Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bext

Penta AQ170 läckage bakom sjövattenpump

Rekommendera Poster

Hej! Satte precis ner båten och insåg snabbt att jag fått ett läckage bakom sjövattenpumpen. Vad är det man måste byta och hur jävligt är det att byta? Antar att det är nån tätning vid axeln eller så?  Se bild.

 

Tack på förhand :)

B019B707-A30F-42C1-9439-2C53B86339D7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt fel. Pumpen måste monteras av, slangarna skall av, sedan sitter pumpen med två muttrar. Sedan plockar man pumpen i delar och byter packboxarna. Det är två st som sitter monterade mot varandra. Notera hur de är vända så de nya hamnar rätt. Ett ganska lätt jobb, det är inte många delar i de här pumparna. Packboxarna är i standard tumstorlek så de finns att köpas hos din lokala packboxbutik. Se bara till att fjädern i dem är rostfri. Finns förstås också att köpa hos någon som säljer reservdelar till VP, till VP-pris förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades få bort pumpen och pressade ut axeln. Sitter ett lager på axeln som skulle behöva bytas. Sitter även ett lager pressat inne i pumpen och en packbox som det ser ut. Men jag har inte lyckats hitta en sådan på nätet, dom jag hittat ser inte ut att vara till en likadan pump. 

B7780E20-4ABB-4F21-BB38-61AC882A83FB.jpeg

9B31D542-4881-4229-9306-D8B2832474AF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.  motorn är inte vp170  som är rak 6cyl. visa hela i bild om du inte har andra uppgifter.

se över slangar pump är inte bra om sjövatten rinner in i båten,jag har sett sådant  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bemek:

hej.  motorn är inte vp170  som är rak 6cyl. visa hela i bild om du inte har andra uppgifter.

se över slangar pump är inte bra om sjövatten rinner in i båten,jag har sett sådant  B

Medhåll, det är en V6 eller V8 då pumpen sitter på vevaxeln. Kan vara en Aq150, 175a,  205 Om det är V6. Dock känner jag inte igen medbringaren som bara har 2 skruv, brukar vara 3st. Kanske en AQ150 för där har jag dålig koll på hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Fel av mig, sorry! Har trott att jag haft en aq170 men såg nu på motorbrickan att det är en aq130. 
 

Har putsat upp locket på pumpen och kan nu se att det är en Johnson f4b-9 (10-24214) pump. Vilket verkar vara helt omöjligt att hitta delar till. Måste väl gå och köpa en ny fast annan modell bara axeldiametern är samma så kan jag använda samma platta att montera på vevaxeln eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bilden som luras för det ser ut som pumpen sitter på vevaxeln och det gör den inte på en AQ170 eller 130 då sitter den på kamdrevskåpan.

Aq130 är en rak 4:a, Volvo B20 från bilvärlden.

image.png.c7be904d81ad3e95223ee7cefffa90aa.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej denna är inte monterad på kamremskåpan. Denna sitter bultat med medbringare på vevaxeln. Ska skicka en bild när jag kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag kanske liskat ut varför ni inte känner igen pumpen. Min motor är alltså sötvattenkyld (vilket jag trodde samtliga penta motorer var) och har två impellerpumpar, varav den som läcker är den som är monterad på vevaxeln. (Se bild) . Såg att martec sålde sötvattenskit till dessa motorer så har frågat dom om dom har reservdelar till dessa pumpar. :)

1510B905-BB26-469A-BA82-4CA330841A0D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där undrar jag om det inte är lite hemmamek. Ganska smart och funkar det så är det ju en suverän lösning.

Man använder alltså original impellerpump som cirkulationspump och den vevaxelmonterade som sjövattenpump.

 

Undrar om inte original lösningen med sötvattenkylning till AQ130 och dess släktingar var dubbla pumpar ( monterade efter varandra) på kamdrevskåpan. Sötvattenkylning var tillbehör till dessa motorer, dom var sjövattenkylda original.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Gelis:

Det där undrar jag om det inte är lite hemmamek. Ganska smart och funkar det så är det ju en suverän lösning.

Man använder alltså original impellerpump som cirkulationspump och den vevaxelmonterade som sjövattenpump.

 

Undrar om inte original lösningen med sötvattenkylning till AQ130 och dess släktingar var dubbla pumpar ( monterade efter varandra) på kamdrevskåpan. Sötvattenkylning var tillbehör till dessa motorer, dom var sjövattenkylda original.

Detta kit finns att köpa hos just Martec i Solna (om dom ligger kvar där). Hade samma i min gamla båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Detta kit finns att köpa hos just Martec i Solna (om dom ligger kvar där). Hade samma i min gamla båt.

Martec / Marinspecialisten ligger i Kista.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rascal:

Martec / Marinspecialisten ligger i Kista.

Okej, var några år sedan jag hade VP, men dom låg i Solna då iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta rör inte TS problem med pumpen. Men jag monterade ett Martec system på min AQ130. Upptäckte hur jättesvårt det blev att justera brytarspetsar och tändning, 
Mitt sätt att lösa detta var att skruva ut tändstiften, så kunde jag vrida motorn på fläktremmen.  Justera på klassiskt sätt med bladmått o testlampa.  Sedan kunda jag kolla med instsrument och stroboskop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jonas113:

Detta rör inte TS problem med pumpen. Men jag monterade ett Martec system på min AQ130. Upptäckte hur jättesvårt det blev att justera brytarspetsar och tändning, 
Mitt sätt att lösa detta var att skruva ut tändstiften, så kunde jag vrida motorn på fläktremmen.  Justera på klassiskt sätt med bladmått o testlampa.  Sedan kunda jag kolla med instsrument och stroboskop.

 

Om man ändå lägger ner pengar på att montera sötvattenkylning på en AQ130 så kan det vara värt att öppna plånboken lite till och montera ett brytarlöst tändsystem tex Ignitor. Då slipper man just det där problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...