Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
paulh

Fixar någon att åldersbestämma dessa segel? 

Rekommendera Poster

Ska köpa första båten, tittar på en begagnad som har segel ”i gott skick”, säljaren vet inte hur gamla. 
Vill kolla här om någon rutinerad figur kan uppskatta ålder? 
Tacksam för hjälp. 

C3E17A2B-797B-4AF8-85FE-160DFF2301D9.png

D274EDE8-76D4-429B-8CDF-406C4000F323.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta segelmakaren direkt så kanske han vet? Många har ju ett register där de för upp till vilken båt och med vilket segelnummer de sydde och när. Erneborn sails registrerades ju som enskild firma 2001. 
Vinga segel är ju lite mera diffust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen inbiten rutinerad seglare, men min erfarenhet är att storm seglen oftast är original eftersom det är segel som den generella semesterseglaren näst intill aldrig använder och därmed aldrig slits.

 

Någon mer vis får gärna rätta mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga det samma. Möjligen köptes speciella stormsegel senare då behovet uppdagades. Känns inte som något som brukar vara standard på vanliga segelbåtar. 

 

Erneborns är registrerat som enskild firma 2001, men kan ju ha drivits i annan form tidigare.

Men ring och hör, det är möjligt att det finns ett register. Oavsett så känns det inte som att det är superintressant hur gamla, gamla stormsegel är. Där är det (för värdet) viktigaste att det är "hela och rena".

 

Rent generellt känns det som att segel som är 20 år gamla lika gärna kunnat vara 40 år gamla.. Till min Soling fick jag mängder med segel och det "nästan nya" segelstället från 1999 visade sig vara likvärdigt (lika dåliga, eller bra(?)) som de finaste originalseglen från -79.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...