Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Hampuz

Elschema

Rekommendera Poster

Jag har kollat runt lite och ser att det finns massor av frågor angående elsystem men jag skulle vilja ha lite åsikter om detta elsystem. Helst skulle jag vilja ha 

kylskåpet matning skilt från brytaren så de går fast man slår av strömmen. 

Elsystem.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Hampuz:

Jag har kollat runt lite och ser att det finns massor av frågor angående elsystem men jag skulle vilja ha lite åsikter om detta elsystem. Helst skulle jag vilja ha 

kylskåpet matning skilt från brytaren så de går fast man slår av strömmen.

Jag har tre huvudbrytare i mitt elsystem:

1. Motor (rejält avsäkrad)

2. Huvuddelen av förbrukare (undantag, de under 3.)

3. "Permanentström" där solpanel, värmare och radions minneskrets strömförsörjs. (Rätt liten huvudsäkring)

 

Värmare bör ligga under separat huvudbrytare så att de inte stängs av av misstag (brandrisk om värmare inte stängs ner kontrollerat)

 

Jag har planer på att bygga om så att kylboxen ansluts till brytare 3.

 

Exempel på förbrukare som kopplats till 2. är huvudelcentralen, elvinchar, ankarspel. Dessa tre grupper har egna säkringar/huvudsäkring.

Därutöver finns det en massa säkringar av olika storlek i huvudelcentralen till instrument, belysning, lanternor, vhf, radio, kylbox (som planeras flyttas till 3.), eluttag, vattenpumpar mm

 

När du börjar knåpa med ditt elsystem så planera för att du kommer att skaffa en massa ytterligare funktioner. Då blir det lättare att fortsätta utbyggnaden utan att behöva göra om så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Hampuz said:

Jag har kollat runt lite och ser att det finns massor av frågor angående elsystem men jag skulle vilja ha lite åsikter om detta elsystem. Helst skulle jag vilja ha 

kylskåpet matning skilt från brytaren så de går fast man slår av strömmen. 

Elsystem.jpg

Det verkar underligt att matningen från batterierna till förbrukarna passerar via solregulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev speljakt:

Det verkar underligt att matningen från batterierna till förbrukarna passerar via solregulatorn.

Inte en lösning jag själv valt, men många regulatorer har en lastutgång och kan ställas in att bryta lastutgången om batterispänningen går under ett visst värde. Gäller bara att regulatorn är korrekt dimensionerad efter den största strömmen som går att dra med de inkopplade förbrukarna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Inte en lösning jag själv valt, men många regulatorer har en lastutgång och kan ställas in att bryta lastutgången om batterispänningen går under ett visst värde. Gäller bara att regulatorn är korrekt dimensionerad efter den största strömmen som går att dra med de inkopplade förbrukarna.

 

Japp, så fungerar min lastutgång. Den bryter lastutgången om spänningen sjunker under en viss nivå. Max 10 A ger lastutgången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev speljakt:

Det verkar underligt att matningen från batterierna till förbrukarna passerar via solregulatorn.

Jag har förstått att om man kopplar på detta sätt så blir det lättare att få en snabb översikt om hur mycket som laddas och förbrukas. Hade före omdragningen endast kylskåpet på lastutgången då jag ville att det skulle gå när huvudströmmen var avslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott tackar och bockar för utförligt å bra svar. här kommer ny version med två brytare så det blir möjligt att ha igång kylskåp och värmare fast övrigt är brytet

elschema2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hampuz:

Japp, så fungerar min lastutgång. Den bryter lastutgången om spänningen sjunker under en viss nivå. Max 10 A ger lastutgången. 

En varning när det gäller att använda lastutgången:

På många, i synnerhet billigare regulatorer, är det minussidan på lastutgången som bryts bort. Inte plus, som alltså istället ligger permanent ihopkopplad. Missar man detta har man en lösning där man tror en bortkoppling sker men som alltså aldrig kommer hända.

