Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
skippeer

Beröringsskydd av vippströmbrytare ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag behöver montera ytterligare en vippströmbrytare med beröringsskydd på befintlig alu panel för huvudbrytare till Service, Engine och Bow, kanske 2 mm tjock.

Vid sidan är det kanske 12 mm träskott.

Strömbrytaren skall styra ett relä/kontaktor och jag har en brytare märkt APEM med gummihätta som jag tänkte använda men så var det här med glada medseglare med fingrar som....

Bombfällarknapp funkar inte för min brytare som i nödfall skall vara tillslagen längre tid och bombfällarknappen slår ju av om det röda skyddet trycks ned över knappen.

 

Här försökt finna på Elfa och Conrad men mina sökningar gav inget resultat.

Kanske en vridomställare kunde funkat.

 

Några tips?

 

Plan B blir att använda en teakbit och borra/fila men det kan bli klumpigt.

Funderat på att använda en plasthatt från W40 flaska som petskydd, typ borra ett litet hål i toppen på plastlocket och sedan montera halsen på brytaren upp genom det hålet. Locket bildar en rund vall runt brytaren.

56997284-4B25-4C16-AAA9-225DE7BCA10D.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda en nyckelbrytare istället för vippbrytare ?  Finns där nyckeln går att ta ur i båda lägena. Men så ska du ju inte slarva bort nyckeln, förstås....

Annars kan du ju sätta en låskåpa över brytarna, beroende på hur "intelligenta" dina klåfingriga medseglare är:

bild.png.a0935fdbf35799f09dd68b401505718d.png

Tredje alternativet är att sätta en lucka på panelen och brytaren infälld därinne.

 

Det fjärde att tukta dina klåfingriga medseglare....😛

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superkreativa förslag.

 

Huvudbrytarpanelen sitter bakom en dörr men om jag eller medseglare har feta fingrar vill jag reducera risken till felaktigt manövrerande av brytaren.
Har funderat på vridströmbrytare som jag använde när jag byggde mixer för att välja ingång för medhörning på 70-talet men det är lite onödigt klent för båtmiljön.

 

tack för tankarna utanför boxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka sig att bygga något som kräver att ytterligare en knapp måste tryckas in för att slå på vad-det-nu-är. Till exempel att vippströmbrytaren tillsammans med en tryckknapp styr ett relä som i sin tur styr vad-det-nu-är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ju även vippströmbrytare med fjäderbelastad arm som du måste "lyfta" för att kunna slå om. Dvs är låst i båda lägena för omslag bara genom att råka putta till den. Typ dessa:

bild.png.f7c9d0a0453b6f2ca4cc19bc317927e1.png

 

Om du söker på "Lever switch locking" så hittar du dem på ebay t ex. Även ELFA kan ha något (och naturligtvis de större komponenthusen, men de kräver ofta företag om man vill handla).

 

EDIT: Här har du en på Conrad (de har en massa sorter) för dryga hundralappen:

https://www.conrad.se/p/c-k-switches-7101p1dzqe-vippstroemstaellare-120-vac-28-vdc-5-a-1x-papa-1-st-bulk-2577689

bild.png.b4750d07777b5fc7b041ea0683f65fd3.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

426BB370-398C-4BB8-B021-CB17EC6A9282.jpeg.6e5e7b93f15c99769b383786c9fc43c0.jpeg
B948E6B3-E8B0-459E-BBA9-43C9E67EE42F.jpeg.3c85b41c9114314e2ee98091866fd8f3.jpeg

 

Om det bara skall vara en vanlig strömbrytare som klarar 10A så brukar jag rekommendera denna modellen. Jag kallar den för ”bombfällarknapp” då jag sett att liknade finns i stridsflygplan för att osäkra diverse vapen… Biltema kallar den för ”vippströmbrytare med skyddslock”. Kostar nästan sextiofem kronor. Jag hade en i förra båten som bröt manöverströmmen till ankarspelet, och borde ha en i nuvarande båt för att förhindra ofrivillig ankarfällning under gång.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde den som icke möjlig pga dess funktion inte matchar mitt användarscenario.
När jag skall bygga bombflygplan återkommer jag.
Har en sådan på en kommande panel för nödstart av motorn om VP Panel B inte funkar.
Ett av många projekt på att göra listan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev skippeer:

Jag nämnde den som icke möjlig pga dess funktion inte matchar mitt användarscenario.
När jag skall bygga bombflygplan återkommer jag.
Har en sådan på en kommande panel för nödstart av motorn om VP Panel B inte funkar.
Ett av många projekt på att göra listan

Jodå, den fungerar visst i ditt scenario. Det går att montera skyddet vänt 180° så att det är nedfällt över brytaren då den är i läge ”på” eller ”on”. Möjligen kanske du får fila bort en liten ”pinne” i halsringen som då egentligen skall passa i en skåra i strömbrytarens hals.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får plocka fram min nödpanel och testa men min tolkning är att när man trycker ned det röda locket kommer brytaren att stängas av vilket jag inte vill skall ske.

Jag vill kunna ha brytaren i On eller Off utan risk att man oavsiktligt skall ändra läget.

Får kolla ditt förslag, tackar

Efter fler timmars sökande har jag fått några träffar på engelska siternedladdning.jpg.a8a8c813ad1b3cfeebe4f540cb7104a7.jpgimages.jpg.fceebb4b8e99bf1f718144b9e08e2277.jpgstefan2.jpg.2e653932986fe5dd7244a2a4a4e38a7d.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var din tanke att borra / fräsa bort ”ryggåsen” på det röda skyddslocket lite granna så att brytarens arm inte knuffas till avstängt läge?

710579AC-0622-4CF0-9D0C-E4EF4AB3F105.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Jag vill kunna ha brytaren i On eller Off utan risk att man oavsiktligt skall ändra läget.

Men då har du ju en perfekt vippbrytare med exakt denna funktion i min länk/bild från Conrad ovan ?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev skippeer:

Var din tanke att borra / fräsa bort ”ryggåsen” på det röda skyddslocket lite granna så att brytarens arm inte knuffas till avstängt läge?

710579AC-0622-4CF0-9D0C-E4EF4AB3F105.jpeg

Ja så kan du göra, men jag vill minnas att metallen är så tunn att den där styrpinnen ger med sig utan att man behöver fila.

Så när du då fäller ned locket går brytaren i läge "på".

Sedan finns ju då @IngemarEs förslag, den brytaren kan ju spärras i båda lägena, men den kostar litet mer, den kanske är litet snyggare. 

Sedan har jag sett att andra biltellbehörsfirmor med inriktning på rally och liknande racing, säljer dessa bombfällarknappar i olika förger, samt med lysdiod i vipparmen som på bilden och då med ett transparant skydd, om man nu vill ha en sådan.

Dessa finns även i mängder till priset av några kronor hos "Mr Wang i Kinna"... 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...