Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dkn

Yamaha F40GET nu optimerad till 80HK tips på propeller

Rekommendera Poster

Hej

Har skaffat mig en Cremo 490 SC, vilken är en lagom liten båt att ta sig runt i små sjöar för att fiska samt kunna ha med familjen ut på små utflykter.

 

Nu är det så att den accelererar som satan. Men toppfarten är 31 knop. Och det känns som att motorn har betydligt mer att ge.

Det sitter på en 13.1/2 x 15 alu propeller nu (original)

Har beställt och precis fått en 13.25 x 17 rostfri.( powertech ELD 3 bladig) Som skall testa i helgen

 

Motorn varvar 6300-6400 (original propeller)

Utväxling 2.33

Enligt manual skall motorn vara någonstans mellan 5300-6300.

 

Men vad tror ni? Är powertech rätt märke att testa med eller har ni några andra erfarenheter som jag bör testa med?

jag har fullt medveten att jag kommer tappa acceleration men så den går nu, gör det inget.

med vänliga hälsningar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spånar jag lite bara. 40, 50 och 60 hk verkar vara samma block. Hur har du lyckats skrämma upp den i 80 hk? Om du ha 80 hk, så bör du ha en propeller i närheten av vad en 80 motor har. Nu har den större slagvolym och bättre vrid, så rakt av går det inte att jämföra. Att motorn idag varvar 6300-6400 kan bero på att den varvar till varvtalsstoppet. Osäker om den har den funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du pratar om F40Het, F50Het och F60Het.

Denna motorn är en F40GET samma som F70AET.

därav att den går att skrämma upp i 80 HK.

 

Har tyvärr inte kunnat testa idag, då sambon blivit sjuk. Så fått vara hemma och behjälplig med barnen.

 

Men nya propellern men ökade stigningen har betydligt mindre blad. Vilket förvånar mig.

Så har inga större förhoppningar tyvärr.

men skall försöka ta en test runda imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite nyfiken på exakt hur du gått från 40 till 80 hp på denna snurra? Är det en teoretisk siffra eller har det gjorts nån mätning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute och testat med nya propellern. En ren besvikelse, motorn orkade endast varva upp till 5600-5800 och gjorde då 29-30 knop.

så det var inte rätt.

 

Jacques

vad menar du, självklart är den inte bänkad.

men optimerar man den en 70hk till 80 HK så räknar man med att den levererar 80hk 

det är ju som sagt en 70 hk i grunden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är den optimerad? Vilka åtgärder har gjorts? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev excel319:

Hur är den optimerad? Vilka åtgärder har gjorts? 

Styrboxen så ja jag tror inte den ger 80 utan ger 78hk för att vara mer exakt.

Eller ja, först plockades strypbrickan borta från insuget.

Så då går den från 40 hk till 70 Hk då det är samma motorer och sen efter de en optimering.

från 70 till 80 hk (78hk).

Tänk nu på att det inte är F40G eller F40H motor utan en F40G därav att den är lite annorlunda mot dom vanliga på svenska marknaden.

Redigerad av Dkn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så 40hp motor + styrbox = 78hp, har jag förstått det rätt då?

 

Vilken styrbox använder du isf?

 

Borde funka på alla motorer då eller bara just Yama40?
 

250 blir 500

350 blir 700

450 …

 

Blir lite nyfiken då jag inte hört talas om dubblerad effekt utan lite större ingrepp, och då oftast på tvångsmatade maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Jacques:

Så 40hp motor + styrbox = 78hp, har jag förstått det rätt då?

 

Vilken styrbox använder du isf?

 

Borde funka på alla motorer då eller bara just Yama40?
 

250 blir 500

350 blir 700

450 …

 

Blir lite nyfiken då jag inte hört talas om dubblerad effekt utan lite större ingrepp, och då oftast på tvångsmatade maskiner.

Nej bara på 40Get modellen inte på dom vanliga 40 motorerna som finns på den svenska marknaden.

40F modellen vet jag inte om den kan trimmas.

40H är samma som 60F så den går att göra till 60Hk

men min 40G som är samma som 70A. Som går att optimera till 80 (78) 

Redigerad av Dkn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, iof kanske bra ur tillverkningssynpunkt då flera modeller delar i princip samma motor.

 

Tack för info!

 

Ang din prop så finns väl nån bra mall för detta på nätet. Använde en för några år sedan, kommer tyvärr inte på vad den hette.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej varit ute idag på en testrunda idag med original propellern.
För att säkerställa att det inte var något fel på optimeringen.
Det var inget fel på den.
3,5sek från trollingfart (lägsta möjliga) till fullt planad. 
Med två st i båten (en längst bak och en i mitten) 
Inget som man kan klaga på för en små dagsutflykts familjebåt.

