Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JohanSeb

Gammeldags icke-elektrisk logg

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja kunna navigera bra inomskärs även om elen slås ut helt på båten så att jag varken har tillgång till navigatorn eller den elektroniska fartgivaren. Är därför på jakt efter en helt vanlig gammaldags mekanisk logg. Kan dock inte hitta någon på nätet, förstår att intresset för dem är minst sagt svagt… Vet någon möjligtvis var jag kan hitta en? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev JohanSeb:

Jag skulle vilja kunna navigera bra inomskärs även om elen slås ut helt på båten så att jag varken har tillgång till navigatorn eller den elektroniska fartgivaren. Är därför på jakt efter en helt vanlig gammaldags mekanisk logg. Kan dock inte hitta någon på nätet, förstår att intresset för dem är minst sagt svagt… Vet någon möjligtvis var jag kan hitta en? 

En handhållen GPS med inbyggda batterier funkar även utan "båtström"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Rascal:

En handhållen GPS med inbyggda batterier funkar även utan "båtström"

Allra enklast är väl att ta en avdankad Smartphone med fortfarande hyfsat batteri (vem har inte en sådan liggande ?), och ha laddad i båten som reserv.

 

Med lämplig app ger den dig både FÖG i knop och även visst hum om var du är - även helt utan abonnemang och SIM-kort. Och då den inte är aktiv på GSM/4G så räcker dess batteri väldigt mycket längre, och eftersom du bara kommer vara inomskärs är du nog i säker hamn långt innan batteriet är slut.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era tips! Jag skrev dock fel i mitt inlägg - menade att skriva utomskärs men det blev inomskärs. Men era råd är ju lika giltiga för det, får bara se till att ha gott om batteri. 

Redigerad av JohanSeb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan ju försöka hitta en gammal Sumlogg på någon båtskrot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra mest pålitligt är väl att kasta något flytande föremål i vattnet vid stäven och sen mäta hur långtid det tar tills föremålet når aktern, och utifrån den tiden det och längden på båten räkna fram hastigheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En släplogg fungerar fortfarande, framför allt om det är utomskärs.

Kan finnas på blocket ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev No_jah:

Allra mest pålitligt är väl att kasta något flytande föremål i vattnet vid stäven och sen mäta hur långtid det tar tills föremålet når aktern, och utifrån den tiden det och längden på båten räkna fram hastigheten?

Spottloggen funkar men inte i allt för grov sjö.

 

Fart (knop) = 2 x båtlängd (m) / tid (s)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du sett om Toplicht har någonting i Hamburg?

De brukar ha en del sådant som andra båttillbehörsaffärer struntar i.

 

Problemet med släplogg är att den måste tas in när man närmar sig hamn eller om vinden mojnar när man är på grunt vatten.

En gammaldags handlogg med loggskädda och rulle och lina uppmärkt i knop går relativt enkelt att tillverka själv men den kräver två personer för att kunna avläsa hastigheten.

 

GPS har så löjligt dålig driftsäkerhet så jag skulle inte våga lita enbart på en sådan ens för en resa över Kvarken. Dels är elekticitet alltid opålitligt på en båt. Det gäller allt från navigationsutrustning till startmotorer. Dels har ryssarna för vana att störa ut GPS systemet emellanåt. På olika som det verkar slumpvis valda platser bland annat i Finland. USA kan också stänga av civilt GPS helt utan förvarning.

 

Min farbror har en enkel mekanisk logg i sin båt och senast när loggpropellern av erbarmelig plast havererade fanns det ingen reservdel att köpa för pengar. Det blev en hemgjord 3-d printad propeller som verkar fungera bra.

Det borde gå att bygga en sådan logg från början men det tar litet tid och tid är en bristvara.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev heimlaga:

Dels har ryssarna för vana att störa ut GPS systemet emellanåt. På olika som det verkar slumpvis valda platser bland annat i Finland. USA kan också stänga av civilt GPS helt utan förvarning

Oj, här haglar myterna....😝

Ryssen må vara dum och opålitlig, men står ändå inte över fysikens lagar (även om de kanske tror det).

