Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Vattenavskiljande bränslefilter Volvo Penta 5,7 GXI-G Bavaria 27 Sport

Rekommendera Poster

Jag ska byta mina bränslefilter inför sjösättning på min Volvo Penta 5,7 GXI-G som sitter i min Bavaria 27 Sport.

Det ena sitter på motorn, eller närmare bestämt i samma fäste som bränslepumparna. Den är ju bara att skruva loss och montera det nya filtret. Tänkte prima filtret också, vet inte om det är nödvändigt.

 

Det andra filtret däremot, det är ett vattenavskiljande med kopp (Volvopentanummer: filterhållare 877765, filter 857633), se bild nedan.

1: För att dränera vattnet då och då ur bränslet, är det bara att lossa skruven i botten av koppen och låta bränslet rinna ut tills det kommer ren bensin? Behöver skruven tätas med gängtätning eller liknande när jag skruvar tillbaka? Ska jag tömma helt, och isf, behöver inte filtret fyllas igen innan start?

2: När jag byter filterinsatsen, är det bara att skruva av insatsen, med koppen monterad, byta filterinsatsen och sedan fylla med ren bensin och montera tillbaka? Jag ska smörja packningen med lite olja, men finns det något annat jag borde tänka på?

 

Det är ju inget tryck i systemet, så det borde väl inte fortsätta rinna bränsle när jag lossar något enligt ovan?

 

Säkert basic-frågor för många av er, men första gången för mig och jag vill inte drälla med bensin i onödan eller riskera att bränslepumparna går torrt. 😊

ACFA5B98-3D6F-4EBB-AFF4-369A0C7B4DF5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna. Är det ingen som har erfarenhet av vattenavskiljande bränslefilter med uppsamlingskopp? :)

Jag har sökt på nätet och på youtube för att hitta en beskrivning på hur ett sådan filter fungerar, men har inte hittat något bra.

Vill bara vara lite förberedd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Helleman:

Bumpar denna. Är det ingen som har erfarenhet av vattenavskiljande bränslefilter med uppsamlingskopp? :)

Jag har sökt på nätet och på youtube för att hitta en beskrivning på hur ett sådan filter fungerar, men har inte hittat något bra.

Vill bara vara lite förberedd...

Om det är "tryck" i systemet beror på om tanken eller filtret sitter högst, har du ingen kran vid tanken som du kan stänga under tiden du öppnar? Brukar sitta en gummipackning för tätning av skruven kolla att den är frisk. Jag brukar inte fylla filtret det gör soppapumpen ganska snart om den är ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 
 

Nej det är inget tryck eller självfall om filtret är placerat högt. (Det enda dumma är att dem är gängade åt samma håll. Du ser att någon har redan våldat lite & haft av några vingar på koppen. Blir lätt att man skruvar åt för hårt vid byte när bensin är inblandat av förståeliga skäl.. Knepet är att använda skruven under som mothåll för att inte ha sönder koppen när man separerar dem. (gjort samma misstag själv).
 

Ta bort hela filtret med koppen kvar på, när du kan skruva av för hand så har du en bunke under i andra handen för spill. Nu har du filtret med koppen i handen så kan du ta isär dessa enligt tipset ovan (töm först den gamla soppan i bunken), kontrollera koppen om det finns någon ”gegga” där. Rengör koppen samt gängorna för både koppen & fästet på skottet. Sätt på koppen på nya filtret smörj in nya packningen på nya filtret, fyll på med soppa, skruva på, torka av filtrets utsida samt om det finns bensinspill någonstans i motorutrymmet, efterdra koppen lite - klart. 
 

Så gör jag iaf, lycka till!

 

Mvh,
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren och tipsen Rascal och SkeppOhoy!

Jag har en kran, men den sitter efter det första filtret som är på bilden. Men ni bekräftar det jag tänker, att det inte borde vara något tryck så det borde inte rinna något.

 

Men en kontrollfråga angående tömmandet av koppen, dvs tömma på vatten, utan att byta filter. Är det bara att skruva av skruven i botten (den med gummipackningen) och låta det rinna? Kommer det rinna tills hela filtret är slut på bensin, eller är koppen på något sätt separerad från filtret så att endast vatten rinner ut tills koppen är tom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva av filtret med  bottendelen kvar. Töm ur bensinen sen kan du gänga av bottendelen. Fyll filtren med bensin även det på motorn innan montering. Annars havererar snart bränslepumpen.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev sanktanna:

Skruva av filtret med  bottendelen kvar. Töm ur bensinen sen kan du gänga av bottendelen. Fyll filtren med bensin även det på motorn innan montering. Annars havererar snart bränslepumpen.

Ingemar

Jag har också förstått att bränslepumpen är väldigt känslig, så det är nog lämpligt att göra så.

Men menar du att jag ska tömma filtret genom att skruva av hela filtret istället för att lossa pluggen i botten och tömma ur vattnet? Eller syftade du på metoden när jag byter filtret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle väl byta filter om jag förstod rätt, och då ska du ju ta bort filtret!

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev sanktanna:

Du skulle väl byta filter om jag förstod rätt, och då ska du ju ta bort filtret!

Ingemar

Jo, helt rätt, men man ska väl tömma koppen lite då och då och då undrar jag hur det går till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill kolla om det finns vatten i koppen kan du väl öppna skruven som syns på bilden. Är det vatten ofta där bör du väl göra något åt orsaken.. Tanken t.ex.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom till att byta insats till bränslefiltret idag. Bytte från Volvo Penta original till ett Orbitrade.

Dessa såg olika ut underifrån, se bild nedan. Volvo Penta till vänster.

Känns det rätt? Har de olika funktion när jag dränerar koppen?

 

IMG_0239.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...