Kom upp i 31.7knop på 6400 varv.
Har nu även hittat samma serie som original propellern fast större stigning. Som jag tror jag ska testa.
Antingen 13.5x17 Alu eller
13.5x15 rostfritt.
Läste på ett annat forum att byter man till rostfritt så är det som att man går upp en stigning. 
Så denna (powertech 13.25x17 rostfri) som jag testade är som att jag gått upp till 19 i stigning på aluminium. Någon som kan bekräfta detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Dkn:

Nej bara på 40Get modellen inte på dom vanliga 40 motorerna som finns på den svenska marknaden.

40F modellen vet jag inte om den kan trimmas.

40H är samma som 60F så den går att göra till 60Hk

men min 40G som är samma som 70A. Som går att optimera till 80 (78) 

Kan inte låta bli att tänka på alla som pröjsat nästan dubbelt för sin 70:a när dom kunde kommit undan med att plocka ur en bricka, dom är säkert sura nu.. 🤭

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jacques:

Kan inte låta bli att tänka på alla som pröjsat nästan dubbelt för sin 70:a när dom kunde kommit undan med att plocka ur en bricka, dom är säkert sura nu.. 🤭

Nej riktigt så enkelt är det inte.

är endast F40GET som har en bricka att plocka ur för att höja effekten. Men den säljs inte på den svenska marknaden.

utan man måste importera den. 

 

för F och H så vet jag inte om det är att plocka bort en strypning eller om det är optimering som gäller. 
 

Men mins jag inte fel är väl 80 till 120 HK samma motor bara med olika strypningar.

Redigerad av Dkn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerande optimering... Val av propp beror ju på vad du vill åstadkomma, tex bättre acceleration eller toppfart? Välj en leverantör som ger bytesrätt då man kan behöva prova sig fram till rätt val. Mer info om val av propeller: https://www.watski.se/world/Valj-ratt-propeller?gclid=EAIaIQobChMI7uK-j6Kw_gIVjvh3Ch1qXgiGEAAYASAAEgKQzPD_BwE eller https://www.drev.se/propellerskolan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Freez:

Imponerande optimering... Val av propp beror ju på vad du vill åstadkomma, tex bättre acceleration eller toppfart? Välj en leverantör som ger bytesrätt då man kan behöva prova sig fram till rätt val. Mer info om val av propeller: https://www.watski.se/world/Valj-ratt-propeller?gclid=EAIaIQobChMI7uK-j6Kw_gIVjvh3Ch1qXgiGEAAYASAAEgKQzPD_BwE eller https://www.drev.se/propellerskolan

Japp gjorde det och har nu skickat tillbaka en propeller då det blev lite sämre toppfart samt tappade allt fäste och varvtalet sjönk med ca 600-800.

intressant läsning den sidan hade jag missat tackar för.

men skall nu testa en 13.5x17 alu cuppad (samma som sitter på fäst med 17 stigning) vill se så att motorn orkar varva ur den ordentligt.

för greppet och acceleration med den som sitter på nu är ruskigt bra. (För en glad amatör) men vill ha lite bättre toppfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite körfakta med en Honda BF60. Kan kanske vara intressant som referensvärde. image.png.baf7af59e03af49a45d9314a41f5bc77.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Freez:

Hittade lite körfakta med en Honda BF60. Kan kanske vara intressant som referensvärde. image.png.baf7af59e03af49a45d9314a41f5bc77.png

Tackar, ja se 35 knop med en 60hk.

borde ju kunna närma mig 40 knop under bra förhållanden med en 80HK då.

så nu måste jag ha tag på en propeller i storlek 11 till 12 med en stigning på ca 18.

Till ett 15 splines K nav uhm inget jag sett.

Men det borde ju gå att hitta.

 

Men riglängd/mont höjd har andra hålet. Vilket jag har nu. Men funderar på att flytta upp den till översta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-04-16 vid 17:45 skrev Dkn:

Har nu även hittat samma serie som original propellern fast större stigning. Som jag tror jag ska testa.
Antingen 13.5x17 Alu eller
13.5x15 rostfritt.
Läste på ett annat forum att byter man till rostfritt så är det som att man går upp en stigning. 
Så denna (powertech 13.25x17 rostfri) som jag testade är som att jag gått upp till 19 i stigning på aluminium. Någon som kan bekräfta detta? 

 

Ja när man byter till en stålpropp med samma stigning brukar varvtalet gå ner lite för den "biter/greppar" bättre än en alupropp så det är i sin ordning.

