Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tewski

Motor med få gångtimmar VS nyare motor?

Rekommendera Poster

Hej Vänner!
Med risk att detta tagits upp tidigare.
När jag ser annonser på Snipor som har motorer från sent 70 tal som hävdas bara gått 400 - 500 timmar och som ser välskötta ut rent visuellt. Så tänker jag spontant att den borde hålla i 20år till eftersom den gått så lite.

 

Men hur tänker ni som kan motorer här?
En gammal motor med få gångtimmar VS en nyare motor från 2005 med lika många eller fler gångtimmar? 


Givetvis förstår jag att man skall testa, lyssna, undersöka, men för mig som inte har mycket kunskap, så tar jag gärna hjälp av era ljusa hjärnor för att underlätta mitt sökande efter en ny Snipa. 

Tack för eran tid!
BÄSTA!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Tewski:

Hej Vänner!
Med risk att detta tagits upp tidigare.
När jag ser annonser på Snipor som har motorer från sent 70 tal som hävdas bara gått 400 - 500 timmar och som ser välskötta ut rent visuellt. Så tänker jag spontant att den borde hålla i 20år till eftersom den gått så lite.

 

Men hur tänker ni som kan motorer här?
En gammal motor med få gångtimmar VS en nyare motor från 2005 med lika många eller fler gångtimmar? 


Givetvis förstår jag att man skall testa, lyssna, undersöka, men för mig som inte har mycket kunskap, så tar jag gärna hjälp av era ljusa hjärnor för att underlätta mitt sökande efter en ny Snipa. 

Tack för eran tid!
BÄSTA!
 


En orsak till att motorer får kortare livslängd i båtar är att de går för lite / för sällan. Dom slits alltså oftast inte ut utan korroderar snarare bort.

 

Därmed skulle jag säga att en motorn som använts mer / oftare är ett bättre köp rent generellt.

 

Väldigt sparsamt användande är alltså snarare en nackdel än fördel. Oavsett måste såklart underhållet ha skötts korrekt.


Det finns såklart fall som motiverar köp av en äldre motor såsom att det kan vare en enklare / analog konstruktion som är enklare att reparera / renovera själv ifall det skulle behövas. 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med @johan_sjobjorn hellre en nyare motor generellt sett om man inte tänker renovera själv. Men sen kan jag tycka att en motor från 2005 inte räknas som "ny" allt över 10 år är gammalt i en båt. På 10 år kan det mesta rosta sönder i saltvatten om det inte sköts rätt.
Mindre motorer är sällan komplicerade även om de är nyare jämfört med större som har common rail styrning och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...