Tewski 0 Posted April 12 Hej vänner! Jag skall köpa en Snipa med en Volvo Penta MD11c motor i. (Se Bild) Den ser ut att vara i ovanligt bra skick för sin ålder från 1979. Men jag är väl medveten om att en bild säger 2% av sanningen. Det står att den är Sjövattenkyld. Jag skall köra den i Stockholms skärgård, altså bräckt saltvatten. Jag har förstått att köra havs vattenkyld motor idag är big NO NO? Om jag skulle göra om MD11an till internt sötvattenkylning. Är det en dyr och komplex installation att göra? Antingen att jag gör det själv, eller lämnar in på varvet. Vad säger ni om detta? Skulle jag kunna köra båten 1 säsong med havs vatten kylning utan att behöva oroa mig, och sedan till hösten lämna in den för byte isåfall? Gissar att det är många här som anser att köpa en snipa med en beggad motor från -79 i är dumt? Borde man vänta tills dagen då en båt med nyare motor dyker upp? Tack för eran tid! Må fint. Share this post Link to post Share on other sites
excel319 393 Posted April 12 Det är inte att köra en sässong i Stockholms skärgård som är den stora frågan, utan var har den gått i sitt tidigare liv. Här är ett förslag på vad det kostar https://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-vp-md-2-11.html Motorn ser ju välskött ut. Share this post Link to post Share on other sites
Tewski 0 Posted April 12 26 minutes ago, excel319 said: Det är inte att köra en sässong i Stockholms skärgård som är den stora frågan, utan var har den gått i sitt tidigare liv. Här är ett förslag på vad det kostar https://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-vp-md-2-11.html Motorn ser ju välskött ut. Ah, såklart det glömde jag skriva. Den har gått första 10 åren nere på västkusten, Helsingborg. Men sedan 1989 har den enbart gått i Sötvatten på Vättern eller Vänern. Kommer inte ihåg vilken av dom. Tack för länken. Det var ju lite dyrare än jag var beredd på... Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 457 Posted April 12 Det brukar vara väldigt mycket rost i cylindermantlarna på dessa motorer, och kanalerna mellan cylinder och cylinderlock, och mellan limpa och cylinderlock, är trånga ca 8mm i diameter. Monterar man färskvattenkylning utan att rensa kylsystemet är det stor risk att motorn går varm på grund av dålig cirkulation. Jag skulle nog fortsätta att köra sjövattenkylt. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,155 Posted April 12 Det är som sagt insidan som räknas. 😉 Varför skulle det vara bättre att fortsätta med sjövattenkylning som Rollen skriver kan man undra. Jo, för det första är sjövattnet alltid kallare än vad glykolblandningen i ett slutet system blir, för det andra kyler en glykolblandning något sämre än vatten och för det tredje är glykolblandningen lite mera trögflytande än vatten. Allt detta påverkar extra negativt i smala och troligen lite igensatta och rostiga kylkanaler. Ett alternativ är ju att vänta med konverteringen till du själv känner att du har möjlighet/råd att plocka ner och renovera motorn eller i alla fall rensa kyljanalerna. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Ronnienr10 60 Posted April 12 gör som Mackey föreslår motorn ser inte vanskött ut,ta det med sötvattenkylning längre fram.Ronnie Share this post Link to post Share on other sites