 

För att störa ut GPS måste man vara mycket nära mottagaren med en ev. störsändare. Kan möjligen kunna ske nära ryska gränsen i Finland, men tror inte TS skulle åka båt där.

Däremot sker detta ibland helt utan medveten rysk inblandning beroende på alla icke-godkända (men billiga) prylar vi köper på oss och har i vår näromgivning, som skickar ut radiostörningar där de inte ska (p.g.a. dålig design).

 

Och när det gäller avstängning av GPS - förr, fram till slutet av 90-talet, hade USA den "makten" över GPS-systemet. Men det är inte så idag, det finns dessutom inte bara" ett" system.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När GPSs slogs ut över stora områden i Finland i förra våras och somras konstaterade myndigheterna att Ryssland sannolikt låg bakom. Hur det gick till är man fortfarande litet osäker på. Det skedde upp till 300 km från ryska gränsen.

Det verkar osannolikt att att hundratals finländare skulle ha köpt samma billigpryl och startat dem exakt samtididigt. Med så stor effekt att flygplan fick vända om i brist på navigation.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Oj, här haglar myterna....😝

Den som är orolig kan kolla här tex.

https://gpsjam.org/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev heimlaga:

När GPSs slogs ut över stora områden i Finland i förra våras

Hände även i början av februari i år har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Mackey:

Den som är orolig kan kolla här tex.

https://gpsjam.org/

Yes.

Men den bilden/länken bygger på info från störningar som flygplan uppfattat, och det är en stor skillnad.

 

P.g.a. jordens krökning är räckvidden väldigt begränsad för att nå/störa ut markenheters GPS från marksändare. Även om de satt i enorma master eller t.o.m. i störflygplan. Men det är lättare att göra det från mark riktat mot högt flygande mål som går att nå med "frisikt" betydligt längre bort.

Fast nu ska ju TS åka båt...

 

Vad man vet har Ryssland inga GPS-störsatelliter, och hade man det skulle man snabbt få ett problem med uteffekt kontra energitillgången man har från t ex solpaneler.

 

Det jag vill säga är att det rent praktiskt är tämligen svårt att störa ut GPS på båtar (dvs havsnivå) från annat än mycket nära håll - med den teknik som är känd.

Skulle någon stat däremot få för sig att skicka upp störsändare mycket högt upp och lösa problemet med hög uteffekt blir det snabbt en realitet. Men då måste den i princip bäras av en satellit, då en störsändare i t ex ett ryskt flygplan över annat land snabbt skulle identifieras.

 

Men detta till trots sker skumma saker ibland i GPS-systemet och i vissa fall verkar det vara kopplat till vissa regioner, det förnekar jag inte. Och vem vet vad en idiot kan hitta på...

Redigerad av IngemarE
Stavvfell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Yes.

Men den bilden/länken bygger på info från störningar som flygplan uppfattat, och det är en stor skillnad.

Jo, absolut.

Det är väl ungefär samma utbredning på en GPS-störsignal som på en VHF-signal.

 

Plötsligt händer det.

Vi såg båtarna på Sydamerikas västkust från Galapagosöarna vid något tillfälle.

 

Tillägg

Vi såg i alla fal dess AIS-signaler.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vi kan nog alla i alla fall vara överens om att GPS inte är 100% tillförlitligt 😉. Och med de systemmässiga problem som kan uppstå hjälper ju inte en extra enhet. Om den som ligger bakom det sedan är ryss, kines som gjort dålig design eller vår egen sol, kan nog variera....

 

Solstormar är ju dock ett reellt problem, och solen är ganska aktiv nu (11-årscykler). Inte bara att mottagarna blir störda utan man har ibland av säkerhetsskäl också satt satelliter tillfälligt i standby/skyddsläge för att de inte skall skadas.

