Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Kad 44 med ca 1000h?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Går i båtbytartankar och har fastnat på Targa 27.1. De båtar som är aktuella är tillverkade under tidigt 2000 tal, i dessa sitter det oftast en KAD 44.

 

På lite nyare årgångar är det istället en D6a.

 

Driftsäkerhet är viktigt för mig, jag skruvar gärna med saker men helst inte mitt på havet. Därav gör jag mer än gärna preventivt underhåll på mina saker. 

 

Vad jag kunna läsa mig till är att en fördel med KAD motorerna är att de faktiskt går att renovera jämfört med D6:orna. Därav tänker jag att det kanske är smartare att spara lite och leta efter en äldre modell med en KAD 44 istället för en halvgammal D6a.
 

Frågan är vad jag bör räkna med när det gäller renoveringsbehov / reperationer på en KAD 44 som har sådär 1000 h och 20 år på nacken förutsatt att den fått normalt underhåll under sin livstid.?

 

Vad kostar tex en helrenovering där man går igenom och rengör / byter ut allt så motorn blir i skick som ny. Dvs inte bara blocket utan även kringutrustning såsom bränslesystemet, kylsystemet etc.?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hejsan,

 

Går i båtbytartankar och har fastnat på Targa 27.1. De båtar som är aktuella är tillverkade under tidigt 2000 tal, i dessa sitter det oftast en KAD 44.

 

På lite nyare årgångar är det istället en D6a.

 

Driftsäkerhet är viktigt för mig, jag skruvar gärna med saker men helst inte mitt på havet. Därav gör jag mer än gärna preventivt underhåll på mina saker. 

 

Vad jag kunna läsa mig till är att en fördel med KAD motorerna är att de faktiskt går att renovera jämfört med D6:orna. Därav tänker jag att det kanske är smartare att spara lite och leta efter en äldre modell med en KAD 44 istället för en halvgammal D6a.
 

Frågan är vad jag bör räkna med när det gäller renoveringsbehov / reperationer på en KAD 44 som har sådär 1000 h och 20 år på nacken förutsatt att den fått normalt underhåll under sin livstid.?

 

Vad kostar tex en helrenovering där man går igenom och rengör / byter ut allt så motorn blir i skick som ny. Dvs inte bara blocket utan även kringutrustning såsom bränslesystemet, kylsystemet etc.?

 

 

Håll koll på cirkulationspump, ventilspel, att den får kylning, dieselpumpar kan börja läcka och det är lika på alla maskiner som har diesel pump, då byter man tätningar i den. Sedvanligt underhåll, olja kylarvätska bränslefilter. En bra motor som typ är nyligen inkörd med de timmarna. Cirkulationspumpen slits hårt av kompressorn, den är ofta glapp bara byta då. Klä av remmarna ta tag i remskivan den ska vara stum. För övrigt är det inte mycket du behöver göra vevrörelsen är fortfarande som ny efter 1000 h. Håll koll på sjövattenpumpen den kan börja läcka i axeln ingående, enkelt byta tätningar och axel själv. Åk och ha kul. Bra val att ej tänka D6, den kan vålla dig ohemult dyra reparationer.

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla efter rost på sumpen. Har motorn läckt vatten kan den rosta - jobbigt att meka med.

Efter cirka 60 000 liter diesel är det dags att renovera. Med full belastning (60 liter/h) 100% av tiden, är det 1000h. Kör du omkring i 6-8 knop och 6 liter/h så varar den 10 000 h.

 

Men mer normalt är att driftsköra på 60 % av fullbelastning (36 liter/h). Men med all långsamkörning i hamn, fiske och trånga passager blir snitthastigheten för mig 12 knop och 11,5 liter per timma (årsbasis för min KAD42). Då blir det 5 200 h till helrenovering.

Varvtal och timmar spelar ingen roll om man inte vet belastningen. Belastningen beror på vald propeller, fart och last. Fråga säljaren om liter/sjömil eller timma för marchfart och hur mycket det förbrukar per år för honom.

 

Nu med 1500 h har jag bytt: Turbo, Avgasknä, remspännare och renoverat cirkulationspump, och sjövattenpump.

