Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jens_Sthlm

Vilken glykol till volvo penta kad 42?

Rekommendera Poster

Det är dags att byta glykolen i det interna kylsystemet. Jag har kört volvo pentas gröna glykol tidigare och det har funkat bra, dess enda nackdel är priset. Vågar man byta till billigare tillverkare och i såna fall vilken eller är det dumsnålt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan du absolut göra, jag är rätt säker på att flera här på forumet med AD och KAD-motorer gör det.
Själv kör jag med Pentas gröna efter att ha gjort en ganska grundlig koll i produktbladen på olika glykolmärken/ tillverkare, och jämfört med de andra glykolerna så hade Pentas en rengörande och en korrosionshämmande tillsats som de andra inte hade.

Det finns en longlifeglykol att köpa på Swedol som hade en av tillsatserna men jag kunde inte finna någon annan glykol som var exakt som Pentas. 
Men hur mycket dessa tillsatser påverkar kan jag inte svara på och jag har inte gjort något kontroll, däremot har en Pentamekaniker jag känner gjort en analys av glykolen och det gav att Pentas glykol var lika bra efter tre år och efter fem år var den fortfarande ok men hade tappat en del av den korrosionshämmande tillsatsen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Det är dags att byta glykolen i det interna kylsystemet. Jag har kört volvo pentas gröna glykol tidigare och det har funkat bra, dess enda nackdel är priset. Vågar man byta till billigare tillverkare och i såna fall vilken eller är det dumsnålt?

Går utmärkt byta från penta till annat märke, pentas är onödigt dyr och inte dubbelt så bra. Agrol tillverkar glykol till volvo lastvagnar duger den där så duger den nog till pentas motorer med. Finns på de flesta granngården och swecon samt lantm maskin butiker. Heter agrol extrem ska ej blandas med vatten utan är färdigblandad, framtagen för volvos tunga maskinpark leder värme bättre 5 års bytesintervall.

 

Egenskaper

Kylarvätska Extrem är helt utan cancerogena, mutagena eller reproduktionsstörande ämnen för användarens bästa. Produkten är framtagen för moderna kylsystem i komprimerade motorer och kan ersätta Kylarvätska Super och Kylarvätska OAT, vilket gör den passande i en varierad maskinpark.

Kylarvätska Extrem klarar 5-6 års bytesintervaller, har en stabil lösning av silikater och fosfater för förbättrat korrosionsskydd och kavitationsskydd. Produkten ger även väldigt bra värmeöverföring, tar hand om fluxmedel och motverkar utfällningar.

image.png.5408801ad7dd62806535247efb23ba52.png

 

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan även leta upp en glykol som innehåller natrium-2-etylhexanoat (N-EHN), förutom 1,2 etandiol.
Det ämne i Pentas Typ 90, som den gröna heter, som jag inte funnit i några andra glykoler är Borax (rengöringsmedel).
Dock så innehåller inte Pentas gula VCS någon Borax utan bara Natrium-2-etylhexanoat och det kanske talar för att det inte längre behövs eller bara fyller sin funktion i motorer byggda helt i gjutjärn?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Du kan även leta upp en glykol som innehåller natrium-2-etylhexanoat (N-EHN), förutom 1,2 etandiol.
Det ämne i Pentas Typ 90, som den gröna heter, som jag inte funnit i några andra glykoler är Borax (rengöringsmedel).
Dock så innehåller inte Pentas gula VCS någon Borax utan bara Natrium-2-etylhexanoat och det kanske talar för att det inte längre behövs eller bara fyller sin funktion i motorer byggda helt i gjutjärn?

Det låter som en hel kemilektion…

I min KAD43 har jag Biltemas gröna glykol, hällde i ny nu i vår, senaste bytet var för fem år sedan.