 

Men att du tappar fästet med en stålpropp men inte med aluproppen verkar konstigt för det brukar vara tvärtom, men det finns ju många olika varianter av stålproppar så du skulle ju kunna prova någon annan variant än den Powertech du hade om du inte blir nöjd med senaste aluproppen.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev touchwood:

 

Ja när man byter till en stålpropp med samma stigning brukar varvtalet gå ner lite för den "biter/greppar" bättre än en alupropp så det är i sin ordning.

 

Men att du tappar fästet med en stålpropp men inte med aluproppen verkar konstigt för det brukar vara tvärtom, men det finns ju många olika varianter av stålproppar så du skulle ju kunna prova någon annan variant än den Powertech du hade om du inte blir nöjd med senaste aluproppen.

 

Kan varit väldigt dåligt formulerat (inte att jag tappade fäst som övervara) utan grepp var nog ett betydligt bättre ord.

tappade allt grep vid svängning och kändes inte stabil alls.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Dkn:

så nu måste jag ha tag på en propeller i storlek 11 till 12 med en stigning på ca 18.

Till ett 15 splines K nav uhm inget jag sett.

Nedan körfakta för Yamaha 40, 60 & 70 hk kan ju ge dig en indikation på val av propeller. Tveksam om en stålpropp ger dig någon större fördel på en så liten motor (kostar bara). Du har en av propparna idag.

image.png.5365cc38903119e87820ef3aa4a83729.png

image.png.03fd3645f0cc0d10a4978039ea5dff01.pngimage.png.350e759fb9db428e726de6544f513421.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Freez:

Nedan körfakta för Yamaha 40, 60 & 70 hk kan ju ge dig en indikation på val av propeller. Tveksam om en stålpropp ger dig någon större fördel på en så liten motor (kostar bara). Du har en av propparna idag.

image.png.5365cc38903119e87820ef3aa4a83729.png

image.png.03fd3645f0cc0d10a4978039ea5dff01.pngimage.png.350e759fb9db428e726de6544f513421.png

Japp den sista är ju samma motor så precis en sådan propeller är det.

skall testa en 13.1/4x17 nu. Orkar den vara ut den blir de en 13x19.

12.5x21 finns också men där är jag helt övertygad om att motorn inte orkar.

skulle egentligen vilja ha tag på en 12 till 12.5 x 19 men det verkar inte finnas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns en F40 med tre cylindrar som säljs i Sverige.

 

Däremot i exempelvis Italien, så krävs det någon form av cerifikat för att köra en båt med högre effekt än 40hk. Därför har tillverkare försökt kringgå detta genom att öka slagvolymen, eftersom det ligger något i begreppet "nothing beats cubic inches". 

 

Yamaha har därför valt att nedtrimma F50/F60 och F70 blocket med 4 cylindrar och en liters slagvolym, till 40hkr. 

 

Det som skiljer F50/F60 och F70 åt är i huvudsak, styrboxen, ventilblocket och utväxlingen på växellådan.

 

F70 har SOCH 16 ventilspel, medans F50/F60 har SOCH 8 ventilspel. Detta innebär att F70 "andas bättre" vid högre varv och får en högre effektivitet i det högre varvtalsregistret, jämfört med F50/F60.

 

Verkar som att TS har F70 med 16 ventiler. Kolla gärna att du har F70 utväxling. Hade då rekat på rekommenderad propeller för F70.

 

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Busteri:

Det finns en F40 med tre cylindrar som säljs i Sverige.

 

Däremot i exempelvis Italien, så krävs det någon form av cerifikat för att köra en båt med högre effekt än 40hk. Därför har tillverkare försökt kringgå detta genom att öka slagvolymen, eftersom det ligger något i begreppet "nothing beats cubic inches". 

 

Yamaha har därför valt att nedtrimma F50/F60 och F70 blocket med 4 cylindrar och en liters slagvolym, till 40hkr. 

 

Det som skiljer F50/F60 och F70 åt är i huvudsak, styrboxen, ventilblocket och utväxlingen på växellådan.

 

F70 har SOCH 16 ventilspel, medans F50/F60 har SOCH 8 ventilspel. Detta innebär att F70 "andas bättre" vid högre varv och får en högre effektivitet i det högre varvtalsregistret, jämfört med F50/F60.

 

Verkar som att TS har F70 med 16 ventiler. Kolla gärna att du har F70 utväxling. Hade då rekat på rekommenderad propeller för F70.

 

Japp det är samma som F70 jag har.

alltså utväxling på 2.33

Angående din text här.

väldigt bra beskrivet måste jag säga.

Mycket bättre än jag kan formulera smog k text 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-25 vid 13:58 skrev Busteri:

Det finns en F40 med tre cylindrar som säljs i Sverige.

