Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
VictorS

Dockspot avbokade mina platser

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Visste inte vart jag skulle placera inlägget så fick bli i övrigt...

 

Jag har varit med om en tråkig sak som jag gärna vill dela med mig av. När det släpptes platser på Smögenbryggan så bokade jag direkt via Dockspot 3 nätter i följd från den 26-29 juli. Anledningen är att det är ett evengemang den helgen och när vi väl visste att vi hade båtplats valde vi att boka biljetter till detta. 

 

Förra veckan, nästan två månader efter bokningen, ringer Dockspot och säger att det blivit ett "fel" i systemet och att de måste boka av alla som bokat just de datumen som vi bokat. Jag frågade varför men fick egentligen inte något svar mer än att det "kommer vara väldigt mycket båtar under den tiden", och det är ju precis därför vi bokat. 

 

Jag tycker inte att det får gå till såhär, att avboka platser två månader i efterhand när man bokat in sig under den helgen och dessutom köpt dyra biljetter. Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev VictorS:

Hej, 

 

Visste inte vart jag skulle placera inlägget så fick bli i övrigt...

 

Jag har varit med om en tråkig sak som jag gärna vill dela med mig av. När det släpptes platser på Smögenbryggan så bokade jag direkt via Dockspot 3 nätter i följd från den 26-29 juli. Anledningen är att det är ett evengemang den helgen och när vi väl visste att vi hade båtplats valde vi att boka biljetter till detta. 

 

Förra veckan, nästan två månader efter bokningen, ringer Dockspot och säger att det blivit ett "fel" i systemet och att de måste boka av alla som bokat just de datumen som vi bokat. Jag frågade varför men fick egentligen inte något svar mer än att det "kommer vara väldigt mycket båtar under den tiden", och det är ju precis därför vi bokat. 

 

Jag tycker inte att det får gå till såhär, att avboka platser två månader i efterhand när man bokat in sig under den helgen och dessutom köpt dyra biljetter. Vad tycker ni?

Har dom månne samma bokningssytem som SJ? I såfall har jag en liknande erfarenhet, så jag tog bilen istället, dock inte till Smögen.

Om det är svårt att få plats i Smögen finns det ju kanske plats i Hasselesund, eller Kungsamn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät ju riktigt trist. Jag är högst intresserad av att höra hur det gick till. Känns ju lite som dom motverkar sin egen produkt. Är inte tanken att man ska använda tjänsten till att boka båtplats.

Kräv ett sakligt svar och återkom här och berätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dockspot är oavsett ett jävla skit. Folk bokar platser som inte används medan vi andra får köra vidare...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra vem som får din plats istället och varför hen fick den och inte du?

 

Hur funkar det?

Har du betalt för platsen i samband ned bokningen?

Vet inte om det spelar någon roll.

 

Jag skulle gå bananas om detta hänt mig!

Jag har ingen aning om vad som gäller.

Först skulle jag kräva exakt besked av företaget vad som hänt och varför just jag ska bli av med min bokade och kanske betalda plats. Det bör ju finnas någon som fick platsen istället, varför?

Kollat med konsumentverket vilka rättigheter hag har.

Kollat med konsumentvägledare.

Kollat med branschorganisation om det finns för gästhamnar.

 

Det är ju inte då troligt att du kan få en ledig plats när bokningen varit öppen i två månader, men det måste ju finnas någon som bokat senare än du. Dockspot får väl köra iväg den båten/personen, inte dig om du bokat först eller åtminstonne väldigt tidigt.

 

Om inget lyckas återstår bara att hyra dykutrustning och borra hål i den båt som ligger på platsen du bokat. 😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade betalt alla tre platser i förväg! Mailade dem igår och fick detta som svar:

"Vi avbokade då Amaze Festival är under helgen och då det kommer vara fullt av båtar i hamnen kan Smögenbryggan inte garantera att man får den platsen man bokat, de kommer få placera flera båtar i bredd för se till att så många som möjligt ska få plats. Alla platser är ändrade till drop in under just de datumen."

 

Jag köper att det kommer vara mycket folk, och det var därför vi bokade platser. Är inte speciellt sugen att åka dit för att "kanske" ha en plats.. Man kan säkert ligga på något annat ställe i närheten, men syftet med själva resan var ju att ligga på Smögenbryggan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall lärt mig något, så tack för det.

 

Använd inte Dockspot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev VictorS:

Jag hade betalt alla tre platser i förväg! Mailade dem igår och fick detta som svar:

"Vi avbokade då Amaze Festival är under helgen och då det kommer vara fullt av båtar i hamnen kan Smögenbryggan inte garantera att man får den platsen man bokat, de kommer få placera flera båtar i bredd för se till att så många som möjligt ska få plats. Alla platser är ändrade till drop in under just de datumen."

