Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu drar ytterligare en båtsäsong igång för oss som inte är ute året om och man får hoppas att nästan är som vanligt.

Vackert väder och en bra plats i (natur)hamnen vill man ju ha men det hade varit skönt om fungerade sugtömning fanns i varje hamn också. Nu har Transportstyrelsen lämnat över tillsynen av hamnarnas sugtömningsanläggar till kommunernas miljöinspektörer så vi hoppas att inspektörerna tar en promenad på hamnen och kollar att grejerna funkar innan de går på semester 🙂

Men bättre med en inspektör i varje kommun än en på Transportstyrelsens kontor. 
På ”Hamnens” hemsida finns en artikel:

https://www.hamnen.se/artiklar/toatomningslagen-andras-nya-krav-pa-hamnar-och-kommuner/

 

Skriv gärna en rad i tråden om du stöter på en sugtömningsstation som är trasig eller om du upptäcker att en  har blivit reparerad igen eftersom ”Hamnkartan” inte funkar till detta längre.

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, då kanske det blir ordning och reda på Orust... (och på andra platser).

Det finns kanske ett passande ordspråk?

Bättre med en inspektör i kommunen än en i Norrköping.

 

Som jag tidigare skrivit, så upplevde jag att det i Bohuslän och Göteborgs södra skärgård var bättre ställt med sugtömningarna förra säsongen. Det var väl just kring Orust det var illa ställt på sina ställen, Gullholmen då för att nämna ett ställe.

På flera håll har man satt upp nya sugpumpar som fungerar bra, i flera hamnar längs kusten. Det har även tillkommit bättre slangar och munstycken. Men allt är ju inte bra. Så det skall ju bli spännande att se hur det blir denna sommar.

-Men vad hjälper det om man sätter upp en modern sugtömningspump på en brygga längst in i hamnen där det är begränsat vattendjup, eller längst på en för vindar och strömmar utsatt flytbrygga där det är svårt att lägga till långsides och om man glömmer att sätta upp skyltar och flaggor?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har skrivit till miljöenheten på TS och påpekat detta om pumparnas ibland olämpliga placeringar samt att de borde ta nya tag med hamnkartan och uppdatera positioner och göra det möjligt att markera stationer som inte fungerar, det sista mest som en upplysning till båtägare så man slipper åka in till en hamn med trasig pump i onödan.

 Det hjälper säkert inte men då har jag gjort vad jag kan istället för att bara gnälla på forum och på ”sociala medier” 🙂

De har även fått länkar till våra konstruktiva gnälltrådar här på MG😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dag satt börja samla på kontaktuppgifter till kommunernas miljöinspektörer eller dit de hänvisar miljöärenden. Det visade sig rätt svårt att hitta rätt, så det fick bli allmänna kontaktuppgifter till nästan alla kommuner.

 

Från norr till söder i Stockholms skärgård.

Östhammar

E-post: osthammardirekt@osthammar.se

Telefon: 0173-860 00

 

Norrtälje

E-post: kontaktcenter@norrtalje.se

Telefon: 0176-710 00

Någon som förstår sig på kommunens olycksbådande kommunsymbol?

image.png.197fc2065324fae8d5756377b85f5cde.png

 

Österåker

E-post: servicecenter@osteraker.se

Telefon: 08-540 810 00

 

Vaxholm

E-post: kansliet@vaxholm.se

Telefon: 08-541 708 00

 

Täby

E-post: kc@taby.se

Telefon: 08-555 590 00

 

Danderyd

E-post: ??????

Telefon: 08-568 910 00

 

Lidingö

E.post: miljo.stadsbyggnad@lidingo.se

Telefon: 08-731 30 00

 

Stockholm

E-post: miljoforvaltningen@stockholm.se

Telefon: 08-508 28 800 (växel)

 

Nacka

E-post: info@nacka.se

Telefon: 08-718 80 00
Sms: 716 80 (för enkla frågor och felanmälan)

 

Tyresö

E-post: kommun@tyreso.se

Telefon: 08-578 291 00

 

Haninge

E-post: haningekommun@haninge.se

Telefon: 08-606 70 00

 

Nynäshamn

E-post: kontaktcenter@nynashamn.se

Telefon: 08-520 680 00

 

Södertälje

E-post: kontaktcenter@sodertalje.se

Telefon: 08–523 010 00
 

Trosa

E.post: trosa@trosa.se

Telefon: 0156-520 00

image.png

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eskilstuna kommun (Sundbyholms gästhamn och Torshälla Gästhamn).

