Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
paulh

Genua - hur kompromissa med storlek?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag tittar på en begagnad genua som inte mäter perfekt till min tänkta båt, undrar hur man kan kompromissa här. 

Underlik på genuan vore 160% av förtriangelns bas. Kan man säga att det är ’för mycket’ eller ok vid måttlig vind?
Förtriangelbasen på båten är 3,25, HLU 10,80. Segelyta 29,51 m2.

Genuan med underlik 5,20 och förlik 10,60 (förlik alltså 20 cm mindre än HLU), 27,5 m2.

 

Gäller en Sveakryssare 36.


Gör mina första köp, får ursäkta för flera trådstarter! 

Redigerad av paulh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först måste jag fråga om du seglar på ost eller västkusten.När jag seglade hem min Svea från Stockholm,var det max genua som gällde hela Ostkusten.när vi rundade sydspetsen,packades den ner.Efter det var det fock eller lilla Genuan,som var aktuell.Ligger i Göteborg, har sedan många år självslående fock. svean ska inte kränga för mycket då tappar hon fart.Har även max genua till rullen,används väldigt sällan.Testa med de gamla seglen som följer med först,hon är snabb även med gamla segel. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan kollat det, men det äe viktigt att kolla var skothornet hamnar också. Det handlar om avstånd förstagsinfästning-mast för att se att vinkeln blir rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Först måste jag fråga om du seglar på ost eller västkusten.När jag seglade hem min Svea från Stockholm,var det max genua som gällde hela Ostkusten.när vi rundade sydspetsen,packades den ner.Efter det var det fock eller lilla Genuan,som var aktuell.Ligger i Göteborg, har sedan många år självslående fock. svean ska inte kränga för mycket då tappar hon fart.Har även max genua till rullen,används väldigt sällan.Testa med de gamla seglen som följer med först,hon är snabb även med gamla segel. Ronnie

Ja det är Göteborg som gäller så det är säkert så som du säger att man ofta har mindre segel uppe. Kanske blir köp av en mindre genua istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Du kanske redan kollat det, men det äe viktigt att kolla var skothornet hamnar också. Det handlar om avstånd förstagsinfästning-mast för att se att vinkeln blir rätt. 

Det ska jag titta på också! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...