 

Bättre alldeles oavsett hur lastutgången bryter är att koppla alla förbrukare "rent" via egna säkringar och till förbrukarbatterierna, och inte blanda in skumma funktioner/utgångar med begränsad strömkapacitet. För när du senare utökar eller kopplar in något annat (en dammsugare på ett 12V-uttag t ex) och råkar överskrida lastutgångens låga 10A totalt kan du bli strömlös när den utgången brunnit upp.

Dessutom skall du avsäkra kablarna nära batterierna (i din ritning ligger t ex förbrukarbatteri-plus osäkrad mot regulatorn). Gäller även laddsammankopplingsrelä m.m.

 

Således - låt solpanelsregulatorn vara just det, och bara kopplas mot panel och förbrukarbatterierna (via säkring). Sedan har du förbrukare som via huvudbrytare och säkringar går ut till förbrukarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ganska skönt att ha kylskåpen på lastutgång via Victrons solcellsregulator.

 

Genom appen så startar jag eller stänger av det.

 

Huvudbrytare finns såklart, men dom får stå på on nästa året runt.

Hemma bryter jag aldrig, varför göra det i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev patrikflink:

Hemma bryter jag aldrig, varför göra det i båten?

Kör du på batterier hemma också 😝 ?

 

8 timmar sedan skrev patrikflink:

Tycker det är ganska skönt att ha kylskåpen på lastutgång via Victrons solcellsregulator.

Genom appen så startar jag eller stänger av det.

DET är en flott möjlighet/funktion 🙂. Vet man vad man gör och har rätt prylar kan man få till eleganta funktioner - som den du har på styrningen/kontrollen av ditt kylskåp.

 

Men TS har ritat in alla förbrukare via denna utgång, och den kommer garanterat snabbt bli överbelastad. Dessutom saknar skissen som sagt huvudbrytare och en del säkringar också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Kör du på batterier hemma också 😝 ?

 

DET är en flott möjlighet/funktion 🙂. Vet man vad man gör och har rätt prylar kan man få till eleganta funktioner - som den du har på styrningen/kontrollen av ditt kylskåp.

 

Men TS har ritat in alla förbrukare via denna utgång, och den kommer garanterat snabbt bli överbelastad. Dessutom saknar skissen som sagt huvudbrytare och en del säkringar också.

Ett bättre alternativ är att låta lastutgången styra ett relä som tål lite mer, lättare att byta med om olyckan är framme

men håller med om att det är en mindre bra lösning att dra allt genom den lastutgången.

sätt hellre in en BMW712, använd den reläfunktionen till att bryta om spänningen sjunker , finns även andra mer lämpade övervaknings enheter för det ändamålet 

Men huvudbrytare direkt efter batterierna och säkring nära dem bör monteras

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Kör du på batterier hemma också 😝

Delvis 😉.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka tankar å tänkvärt. Får tacka å buga för allt matnyttigt. 

De med framtida förbrukare å begränsningen för regulatorn (10A) på utgång last  hade jag ej tänkt på. Så det får blir elsystem som bilden. Säkringar placeras närmast batteri för  allt utom säkring till kylskåp som ligger närmast regulatorn. 

elsystem_slutgiltiga.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Comfort4:

Ett bättre alternativ är att låta lastutgången styra ett relä som tål lite mer

Problemet där är att relän drar ström hela tiden, om man inte skaffar svindyra varianter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några ytterligare kommentarer:

- Du bör ha en huvudbrytare på motorsidan också.

- Jag personligen vill ha huvudsäkring på motorsidan också, men det finns olika skolor

- Säkringen mellan batteri och solpanelsregulator har du satt på minussidan. Ändra till plus.

- Huvudsäkring saknas mellan batteri och säkringsplintar. Sätt den nära batteriet.

- Minus på motorbatteriet skall också gå till minusplinten. Annars finns ingen strömretur för laddströmmen från generatorn för förbrukarsidan

- plus från motor skall gå till batteriet (via huvudbrytare och ev. säkring). Inte passera skiljereläet

- Säkra av plusledningarna till skiljereläet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

Problemet där är att relän drar ström hela tiden, om man inte skaffar svindyra varianter.