 

Jag köper att det kommer vara mycket folk, och det var därför vi bokade platser. Är inte speciellt sugen att åka dit för att "kanske" ha en plats.. Man kan säkert ligga på något annat ställe i närheten, men syftet med själva resan var ju att ligga på Smögenbryggan..

Det är ju uppenbart att ni ingått ett avtal när du tecknade dig för dessa platser. Att du dessutom betalat för dem bekräftar ju detta.

 

Läs villkoren på deras sida. Men det är högst otroligt att det står att de ensidigt har rätt att bryta ingånget avtal p.g.a. egna tankefel och då utan några som helst förpliktelser eller ersättningar. Att de öppnat för bokning, fått bokningar och sedan upptäckt att det nog är dumt att ha bokade platser dessa dagar är ingen händelse som ligger "utanför deras kontroll" eller liknande, som skulle kunna vara giltigt skäl att ensidigt bryta avtalet med dig. Du visste ju om händelsen/evenemanget när du bokade så det kan ju omöjligen ha varit en överraskning att det skulle ske då för en marina på plats.

 

Skall man hårddra det så kan det nog vara så att du - teoretiskt - har rätt till ersättning av dem för likvärdiga platser via annan uthyrare. Men hur det sedan skulle gå till rent praktiskt är ju en annan sak.

 

Anmäla till ARN (om beloppen är tillräckligt stora) är väl en lösning för att om inte annat knäppa dem på näsan. Men då behöver du ju tänka ut vad de skall ersätta dig med och varför (sakligt underbyggt) samt att de skall ha vägrat detta. Att begära just ersättning för alternativ du nu tvingas ta till är ju rimligt, men vilka skulle dessa då kunna vara ?

 

Att ha rätt och att rätt är tyvärr inte alltid samma sak....

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga vad de har för pris för drop-in de där dagarna. Jag är rätt säker på att priset är betydligt högre än det du betalat och det är däför du fått en avbokning. De har insett att det finns pengar att hämta pga evenemanget så de avbokar alla och tar sen betydligt högre pris för de som kommer som drop-in. Det liknar lite hyrbilsföretagen som inte har den bokade bilen kvar, men du kan få en mycket finare bil för bara lite extra pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-12 vid 07:13 skrev VictorS:

"Vi avbokade då Amaze Festival är under helgen och då det kommer vara fullt av båtar i hamnen kan Smögenbryggan inte garantera att man får den platsen man bokat, de kommer få placera flera båtar i bredd för se till att så många som möjligt ska få plats. Alla platser är ändrade till drop in under just de datumen."

 

Låter ju nästan som att det är kommunen/hamnen som sent omsider kommit på att man inte kan eller vill använda båtplatserna som vanligt dom dagarna. Och att man sedan informerat Dockspot om det när folk redan har börjat boka. Dockspot har nog inte så mycket att sätta emot men det blir ändå dom som får lösa problemet.

 

Bara för att klargöra, jag har inget med Dockspot att göra. Har använt dom vid några få enstaka tillfällen bara och tycker egentligen inte heller om systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mindre konspiratorisk tolkning kan vara att de helt enkelt vet, av erfarenhet, att det blir vilda västern i den hamnen när det är maximal tillströmning, så att det inte är praktiskt möjligt att garantera att plats finns när man kommer.

Jag vet ju hur det såg ut hemma i Hunnebo när det var seglarveckan och måndagsklubben. Båtar 10-15 i bredd ut från kajen, med fylla, hög musik och allmänt kaos.

seglarvck.thumb.PNG.40351691e995168cafc74e4ebaf5d080.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-04-12 vid 07:13 skrev VictorS:

Jag hade betalt alla tre platser i förväg! Mailade dem igår och fick detta som svar:

"Vi avbokade då Amaze Festival är under helgen och då det kommer vara fullt av båtar i hamnen kan Smögenbryggan inte garantera att man får den platsen man bokat, de kommer få placera flera båtar i bredd för se till att så många som möjligt ska få plats. Alla platser är ändrade till drop in under just de datumen."

 

Jag köper att det kommer vara mycket folk, och det var därför vi bokade platser. Är inte speciellt sugen att åka dit för att "kanske" ha en plats.. Man kan säkert ligga på något annat ställe i närheten, men syftet med själva resan var ju att ligga på Smögenbryggan..

Jag skulle skynda mig att svara något i stil med att vi har ett avtal om plats för tre båtar och

att jag inte kan se någon giltig orsak att ni ensidigt bryter avtalet,

att jag inte accepterar avbokningen,

att jag inte acepterar någon förändring av priset för de bokade platserna, men

att jag förstår att det kan vara mycket båtar i hamnen och att jag därför accepterar att jag inte får exakt de platser jag bokat.

 

Kör hårt!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...