Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Har köpt min första båt det här året. En Albin Vega med en inombordare Volvo Penta MD6a. 
Jag skulle vilja torrstarta motorn innan sjösättningen för att se att den går igång. 
Jag har förstått att jag måste koppla en vattenslang till vattenpumpen(impellerpumpen?)för kylningen. Det jag är osäker på är vilken slang det är jag ska koppla ur. Jag är helt ny på motorer jag har svårt att tyda vad som är vad. Vad jag kan se är det två slangar som går till in till impellerpumpen. Tacksam för hjälp och tips! 

 

Lite svårt att få bild på impellerpumpen. Det är en slang som är på ovansidan och en mer under. Den på ovansidan som följer orange slangen går upp i ”tanken” på andra bilden. Så min gissning är den slangen? Men vill vara på den säkra sidan. Är de bästa att koppla ur slangen vid impellerpumpen och stoppa in vattenslang där? 3F3FC024-E3F3-4497-89E7-7A964A29EC1F.thumb.jpeg.432a74f56d9adc5a970080208bc84a14.jpeg

690A15F4-1D27-499B-B755-A239D87BB0CE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är i slangen som går till bordgenomföringen som vattnet skall in. Du får inte koppla in en slang med tryck, impellerpumpen skall suga till sig vattnet. Du får heller inte låta pumpen pumpa in vatten länge om motorn inte startar.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt föregående svar.

Koppla loss slangen från bordgenomföringen, ordna med en förlängning av denna slang och led den till en hink som kan stå på durken i båten eller i sittbrunnen. Fyll hinken med vatten (och ordna med påfyllning till hinken om du ska köra längre än någon minut).

Det verkar av bilderna som att du har md6a kombi med reduktionsväxel för ställbar propeller.

Länk till manual, om du saknar sådan:

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md6a_ins_sve.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar!

 

så att jag förstått rätt. Jag ska lossa slangen som går in via bordgenomföring vid impellerpumpen, och skruva/fästa dit en ny vattenslang som går från en hink med vatten. 
 

är det denna på bilden som är bordgenomföraren? 
 

tack på förhand 

2DB2FF72-EA2C-4C46-8AED-7B501583A5C2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, en bordgenomföring är en sådan här (exempelvis)

https://www.seasea.se/vatten-vvs/rördetaljer/rördetaljer-mässing/bordsgenomföring-cr-fasad

som sitter monterad  genom skrovsidan. Där bör även finnas en ventil

https://www.seasea.se/vatten-vvs/rördetaljer/rördetaljer-mässing/kulventil-fullflöde

och en slangsockel som kylvattenslangen är monterad på.

Dessa metalldelar kan man sammantaget kalla för kylvattenintaget.

Var kylvattenslangen sedan ansluter till varierar beroende på motor och installation. Ibland går den först till ett kylvattenfilter, ibland går den till backslaget, ibland direkt till kylvattenpumpen.

När du ska torrköra på land behöver du ansluta en slang någonstans mellan kylvattenintag och vattenpump och sedan leda denna slang till en vattenhink enligt tidigare beskrivning.

Du kan ansluta denna slang där det är enklast att komma åt. Om du är osäker på vad som är in och ut vid vattenpumpen, så kan du lossa slangen vid kylvattenintaget och göra en förlängning av denna slang så att den når hinken. Då kommer pumpen att suga vatten ur hinken i stället för ur havet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nu förstår jag mer vad bordgenomföringen är!

 Det är lite svårt att se vart slangar går från sjövattenpumpen, just nu går jag på bilder jag tagit på motorn. 
 

Men kan det här vara kylvattenintaget? 
det är lokalisera på andra sidan än var sjövattenpumpen är men det kanske inte spelar någon roll. 

17727B9F-7BD5-4CB3-87BC-094874E6523B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar mycket sannolikt att det är kylvattenintaget.

Lossa slangklämmorna och ta av slangen. Mät innerdiametern (brukar vara 12, 16 eller 19 mm), skaffa en kort rörstump med samma ytterdiameter samt en passande bit slang som räcker fram till vattenhinken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Snedseglaren_:

Hej! 
 

Har köpt min första båt det här året. En Albin Vega med en inombordare Volvo Penta MD6a. 
Jag skulle vilja torrstarta motorn innan sjösättningen för att se att den går igång. 
Jag har förstått att jag måste koppla en vattenslang till vattenpumpen(impellerpumpen?)för kylningen. Det jag är osäker på är vilken slang det är jag ska koppla ur. Jag är helt ny på motorer jag har svårt att tyda vad som är vad. Vad jag kan se är det två slangar som går till in till impellerpumpen. Tacksam för hjälp och tips!