 

ja så är det, men enda lösningen om du vill ha båtens hela förbrukning styrd vi den. Tycker iofs att det är bättre att använda sig av Battery protect , BMw712 samt en argofet för att kunna få till dessa funktioner, men mycket dyrare givetvis

men vill man ha koll på förbrukning är ju smartshunt eller BMW 712 ett bättre alternativ , battery protect slår ju av om spänningen sjunker under ett visst volt tal, kopplas dessa sen ihop med cerbon styr man det ju lätt hemifrån

 

men tyvärr lite dyrare

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Comfort4:

Tycker iofs att det är bättre att använda sig av Battery protect , BMw712 samt en argofet för att kunna få till dessa funktioner,

 

42 minuter sedan skrev Comfort4:

kopplas dessa sen ihop med cerbon styr man det ju lätt hemifrån

För att göra det lättare för trådläsarna (och TS) att hänga med är det bra att kanske skriva något mer förståeligt än bara en produkts marknadsnamn.

 

Hur många vet t ex direkt att en "argofet" egentligen "bara" är en lite mer avancerad diodladdfördelare, dvs en sak som du menar kan ersätta skiljereläet ?  Och vad är "cerbon" ?

 

F.ö. håller jag inte med om att det är värt att betala 4-5 ggr priset för en laddfördelare av modellen "Argofet" jämfört med t ex Biltemas relä. Visserligen gör Victron bra prylar, men det väldigt många minst lika prisvärda "batteritankmätare" som BMW712 (som alltså inte är en bilmodell 😛). O.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev IngemarE:

 

För att göra det lättare för trådläsarna (och TS) att hänga med är det bra att kanske skriva något mer förståeligt än bara en produkts marknadsnamn.

 

Hur många vet t ex direkt att en "argofet" egentligen "bara" är en lite mer avancerad diodladdfördelare, dvs en sak som du menar kan ersätta skiljereläet ?  Och vad är "cerbon" ?

 

F.ö. håller jag inte med om att det är värt att betala 4-5 ggr priset för en laddfördelare av modellen "Argofet" jämfört med t ex Biltemas relä. Visserligen gör Victron bra prylar, men det väldigt många minst lika prisvärda "batteritankmätare" som BMW712 (som alltså inte är en bilmodell 😛). O.s.v.

ja , men håller man på med att bygga elschema har man nog lite koll på produkterna. sen fördelen med victron, och några andra är att man kopplar ihop dem o  läser av dem på ett enkelt sätt(bluetooth/telefon). När man bygger elsystem är det bra att använda bra produkter och använda dem för vad de är tänkta för. tyvärr har jag dålig erfarenhet av laddreläer , men visst fungerar de. Men ser inte just Victron MPPT(solcells regulator) som en batterimätare, som det stod inledningsvis. Tror heller inte på att det billigaste alltid är bäst :)

image.png.a76dea6ce80d6a46b8db82a061d9ebba.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i manualen att belastningsutgången på Victrons SmartSolar (om det är denna som TS har) är kortslutningsskyddad. Förutsatt att kabel som klarar märkströmmen på 15 A används, innebär inte det att den inritade 5A säkringen på kylskåpsplus blir överrflödig?

 

Ytterligare några kommentarer/frågor till TS:

Vad fyller plintarna för + och – för funktion?

Det finns två säkringsboxar med sammanlagt (om jag tolkar det rätt) 16 anslutningar, dessutom en panel med ett okänt antal anslutningar. Kommer alla dessa att användas och vilken typ av utrustning kommer att anslutas vid box respektive panel? Finns det inget behov av anslutning av "permanentström" som Lintott nämner i post 2? En möjlighet vore ju annars att låta en av de båda säkringsboxarna ligga mellan förbrukningsbattererna och huvudbrytaren och att låta denna box säkra av anslutningar till solregulator och permanenta laster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...