Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
goetheiby

förarbevis ett krav I spanska vatten?

Rekommendera Poster

Hej , vet någon hur spanska myndigheter ställer sig i frågan om huruvida svenska skeppare på svenska fritidsbåtar under 12 meter behöver uppvisa förarbevis och hur sannolikt det är att man överhuvudtaget blir kollad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mycket möjligt att de kollar. Dessutom kollar de att du har VHF Certifikat.

 

För ens egen skull är det bra att investera sin tid i en skepparexamen. Det ger mycket värdefull kunskap som gör det säkrare att färdas på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både vhf certifikatet och förarbevis, det är bara så att jag råkade glömma papprena hemma..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just förarbevis finns det väl ingen myndighet som ställer krav på någonstans i världen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns numera en app där man kan visa upp sina behörigheter. Minns dock inte om jag var tvungen att fota av, eller hur jag fick dit mina klarade behörigheter. Eller om appen är godtagbar utomlands. Kanske en tanke, värt att kolla iaf :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jättebra tips om appen, toppen att man kan växla språk med symbolen i övre högra hörnet när man är inloggad i appen. 

 

Principiellt är det skillnad på om man seglar med egen båt eller hyr.

Vid hyra finns det ofta formella krav på navigations kompetens sedan är det många längeseglare som har ”extra skyddsavstånd” till charterbåtar.

Minns när jag första gången år 2000 i en SXK eskader skulle förtöja i Nidri med en charterbåt, vi blev nästan bortmotade av oroliga Engelsmän tills de förstod att vi hade egna båtar hemma i Svedala 🙂

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...