & utan växel.
Jag ser att jag har en bit kvar till växelskiftaren så det är inte den.

Hur kan du se toppen på drivaxeln? Den brukar döljas effektivt av riggen när man meckar tillbaka växelhuset. Jag har monterat på många växelhus och måste tyvärr påstå att Mercury har bland de knepigaste när man ska hitta rätt med drivaxel och växel. Många andra märken har kommit på att det är en smart idé med en konisk hona uppe i riggen, men detta gäller inte Mercury, iallafall inte tidigt 2000-tals modeller. Jag brukar göra tvärtom att jag roterar propellern för att få drivaxeln att snurra. Det krävs dock att växel är i för detta. Det ger kanske en lite bättre fingertoppskänsla än om man roterar vevhjulet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag torkade rent splinesen och när jag tog ut den så ser jag att det är fett 1 cm på toppen. Därav min slutsats.

 

Jag brukar alltid ha en växel i när jag monterar.

Nu är växeln inte ens nära.

Tidigare år så har detta gått hur bra som helst.

man kör in tills det tar stopp, rycker i propellern och sista biten drar man i växeln på gashandtaget och så är det klart.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju ändå som att det mest troliga är att drivaxeln inte träffar rätt. Prova tilta ner motorn fullt innan du skjuter i de sista 5cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...