 

https://support.marxact.com/article/188-solar-activity-rtk-gnss-impact

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev heimlaga:

GPS har så löjligt dålig driftsäkerhet så jag skulle inte våga lita enbart på en sådan ens för en resa över Kvarken. Dels är elekticitet alltid opålitligt på en båt. Det gäller allt från navigationsutrustning till startmotorer.

Att elektricitet alltid är opålitligt på en båt tycker jag är en smula överdrivet och en myt. Har åkt båt i snart 50 år och ännu inte haft några bekymmer som "slagit ut elen" så att det påverkat vare sig navigering eller framfart. Kan ju bero på att mina motorer och andra grejer inte är så väldigt elektroniska och digitala som allting tydligen måste vara nuförtiden.

KISS-metoden ---- Keep it simple stupid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar också ha för vana att hålla saker så enkla som möjligt men jag har varit med om väldigt mycket elektriska haverier på både bilar och båtar och traktorer fastän jag är yngre än du och fastän ja troligen håller mig med betydligt enklare teknik.

Det räcker med att det finns en generator och ett batteri och en startmotor och några kablar och ett strömlås för att det skall bli återkommande haverier när jag är inblandad. Inte ens magnettändningen på en enkel bensinmotor kan man lita på enligt min erfarenhet. Det blir självdestruktion förr eller senare. Man kan inte göra så mycket annat än att anpassa sig.

 

Därav kommer min princip att båtmotorer skall gå att starta utan elektricitet.

 

 

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev heimlaga:

Jag brukar också ha för vana att hålla saker så enkla som möjligt men jag har varit med om väldigt mycket elektriska haverier på både bilar och båtar och traktorer fastän jag är yngre än du och fastän ja troligen håller mig med betydligt enklare teknik.

Det räcker med att det finns en generator och ett batteri och en startmotor och några kablar och ett strömlås för att det skall bli återkommande haverier när jag är inblandad. Inte ens magnettändningen på en enkel bensinmotor kan man lita på enligt min erfarenhet. Det blir självdestruktion förr eller senare. Man kan inte göra så mycket annat än att anpassa sig.

 

Därav kommer min princip att båtmotorer skall gå att starta utan elektricitet.

 

 

 

Det går inte att ha det mycket simplare än min Penta MD-2b som rent teoretiskt går att handstarta med vev, dock inte i min båt pga platsbrist. Har haft båten i 45 år och kört 6000 timmar (totaltimmar 7000) utan större haverier. Vet inte om jag ska tacka högre makter eller min skickliga service:) men jag är nöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån liten propeller-liknande sak som sitter under min Albin Vega, som går via vajer till en mätare i sittbrunnen. Vajern har gått av däremot, så den funkar inte. Men tror det går att laga? Jag har inget särskilt intresse av att fixa den själv, och har inget emot att bli av med den om du vill prova laga vajern (kanske räcker med att ta bort vajerstumpen som gått av och koppla in den som är kvar). Finns i Örnsköldsvik. Båten står på land till 1 juni, sen är det kört fram till nästa vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Jag har en sån liten propeller-liknande sak som sitter under min Albin Vega, som går via vajer till en mätare i sittbrunnen. Vajern har gått av däremot, så den funkar inte. Men tror det går att laga? Jag har inget särskilt intresse av att fixa den själv, och har inget emot att bli av med den om du vill prova laga vajern (kanske räcker med att ta bort vajerstumpen som gått av och koppla in den som är kvar). Finns i Örnsköldsvik. Båten står på land till 1 juni, sen är det kört fram till nästa vinter.

Det är inte ovanligt att en hastighetsmätarvajer till äldre personbil kan passa.

Gamla volkswagen har en rätt så lång sådan vajer, och dessa finns fortfarande att köpa.