- - -

Vad är syftet med din motorstart? Vill du bara känna tryggheten i att motorn går igång eller tänker du göra en längre tids varmkörning?

Om det är det förstnämnda (se att motorn går igång) så behöver motorn inget kylvatten för en sådan test. Däremot riskerar impellern att skadas om du torrkör. Så det enklaste är att plocka ur impellern, provstarta och därefter återmontera impellern. Motorn hinner inte få upp någon skadlig temperatur vid en sådan kort körning

 

En liten varning vid start av längre tids körning med vatten i hink som motorn ska suga i sig. Om du inte får igång vattensugningen raskt så riskerar du att impellern går torr och skadas även vid en sådan motorstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Vad är syftet med din motorstart? Vill du bara känna tryggheten i att motorn går igång eller tänker du göra en längre tids varmkörning?

Om det är det förstnämnda (se att motorn går igång) så behöver motorn inget kylvatten för en sådan test. Däremot riskerar impellern att skadas om du torrkör. Så det enklaste är att plocka ur impellern, provstarta och därefter återmontera impellern. Motorn hinner inte få upp någon skadlig temperatur vid en sådan kort körning

 

En liten varning vid start av längre tids körning med vatten i hink som motorn ska suga i sig. Om du inte får igång vattensugningen raskt så riskerar du att impellern går torr och skadas även vid en sådan motorstart.

Jaa syftet är väl egentligen endast att lugna mitt sinne och se att den fungerar, innan den sjösätts. Jag tänkte att det lika bra att ta det säkra före osäkra och köra med vattenslang. Men det kanske inte är så lätt som jag trott. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, om du tänkt torrköra motorn en liten stund för att se att den starta så bör du demontera impellern.

Är det någon form av hembygd sötvattenskylning man anar på sista bilden i första inlägget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minuter sedan skrev No_jah:

Som sagt, om du tänkt torrköra motorn en liten stund för att se att den starta så bör du demontera impellern.

Är det någon form av hembygd sötvattenskylning man anar på sista bilden i första inlägget?

Tänker du på den koppartanken? Jag har faktiskt ingen aning kan jag erkänna, men det är nog inte omöjligt att det är nå hembygd, gubben som haft den tidigare verkar ha meckat en del. Jag håller på undersöker och lär mig vad allt är just nu. 
I samma veva kanske någon kunnig kan säga vad dessa är. Många delar som inte är med i manualen. 

B82A226C-22EA-443D-B78A-A413C24CB2AC.jpeg

8984C5F6-20AA-471A-8ECD-C338033883CC.jpeg

Redigerad av Snedseglaren_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Snedseglaren_:

Tänker du på den koppartanken? Jag har faktiskt ingen aning kan jag erkänna, men det är nog inte omöjligt att det är nå hembygd, gubben som haft den tidigare verkar ha meckat en del. Jag håller på undersöker och lär mig vad allt är just nu. 
I samma veva kanske någon kunnig kan säga vad dessa är. Många delar som inte är med i manualen. 

B82A226C-22EA-443D-B78A-A413C24CB2AC.jpeg

8984C5F6-20AA-471A-8ECD-C338033883CC.jpeg

Rostfria burken på första bilden är ju en ljuddämmpare för att minska anvgasljudet.

På andra bilden har du vad som ser ut att vara en cirkulationspump som sitter fastskruvad i skottet, och koppartanken bör ju då vara en värmeväxlare, båda dom hör till sötvattenskylningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-12 vid 11:01 skrev No_jah:

Rostfria burken på första bilden är ju en ljuddämmpare för att minska anvgasljudet.

På andra bilden har du vad som ser ut att vara en cirkulationspump som sitter fastskruvad i skottet, och koppartanken bör ju då vara en värmeväxlare, båda dom hör till sötvattenskylningen.

Okej tack för svaren! 
Eftersom du verkar cara

 

2023-04-12 vid 11:01 skrev No_jah:

Rostfria burken på första bilden är ju en ljuddämmpare för att minska anvgasljudet.

På andra bilden har du vad som ser ut att vara en cirkulationspump som sitter fastskruvad i skottet, och koppartanken bör ju då vara en värmeväxlare, båda dom hör till sötvattenskylningen.

 

2023-04-12 vid 09:48 skrev No_jah:

Som sagt, om du tänkt torrköra motorn en liten stund för att se att den starta så bör du demontera impellern.

Är det någon form av hembygd sötvattenskylning man anar på sista bilden i första inlägget?

