Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tewski

Penta MD11c Avgöra skick, Sjövattenkyld, dåligt?

Rekommendera Poster

Hej vänner!

Jag skall köpa en Snipa med en Volvo Penta MD11c motor i. (Se Bild)

Den ser ut att vara i ovanligt bra skick för sin ålder från 1979. Men jag är väl medveten om att en bild säger 2% av sanningen.

 

Det står att den är Sjövattenkyld. Jag skall köra den i Stockholms skärgård, altså bräckt saltvatten.
Jag har förstått att köra havs vattenkyld motor idag är big NO NO?

Om jag skulle göra om MD11an till internt sötvattenkylning. Är det en dyr och komplex installation att göra? Antingen att jag gör det själv, eller lämnar in på varvet.

 

Vad säger ni om detta? Skulle jag kunna köra båten 1 säsong med havs vatten kylning utan att behöva oroa mig, och sedan till hösten lämna in den för byte isåfall?

 

Gissar att det är många här som anser att köpa en snipa med en beggad motor från -79 i är dumt?

Borde man vänta tills dagen då en båt med nyare motor dyker upp?

Tack för eran tid!
Må fint.

20220623_084634a.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, excel319 said:

Det är inte att köra en sässong i Stockholms skärgård som är den stora frågan, utan var har den gått i sitt tidigare liv. Här är ett förslag på vad det kostar https://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-vp-md-2-11.html Motorn ser ju välskött ut.

Ah, såklart det glömde jag skriva.
Den har gått första 10 åren nere på västkusten, Helsingborg. Men sedan 1989 har den enbart gått i Sötvatten på Vättern eller Vänern. Kommer inte ihåg vilken av dom.

Tack för länken.
Det var ju lite dyrare än jag var beredd på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara väldigt mycket rost i cylindermantlarna på dessa motorer, och kanalerna mellan cylinder och cylinderlock, och mellan limpa och cylinderlock, är trånga ca 8mm i diameter. Monterar man färskvattenkylning utan att rensa kylsystemet är det stor risk att motorn går varm på grund av dålig cirkulation. Jag skulle nog fortsätta att köra sjövattenkylt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt insidan som räknas. 😉

 

Varför skulle det vara bättre att fortsätta med sjövattenkylning som Rollen skriver kan man undra.

Jo, för det första är sjövattnet alltid kallare än vad glykolblandningen i ett slutet system blir,

för det andra kyler en glykolblandning något sämre än vatten och

för det tredje är glykolblandningen lite mera trögflytande än vatten.

 

Allt detta påverkar extra negativt i smala och troligen lite igensatta och rostiga kylkanaler.

 

Ett alternativ är ju att vänta med konverteringen till du själv känner att du har möjlighet/råd att plocka ner och renovera motorn eller i alla fall rensa kyljanalerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör som Mackey  föreslår motorn ser inte vanskött ut,ta det med sötvattenkylning längre fram.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...