Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
kblomster

Positionsnogrannheten hos moderna GPS-mottagare i mobiltelefoner och liknande

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En ofta upprepad faktoid man brukar höra i olika sammanhang (bland annat på förarintygskurser och liknande) är att positionsnoggrannheten i en GPS-mottagare är omkring 15-20 meter. Det var sant i början av 2000-talet men det har hänt en hel del sedan dess och idag finns betydligt bättre mottagare i princip i var mans ficka. Många mobila GPS-mottagare stödjer idag mottagning på minst två frekvenser samtidigt, kan ta emot signaler från alla de globala konstellationerna (det finns numera inte mindre än fyra sådana - amerikanska GPS, EU:s Galileo, ryska Glonass och kinesiska Beidou) och kan även ta emot signaler från stödsystem som möjliggör ännu högre positionsnogrannhet, s.k. SBAS (Satellite-Based Augmentation System; i vår del av världen är det EGNOS som gäller). För att alls få en position behövs i teorin tre satelliter; en modern mottagare använder ofta bortåt 40 satelliter samtidigt för positionberäkningar.

 

Detta medför naturligtvis att positionsnoggrannheten blir mycket högre än vad den en gång var. Man kan idag utan vidare räkna med att en modern mobil eller surfplatta i normalfallet ger 3-4 meters precision utan SBAS; finns kontakt med SBAS kan precisionen hamna på meternivå. Detta under öppen himmel med någorlunda fri horisont. SBAS-satelliterna är geostationära och ligger därför mycket lågt över horisonten på våra breddgrader, varför det kan vara svårt att få in dem i t.ex. stadsmiljö.

 

För att pröva detta tog jag en promenad i vårsolen och besökte två av de stompunkter som Lantmäteriet har mätt in i mitt grannskap. Dessa punkter är inmätta med en noggrannhet på centimeternivå. Koordinaterna anges i systemet SWEREF 99 TM och höjderna i RH2000, men man kan använda tjänsten för koordinattransformation för att omvandla detta till latitud och longitud samt geoidhöjd. Därefter använde jag en gratis Android-app som heter GPSTest för att jämföra min surfplattas läge med stompunktens. Det är troligen lite svårt att se i bilderna nedan men felet landade på omkring två meter horisontellt och i princip noll vertikalt på båda punkterna (tog dock bara bilder på det ena stället). Detta utan SBAS eftersom horisonten var skymd söderut i båda fallen. Felet är också mindre i verkligheten än vad mjukvaran själv uppskattar.

 

Man kan alltså utan vidare lita på satellitnavigeringen i sin mobila enhet, särskilt om den är från de senaste 4-5 åren. Men gå gärna ut och prova själva!

 

stompunkt.thumb.jpg.cdf8e3610043060a4be60ad669609583.jpg

 

stompunkt_precision.thumb.jpg.32fdea0cbd3e70ad15df0e334377ec4e.jpg

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur bra är noggrannheten i t.ex. sjökorten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Kane:

Och hur bra är noggrannheten i t.ex. sjökorten?

Ganska bra nuförtiden skulle jag vilja påstå! Inte lika bra överallt såklart men det har ju inte stått stilla där heller. Ibland skräms ju folk med att Stockholms skärgård inte sjömätts i sin helhet sedan 1860-talet eller vad det nu är, men faktum är att stora delar av de mest välbesökta och tidigare sämst sjömätta områdena i ytterskärgårdarna från och med i år täcks av Hydrographicas kort i skala 1:10000 eller 1:25000 och där är positionsnogrannheten såklart minst lika hög.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-04-06 vid 21:20 skrev Kane:

Och hur bra är noggrannheten i t.ex. sjökorten?

Vi har båten i ett område som tillhör de sämst sjömätta i Sverige, området utanför Hunnebostrand. Det är nästan helt rödfärgat på Sjöfartsverkets karta över datakvalitet, vilket betyder att det är sjömätt före 1940. I praktiken är det mesta från mätningar där en större eka roddes runt med en person som lodade lite på måfå, samtidigt som en annan gjorde vinkelmätningar mot referenspunkter på land med instrument påminnande om en sektant. Sannolikheten för att loden träffade t ex minsta djuppunkten på ett grund får anses vara närmast obefintlig. Samma sak med gränserna för grundare områden.

Jag kan själv enkelt konstatera genom att jämföra flygfoto och sjökort att ett grund nära farleden strax utanför hamnen där vi har båten, inte ligger där sjökortet säger helt och hållet. Mer sannolikt ligger det tiotals meter åt nordöst. Jag har också kört på vissa ställen där sjökortet säger ett djup men ekolodet säger ett helt annat, och då snackar jag om flera meter skillnad. Ofarliga djup för fritidsbåtar, och dessutom djupare än sjökortet anger (sjökortet säger inom sexmeterskurvan, djupet är 7-8 meter), men det är ändå fel.

Det är sorgligt att Sjöfartsverket skiter i fritidstrafiken. Jag vet att de lider av en idiotisk finansieringsmodell, men hade de bara använt sig av laserbaserad flygmätning så hade de kunnat göra sjökort med decimeternoggrannhet på djup och meternoggrannhet i position ner till 3-4 meter hela Sveriges vatten. Och för den som hänvisar till sekretess och militärgubbarnas åsikter, så är det ett faktum att militären anser att djupuppgifter grundare än sex meter kan släppas helt fritt. Här är det alltså bara en fråga om att mäta upp det, men Sjöfartsverket har ett dumt monopol och utnyttjar det extremt våldsamt. Därför får vi fortsätta oroa oss för dåliga sjökort, förmodligen i 50-100 år till.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...