 

2023-04-12 vid 11:01 skrev No_jah:

Rostfria burken på första bilden är ju en ljuddämmpare för att minska anvgasljudet.

På andra bilden har du vad som ser ut att vara en cirkulationspump som sitter fastskruvad i skottet, och koppartanken bör ju då vara en värmeväxlare, båda dom hör till sötvattenskylningen.

Okej! Väldigt tacksam för svaren, nu börjar polletten trilla ner mer! 
 

eftersom du verkar vara kunnig tänker jag ställa lite mer frågor. 
Ba att svara om du vet och har tid. 
 

avtappningskranen har jag inte lyckats lokalisera. Den sitter inte där manualen hänvisar(kan den sitta nånstans långt från motorn. Är den viktig att lokalisera att hitta?

Nå tankar vart den kan sitta? 

ägaren innan(som hade gjort en full kontroll innan säsongen, med hjälp av mekaniker, sa att allt hade fungerat felfritt under körning), men hade  inte gjort nå service vid upptagning. 
När jag gjorde en närmare titt på motorn och lyfta upp underlägget som legat under motorn såg jag att det var mycket ”spill” det lukta inte direkt starkt, kanske blandning med vatten och diesel(?) men jag har inte mycket att gå på om det är oroväckande. Att nånting har läckt låter ju inte bra. Men är det möjligt att de kommit efter vinterförvaring? 
Bifogar bild 

 

25471EF0-8F84-405D-BC53-9C76021CBEC2.jpeg

A4DED719-5D40-45AE-A234-04188ADC7F42.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken avtappningskran är det du tänker på?

 

Eftersom motorn är sötvattenskyld så har du ju glykolblandning i motorblocket (på vilken du bör kontrollera fryspunkten på inför nästa vinter), och då tappar man ju inte ur det  varje vinter.

 

Det man gör inför vinter är att koppla ur slangen vid bordgenomföringen så att du den vägen kan köra igenom glykolblandning för att skydda impellerpump, värmeväxlare och avgassystem mot frostsprängning eftersom det endast är där som du har sjövatten. Om du har MS-backslag med reduktionsväxel så går sjövattnet även gen det, men jag tycker det ser ut som du har reverseringsmanick för att ställa om propellerbladen snarare än backslag som ändrar rotationsriktning på propelleraxeln.

 

Ang. kladdet under motorn så är det inte så lätt att säga vad det är, det kan ju var så enket att det är oljespill från oljefilterbyte blandat med vatten. Men det är ju inte heller konstigt om denna motor som förmodligen är mellan 45-50 år gammal läcker en del olja.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, precis avtappningskranen som ska tappa ur kylvatten från motorn. Enligt manualen ska man se till att den är stängd vid sjösättning

”stäng avtappningskranen och öppna bottenkranen” men den tycks inte sitta där de stod i manualen, men jag kanske ba missa den och får kolla mer. Motorn sitter så trångt att det är svårt att komma åt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, avtappningskranen måste såklart vara stängd vid sjösättning om bottenventilen är öppen, annars kommer du sänka båten, om motorn inte är sötvattenskyld alltså.

Men som sagt, iom. att din motor är sötvattenskyld så tappar du inte ut kylvätskan i motorblocket eftersom den innehåller glykol och därmed klarar minusgrader, men det behöver du såklart kontroller inför vintern.

Hursomhelst så sitter avtappningskranen ganska svåråtkomlig, på styrbords sida strax bakom där oljestickan går ner, se bild.

 

 

md6a.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolblandningen i motorn (på en sötvattenkyld motor som TS har) byts väldigt sällan. Så om du inte hittat kranen och öppnat den i höstas så är den ju fortfarande stängd.

 

Bottenkranen har med sjövattendelen av kylsystemet att göra. Den måste du se till att ha öppnat före sjösättning.

 

Utloppet av sjövattnet från kylningen sker genom avgasröret så där är det fritt blås och inget som behöver funderas på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nu hänger jag med. Lyckades iaf hitta avtappningskranen och den var stängd, men då vet jag att jag inte behöver tänka på den. 
 

Nu kommer nya dumma frågor. 

Det som jag gissar är tanken? Sitter på Barbord sitta av sittbrunnen, samma sida som tanklocket. Sitter en ventil där också, ska den vara vriden på ett viss sätt vid upptagning/sjösättning?

 

 

och nästa bild är där man häller i glykol tror jag. Det ser fullt ut i tanken men tomt i dunken. Är det nått som behövs hålla koll på? eller hur ofta måste man checka den tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dunken tar upp det vatten som eventuellt pyser ut från kylaren. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...