 

Glöm inte drevet. Jag har ett DPE från 1997 och bytte knutkors och packade om förra året. Primäraxellagret i skölden kan också vara tid att byta efter 1000-1500h.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra och utförliga svar.

Tolkar det som det främst är kringutrustning som bör ses över, pumpar, värmeväxlare, turbo m.m

 

Blir det köp kommer jag nog lyfta ur maskinen för att gå igenom allt grundligt. 
 

Kan tycka att KAD 44 möjligen är lite liten maskin i Targan så det finns ju risk att det levt ett hårt liv men det beror ju såklart på handhavandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD44 är nog ganska rätt till Targa27 med 4,5 ton, men som sagt det beror på propeller och fart.

Det handlar om motorbelastning. Se bild. Om säljaren säger att han (tex) förbrukar i marchfart på 3400 rpm 40 liter per timma och grafen visar 45 liter per timma för full belastning, då betyder det att motorn jobbar på (40/45) 89 %. Det är mycket.

Med mindre propellrar så kan det vara 30 liter per timma dvs (30/45) 66% belastning vid 3400 rpm, fast naturligtvis då vid en lägre hastighet (kanske 25 knop i stället för 30).

 

De första D4/D6 maskinerna har dessutom ganska dåligt rykte. Det är mer avancerade maskiner med mycket högre tryck ur insprutningspumpen.

momentkurvor_KAD44o300.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

KAD44 är nog ganska rätt till Targa27 med 4,5 ton, men som sagt det beror på propeller och fart.

Det handlar om motorbelastning. Se bild. Om säljaren säger att han (tex) förbrukar i marchfart på 3400 rpm 40 liter per timma och grafen visar 45 liter per timma för full belastning, då betyder det att motorn jobbar på (40/45) 89 %. Det är mycket.

Med mindre propellrar så kan det vara 30 liter per timma dvs (30/45) 66% belastning vid 3400 rpm, fast naturligtvis då vid en lägre hastighet (kanske 25 knop i stället för 30).

 

De första D4/D6 maskinerna har dessutom ganska dåligt rykte. Det är mer avancerade maskiner med mycket högre tryck ur insprutningspumpen.

momentkurvor_KAD44o300.jpg

👍. Har man inte krav på att marcha runt 30 knop funkar den nog som du skriver fint i Targan. Det beror helt enkelt hur tidigare ägare (kan vara flera) valt att framföra båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kad-serien är väl de sista helt analoga motorerna från Penta..? Iofs har ju 44an litet mer elektronik än 52 och 43orna. Som redan skrivits är det väldigt bra motorer, och det är lätt att få tag på reservdelar.

 

Hyttbåtar av ”targatyp”, det vill säga Minor/Sargo, Nordstar och Triton är trevliga båttyper, min favorit efter Triton 29 är Nordstar 31… men värt att kolla på dessa båtar är hur dom har använts, dom kan ha gått i yrkesmässig trafik. Det behöver inte vara nån nackdel om motorerna är välskötta, men 1000 timmar, då har den tilltänkta båten sannolikt inte varit någon yrkesbåt, man räknar med att fritidsmotorbåtar går omkring 50 timmar per år, alltså kan det då röra sig om en 20 år gammal båt.

 

Men stirra dig inte blind på Targa, de andra jag nämnt har iallmänhet en vettigare planlösning (beroende på årsmodell). Dessa båtar är ju populära, och det påverkar priserna, jag kan tycka att dom är generellt alldeles för dyra, men klart det är finsk kvalitet.

 

Sedan 27.1? Jag är dåligt orienterad på det området, men det var ju så att den första generationens Targa 27s skrov hade litet hård gång i motsjö, gångegenskaperna hade mer att önska, vilket man hade rättat till nästa generation, om nu det var .1 eller .2 … ? Någon annan forumdeltagare är nog bättre orienterad om detta. Sedan kan ju jag subjektivt också tycka att ”utedasset” som en del av dessa båtar har inte känns så bekvämt.

Men kolla även på motsvarande båtar från Minor/Sargo och Nordstar, sannolikt finner du nog ingen Triton 29 som är till salu…

 

C87CE67C-D74C-4C7D-B475-B8CC357B4635.jpeg.8cf88c7c7cdf8c561a8771a8db6aa0c0.jpeg

Triton 29.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...