Telefon: 016-710 10 00

E-post: miljokontoret@eskilstuna.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sotenäs

miljoenheten@sotenas.se

0523 - 66 40 00

- Bovallstrand
- Hunnebostrand (Norra kajen)
- Kungshamn (Guleskärskajen)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orust:

Kontakt

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

 Telefon: 0304-33 40 00 

 E-post: kommun@orust.se

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strängnäs (Strängnäs och Mariefred)

Miljöenheten

E-postadress:

miljo@strangnas.se

 

Samhällsbyggnadskontoret

Telefon: 0152-291 00

E-postadress: msn@strangnas.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västerås 

Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen 

 

Direktör miljö- och hälsoskyddsförvaltningen

 

Enhetschef på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen

 

Telefon: växel 021-39 00 00

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Makro:

Och nu ska hamnarna få tillåtelse att ta betalt av båtägarna för att finansiera sina sugtömningsstationer.

De får inte gå med vinst men det blir ju intressant att se vad prissättningen blir.

https://www.hamnen.se/artiklar/snart-kan-toatomning-kosta-pengar-en-reell-forbattring/

Det enda som kommer att hända är att en betydande andel återgår till att pumpa ut i havet. Korkad lösning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljöenheten Öckerö-öarna:
kommun@ockero.se eller telefon 031-97 62 00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar på några frågor jag hade till Transportstyrelsen.

 

Vad det gäller appen Hamnkartan som nu inte går att "felmarkera" en tömningstation i och som dessutom har dålig poitionsangivelse på många stationer så har de idag inga planer på att utveckla den men det är inte uteslutet att appen utvecklas i framtiden om behovet finns.

 

Vad det gäller pumparnas ibland dåliga placeringar på grunda ställen eller för kort eller för hög kaj så svarade de att det är viktiga frågor och att det nu finns i de nya reglerna TSFS 2023_12:

 

"3 § Den som ansvarar för en mottagningsanordning ska säkerställa att den fungerar klanderfritt och att anordningar som är ur funktion repareras utan onödigt dröjsmål.

4 § Mottagningsanordningar i en fritidsbåtshamn ska finnas på en för fri­tids­båtarna ändamålsenlig plats.

Allmänna råd

Fritidsbåtar bör på ett enkelt och säkert sätt kunna genomföra avlämning av avfall med hänsyn till väder, vind, vattendjup och andra för­håll­an­den. Mottagningsanord­ningen bör vara be­lä­­gen på en plats som är lättillgänglig och som inte hindrar fram­kom­ligheten för andra båtar i hamnen."

Det tas även fram en vägledning till kommunerna som hjälp för att kunna utföra tillsynen.

Här kan man läsa hela föreskriften TSFS 2023:12

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-18 vid 22:52 skrev raol:

Det enda som kommer att hända är att en betydande andel återgår till att pumpa ut i havet. Korkad lösning!

Ja det är ju inget omöjligt scenario, tycker man att bränslet är dyrt vill man nog inte betala för att bli av med skiten också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:
2023-04-18 vid 22:52 skrev raol:

Det enda som kommer att hända är att en betydande andel återgår till att pumpa ut i havet. Korkad lösning!

Ja det är ju inget omöjligt scenario, tycker man att bränslet är dyrt vill man nog inte betala för att bli av med skiten också?

På Åland kostade det ett par Euro att tömma för 10 år sedan och jag såg inget behov av att skita ner de åländska farvattnen.

 

Det verkar inte alls vara samma envetna motstånd mot att tömma toatanken på Åland om man jämför med Sverige.

Här verkar många tycka att det är någon sorts rättighet att skita ner i havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo förhoppningsvis är vi många som hellre betalar än släpper ut skiten i havet.

Fast när man diskuterar det med andra båtägare särskilt de som har åkt båt långt mycket längre än toalagen funnits så märker jag en stor osäkerhet bland vissa, att de tror att det ska vara krångligare att vacuumtömma än att bara starta pumpen som skickar ut tankeinnehållet i havet och då brukar jag fråga om de tycker att det är krångligt att använda en vanlig dammsugare? 
Så det handlar väl om bekvämlighet, att slippa lägga till en gång extra och dra fram en stor slang men en vacker dag så kanske miljösamvetet till slut är större än bekvämligheten.

Men då gäller det ju att hamnarna bjuder till med bra placerade pumpar också och att inspektörerna är tuffa på den punkten.

Vad det gäller avgiften så kan man ju hoppas att den bakas in i hamnavgiften så som många hamnar gör med avgift för el vare sig du använder elen eller inte, så svider det inte lika mycket i plånboken.

