Jump to content
Sunday 03 December 2023
Sign in to follow this  
goetheiby

förarbevis ett krav I spanska vatten?

Recommended Posts

Hej , vet någon hur spanska myndigheter ställer sig i frågan om huruvida svenska skeppare på svenska fritidsbåtar under 12 meter behöver uppvisa förarbevis och hur sannolikt det är att man överhuvudtaget blir kollad?

Det är nog mycket möjligt att de kollar. Dessutom kollar de att du har VHF Certifikat.

För ens egen skull är det bra att investera sin tid i en skepparexamen. Det ger mycket värdefull kunskap som gör det säkrare att färdas på sjön.

Jag har både vhf certifikatet och förarbevis, det är bara så att jag råkade glömma papprena hemma..

Just förarbevis finns det väl ingen myndighet som ställer krav på någonstans i världen..?

Finns numera en app där man kan visa upp sina behörigheter. Minns dock inte om jag var tvungen att fota av, eller hur jag fick dit mina klarade behörigheter. Eller om appen är godtagbar utomlands. Kanske en tanke, värt att kolla iaf :)

Posted (edited)

Jättebra tips om appen, toppen att man kan växla språk med symbolen i övre högra hörnet när man är inloggad i appen. 

Principiellt är det skillnad på om man seglar med egen båt eller hyr.

Vid hyra finns det ofta formella krav på navigations kompetens sedan är det många längeseglare som har ”extra skyddsavstånd” till charterbåtar.

Minns när jag första gången år 2000 i en SXK eskader skulle förtöja i Nidri med en charterbåt, vi blev nästan bortmotade av oroliga Engelsmän tills de förstod att vi hade egna båtar hemma i Svedala 🙂

Edited by skippeer
  • Like 1