 

Däremot i exempelvis Italien, så krävs det någon form av cerifikat för att köra en båt med högre effekt än 40hk. Därför har tillverkare försökt kringgå detta genom att öka slagvolymen, eftersom det ligger något i begreppet "nothing beats cubic inches". 

 

Yamaha har därför valt att nedtrimma F50/F60 och F70 blocket med 4 cylindrar och en liters slagvolym, till 40hkr. 

 

Det som skiljer F50/F60 och F70 åt är i huvudsak, styrboxen, ventilblocket och utväxlingen på växellådan.

 

F70 har SOCH 16 ventilspel, medans F50/F60 har SOCH 8 ventilspel. Detta innebär att F70 "andas bättre" vid högre varv och får en högre effektivitet i det högre varvtalsregistret, jämfört med F50/F60.

 

Verkar som att TS har F70 med 16 ventiler. Kolla gärna att du har F70 utväxling. Hade då rekat på rekommenderad propeller för F70.

 

Japp det är samma som F70 jag har.

alltså utväxling på 2.33

Angående din text här.

väldigt bra beskrivet måste jag säga.

Mycket bättre än jag kan formulera smog k text 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp dåligt med uppdateringar nu.

haft lite mycket att göra.

 

Men nu är det påväg hem 

1st 13.1/4x17 och 1st 13x19 alu. För att se vilken som passar. Har valt samma sort (original ) som sitter på redan då den egentligen fungerar sjukt bra förutom på toppfarten. Måste verkligen över 35 knop och helst närma mig 38.

fungerar inte dessa vet jag inte riktigt vart jag skall vända mig för att hitta propellrar med mindre diameter typ 11,1/2 till 12 och med hög stigning. Någon som har tips på det isåfall? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Dkn:

Men nu är det påväg hem 

1st 13.1/4x17 och 1st 13x19 alu. För att se vilken som passar. Har valt samma sort (original ) som sitter på redan då den egentligen fungerar sjukt bra förutom på toppfarten. Måste verkligen över 35 knop och helst närma mig 38.

fungerar inte dessa vet jag inte riktigt vart jag skall vända mig för att hitta propellrar med mindre diameter typ 11,1/2 till 12 och med hög stigning. Någon som har tips på det isåfall? 

Jag har köpt mina Proppar vi propellertrim.se dock kan de vara lite svåra att få tag på under högsäsong men de brukar erbjuda bytesrätt. Annars är det en standard propeller som du kan hitta hos flera firmor. Återkom gärna med lite data när du provat ovan proppar. Landar du runt 35 knop får du nog vara nöjd. Jag har tidigare ägt en Ryds 568 med en Yamaha 80 hk den toppade 30 knop när jag var själv i båten. Tyngre båt förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Freez:

Jag har köpt mina Proppar vi propellertrim.se dock kan de vara lite svåra att få tag på under högsäsong men de brukar erbjuda bytesrätt. Annars är det en standard propeller som du kan hitta hos flera firmor. Återkom gärna med lite data när du provat ovan proppar. Landar du runt 35 knop får du nog vara nöjd. Jag har tidigare ägt en Ryds 568 med en Yamaha 80 hk den toppade 30 knop när jag var själv i båten. Tyngre båt förstås.

Kommer absolut skriva ut vad den ger, kanske kan hjälpa någon annan.

Med en 60hk Honda skall båten kunna göra 35 knop enligt spec. Så landar jag där är jag absolut inte nöjd. Men dom kör ju med en 11x16 propeller därav att jag skulle vilja hitta något runt 11.5 till 12 i diameter för att kunna få upp stigningen.

vill ju helst av allt ha 2 st propellrar. En för vardags och en när vi ska fiska långt borta. Så vi kan få upp marchfarten ordentligt. 

verkar dock inte som att jag hinner få propellerna innan helgen tyvärr. Men får satsa på nästa helg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

tror jag lyckades ta bort mitt förra inlägg. Då jag hade gjort fel i min iver.

36,5 knop kom jag upp i med nya propellern med ett maxvarv på 6200

men det var med 13x19 alu, inte 13.1/4x17 som jag skrivit tidigare.

 

känner mig helt nöjd med den propellern.

blev en mycket skönare båt att köra. Då den tappade lite i acceleration så blev den inte så hetsig (eller hur man ska förklara)

 

 

Men tankarna går på att beställa en moddad med måtten

3blad 12,1/4x21 med cuppade blad.

någon som testat lite speciella mått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag pratat med en återförsäljare.

Så en ny är beställd 

blev antingen med måtten 11.5/8 eller 11.1/2 i diameter. Han skulle fundera över helgen. 
Det beror på om jag ska ha cuppade blad eller inte.

stigningen blir 21.

skulle tillverkas under kommande vecka. 
så med lite tur blir det en testkörning nästa helg :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...