Att betala VA-avgiften/ sugbilen för villan eller stugan tycker nog det flesta inte är konstigt så tänk att det kan bli en sån stor sak av lite skit från en båt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev inga längre resor detta året men de pumpar som besöktes har fungerat.
Men när man diskuterar trasiga pumpar och att de inte åtgärdas eller ofta är trasiga så träffade vi en man på Styrsö utanför Göteborg när vi höll på att tömma tanken där, han hade lite koll på verksamheten där och han undrade om pumpen funkade bra, vilket den gjorde.
Jo de hade haft problem på grund av att disktrasor och våtservetter hade fastnat i pumpen, och jag gissar att det händer säkert mer än en gång att båtägare slarvar med vad spolas ner?
Men har man en eltoa med kvarn brukar våtservetterna bil ens eget problem, (jo två gånger har jag varit med om detta) men en våtservett eller trasa kanske lättare slinker ner i en manuellt pumpad toa och blir sen hamnens problem istället?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Makro:

Det blev inga längre resor detta året men de pumpar som besöktes har fungerat.
Men när man diskuterar trasiga pumpar och att de inte åtgärdas eller ofta är trasiga så träffade vi en man på Styrsö utanför Göteborg när vi höll på att tömma tanken där, han hade lite koll på verksamheten där och han undrade om pumpen funkade bra, vilket den gjorde.
Jo de hade haft problem på grund av att disktrasor och våtservetter hade fastnat i pumpen, och jag gissar att det händer säkert mer än en gång att båtägare slarvar med vad spolas ner?
Men har man en eltoa med kvarn brukar våtservetterna bil ens eget problem, (jo två gånger har jag varit med om detta) men en våtservett eller trasa kanske lättare slinker ner i en manuellt pumpad toa och blir sen hamnens problem istället?
 

Jasså, du kom åt sugtömningen..

När vi lämnade hamnen innan dig låg det en Grand Banks precis nedanför tömningen. Besättningen i den båten såg definitivt inte ut som om dom tömde någon tank.

Andra problem som tidigare år drabbat denna station, är ett någon kört över sugslangen med truck eller golfbil, så att den på två ställen blivit tillplattad. För er som inte varit och tömt på Styrsö Sandvik, så hänger slangen på en slangvinda vid en husgavel, så man får dra ut slangen en fem-sex meter till kajkanten, och om man då inte hänger tillbaka slangen blir den tydligen överkörd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo både Grand Banksen och Tankskär (bunkerbåt) hade gett sig iväg och alla gästbåtar utom vi och en Amigo.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju inte varit i farten lika länge när det gäller ”semesterbåtar” som många av er här på forumet men ändå märkligt att det inte kommit längre i folks medvetande när man kunde läsa sånt här 1997?

Informationen kommer från Svensk kusthandbok, Vänern och Trollhättekanal.

Kan hända att denna info bara fanns i böckerna för sjöar och inlandsfart?

IMG_4181.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste bland båtnyheterna idag att det nu finns ytterligare en aktör som vill hjälpa till att sprida driftsinformation om sugtömningsstationer, dock ingen app denna gången utan en webbsida som heter hamnkartan.se och där man verkar ha tagit över Transportstyrelsens gamla karta för en del stationer har fel position på kartan precis som på den som Transportstyrelsen hade.

Hoppas att de lyckas bättre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Makro:

Jag läste bland båtnyheterna idag att det nu finns ytterligare en aktör som vill hjälpa till att sprida driftsinformation om sugtömningsstationer, dock ingen app denna gången utan en webbsida som heter hamnkartan.se och där man verkar ha tagit över Transportstyrelsens gamla karta för en del stationer har fel position på kartan precis som på den som Transportstyrelsen hade.

Hoppas att de lyckas bättre.

Vad bra!

Så vitt jag kan se så stämmer positionsangivelsen överens med det faktiska läget, på Donsö.

Det är sällan eller aldrig numera vi använder sugtömningsstationerna i Göteborgs södra skärgård (det finns ingen ”Göteborgs norra skärgård”!) eftersom det sedan en del år tillbaka finns en jättebra sugtömning som är lättillgänglig i hemmahamnen.

 

För just lättillgänglig är inte sugtömningen på Donsö. Den är belägen på en rätt så hög sådan där prefabricerad fiskebåtskaj av betongelement. Sedan i 90° vinkel mot denna kaj alldeles nära sugtömningen ligger det en flytbrygga avsedd för dagsgäster. Det är redan svårt att komma till när flytbryggan är tom, som idag, och det blir ännu svårare då det ligger båtar förtöjda där. Som om nu inte det räcker, så ligger det ofta ett yrkesfartyg vid kajen på ett sådant sätt att det bara går att gå in med fören mot kajen, och då är det ju inte säkert att sugslangen räcker till.

 

Detta har jag vidtalat för hamnkapteten.

 

Om man däremot tittar på kartan över grannön, Styrsö Sandviks hamn, så ser det ut som om pumpen ligger mitt uppe i byn.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...