Men som @kossorskriver kan ju vätskor som glykol och olja avsedda för jordbruks- och entreprenadmaskiner, liksom lastbilar vara väl så bra om nu inte bättre än Pentas… kanske… 

Olssons i Ellös, ”Olsson parts” säljer ju också sådana vätskor, samt slitdelar till pentamotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I min KAD43 har jag Biltemas gröna glykol,

I vår röda Beta 25 använder jag själklart Biltemas röda glykol. 😀

 

En bra grej om man själv ska blanda ut glykolen med vatten är att samla kondensvatten från AC, avfuktare, kondenstumlare od. så slipper man få med en massa annat (kalk, syre, metaller, mm.) förutom just H2O.

 

Om man inte har någon grej som ger kondensvatten så kan man i alla fall koka upp vattnet så avgår åtminstonne syret som troligen skapar mest problem, rost.

 

Kalk kan ju ge problem med tiden i kylkanaler och värmeväxlare, särskilt om man bor där det är mycket kalk i vattnet. Ett enkelt avhärdningsfilter, ett sådant man sätter direkt på kranen, hjälper.

 

Sedan är det väl meningen att tillsatserna i glykolen ska lösa dessa problem, men det skadar inte att hjälpa till själv också.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

 

En bra grej om man själv ska blanda ut glykolen med vatten är att samla kondensvatten från AC, avfuktare, kondenstumlare od. så slipper man få med en massa annat (kalk, syre, metaller, mm.) förutom just H2O.

Japp, jag samlade vatten från kondenstumlaren hemma och filtrerar sen vattnet genom ett kaffefilter för att bli av med alla fibrer sist jag bytte kylvätskan och nu har jag börjat samla på nytt till nästa byte.

Det är väl också en av anledningarna till att det oftast rekommenderas att köpa färdigblandad glykol, då får man ändamålsenligt vatten på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Tack för utmärkta svar, jag går på kossors alternativ.

Nu ger jag mig ut på djupt vatten…

Jag har läst att om man blandar olika sorters glykol så KAN det bildas en sorts gegga där de blandas. Därför ska man, om man ska byta sort eller om man är osäker på vilken sort det var tidigare, skölja motorn ordentligt med sötvatten innan man fyller med nya glykolen.

Jag har ingen erfarenhet alls av detta utan det är bara teoretisk kunskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu ger jag mig ut på djupt vatten…

Jag har läst att om man blandar olika sorters glykol så KAN det bildas en sorts gegga där de blandas. Därför ska man, om man ska byta sort eller om man är osäker på vilken sort det var tidigare, skölja motorn ordentligt med sötvatten innan man fyller med nya glykolen.

Jag har ingen erfarenhet alls av detta utan det är bara teoretisk kunskap.

Det finns många skrönor om glykol, men just att man inte ska blanda olika typer ligger det något i.

 

Principiellt kan propylenglykol och erylenglykol blandas, men man använder olika tillsatser i dessa glykoler och blandningen av tillsatserna kan i vissa fall klumpa ihop sig.

 

Man bör inte blanda etylenglykol med olika kvalitet heller.

Vissa går att blanda, men prestanda blir som den sämsta kvaliteten.

Andra kvaliteter ska inte blandas, trolgfen för att tillsatserna för de skyddande egenskaperna tar ut varandra.

 

Jag skulle skölja ur motorn med färskvatten om jag hade anledning att tro att det sskulle kunna vara så att jag byter mellan EG och PG, men inte om jag byter fråm en EG till en annan EG eller från en PG till en annan PG.

En liten skvätt kvarvarande tillsatser kan omöjligt förstöra alla nya tillsatser.

 

Färg på glykol!

Både etylenglykol och propulenglykol är färglösa.

Det är tillverkaren som färgsätter sin glykol och det finns ingen standard för vilken färg EG eller PG ska ha och inte heller finns det några färgregler för glykol med olika aditiv.

Longlife-glykol är ganska ofta röd, men inte heller det är en regel.

Spara flaskan eller ett foto av flaskan så är problemet vid påfyllning eller byte lite mindre.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...