Observera att jag inte vet om den passar, du får jämföra på bilden. Den yttersta delen är fyrkantig och har ett spår för spåryttare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-04-19 vid 14:50 skrev No_jah:

Allra mest pålitligt är väl att kasta något flytande föremål i vattnet vid stäven och sen mäta hur långtid det tar tills föremålet når aktern, och utifrån den tiden det och längden på båten räkna fram hastigheten?

Olika erfarenheter... olika om el.

Principiellt ska vi när vi är i "skarpt läge" (a.k.a uta på sjön) ha manuella "backups" av i proncip allt.

Moderna saker som Simrad/liknande mobiler m.m. har så mycket funktioner och touch-prylar så det är EXTREMT enkelt att "råka" ställa om GPS-appen i sim mobil under stressade förhållanden. En monterad GPS/logg skal ju då avhjälpa dylika riksmoment, men de apparaterna har 1000% funktoner (10 ggr för många) så det är ett reelt problem där också. Nu säger ni att all utrustning man har/köper ska man lära sig. Ja, det är också min inställning. Men när jag ser folk mer riktigt dyra båtar vifta med två mobiler... och tro att denna hemelektronik kommer att funka i "sjönöd"... NÄ!

Bitcha inte den som vill ha en manuell/analog "backup" av allt det nya. En vacker dag sitter man där.

 

Var med på segling där en individ bad skepparen att gira utifrån en /väderprognos/. Hem hade inte koll på om det var prognos eller riktiga siffror. Och jag... "lokalt" titta på vindexen... Nä. Allt som dtår i mobilen är sant :) Suck!

Redigerad av Dany_ms
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ge sig ut på långa färder på öppet hav, långt från land, ja då finns det poänger med mer "grundläggande" reservutrustning. Men jag vågar påstå att 98-99 procent av alla båtar i Sverige aldrig lämnar kusten. Man är aldrig mer än några sjömil ut, och det är svårt att tänka sig situationer på såna platser där man först får samtidigt haveri på båtens elsystem och mobil och att det också händer när det är ett kritiskt läge. Nästa steg i osannolikhetskedjan är att man i det kritiska läget ska ta fram syftkompass, stora blaffor till sjökort, passare, linjaler och fan vet allt och med hjälp av det, mitt i skiten, räkna ut position löpande. På långfärder ute på oceanerna, absolut. I den kustnära zonen, kanske inomskärs, absolut inte!
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Dany_ms:

Moderna saker som Simrad/liknande mobiler m.m. har så mycket funktioner och touch-prylar så det är EXTREMT enkelt att "råka" ställa om GPS-appen i sim mobil under stressade förhållanden. En monterad GPS/logg skal ju då avhjälpa dylika riksmoment, men de apparaterna har 1000% funktoner (10 ggr för många) så det är ett reelt problem där också.

Förlåt, men det där är ju rent nonsens! Vad skulle man "ställa om", menar du? De appar jag använt kan inte "ställas om". De startar och sen fungerar de. Det värsta som kanske kan hända är att man råkar svepa bort sig i sjökortet så båten inte längre är "i bild". Oftast avhjälps det genom att trycka på en centreringsknapp i appen. Inget komplicerat, och är man så handlingsförlamad att man inte klarar det, då klarar man inte att navigera med papperssjökort, mekanisk logg, syftkompass och allt annat heller.

Plottrarna är ännu bättre än apparna. Jag har erfarenhet av fyra olika plottrar, två Raymarine, en Lowrance och en Garmin. Samtliga har varit extremt enkla att hantera. Normalt startar de upp, man får bekräfta med ett "ok" att man förstår begränsningarna och sen visas sjökortet med båten i mitten, redo att navigera. Förutom att zooma in och ut är det sällan man gör, eller behöver göra, nåt annat. Jag kan inte ens föreställa mig dessa enorma mängder saker du påstår är överflödiga funktioner som kan ställa till det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...