Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
GTI

Länspump slutar inte pumpa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skulle ladda batterierna i segelbåten i em. Länspumpen gick igång och pumpade ut en del så fort den fick ström, iof sig bra men den fortsatte pumpa även då länsgropen var tom. Drog upp pumpen från gropen men den fortsatte ändå. Provade att koppla loss batterierna. Då stannade den men så fort jag kopplade in dem igen så startade pumpen igen. Ingen ko på isen just nu men problemet måste lösas innan sjösättning i maj. Kan det vara mekaniskt fel - alt ett relä eller motsvarande som inte släpper - någon som har en idé?

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för länspump? Fabrikat? Benämning? inbyggd nivåvakt?

 

Antingen har du råkat koppla om från auto till manuell eller så har nivåvakten hängt sig.

Har du en intern mekanisk så är det troligtvis flottören som kärvar. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Jernhand:

Vad är det för länspump? Fabrikat? Benämning? inbyggd nivåvakt?

 

Antingen har du råkat koppla om från auto till manuell eller så har nivåvakten hängt sig.

Har du en intern mekanisk så är det troligtvis flottören som kärvar. 

Högst sannolikt då nivåvakten som hängt upp sig.

Pumpen kan ha en inbyggd nivåvakt, eller så kan det finnas en extern nivåvakt inkopplad mellan säkringsdosan och pumpen på pluskabeln.

 

Nivåvakter kan vara av två typer, elektroniska eller mekaniska.

De elektroniska fungerar så att det finns två stift av metall som liksom mäter fukten, alltså det elektriska motståndet, om det blir blött mellan dessa stift sluts en krets och ger spänning till pumpen. 

Elektronisk tryckvakt kan vara inbyggda i pumpen, eller som en extern enhet, Pumpar med inbyggd nivåvakt har alltid en elektronisk sådan.

De mekaniska tryckvakterna består av en flottör som är ledad i ett fäste, inuti flottören finns det en metallkula. När vattennivån stiger höjs flottören och kulan rullar nedåt för att sluta två kontaktstift som då ger spänning till pumpen.

 

Nog om det.

Kolla hur, var du har nivåvakten, den kanske skall bytas ut, eller kanske enkelt kan åtgärdas.

 

Jag har en elektronisk extern nivåvakt till en av mina länspumpar, denna har en ganska lång tids fördröjning både vid start och stopp, efter det att nivån stigit över startpunkten tar det 15 sekunder innan pumpen startar, och likadant när nivån sjunker, pumpen går i cirka 15 sekunder efter nivån sjunkit.

Den är även känslig för om något fuktigt fastnat mellan kontaktstiften, vilket inte är så konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nivåvakten kan vara en inbyggd induktiv givare också men även dessa kan ge upp eller hänga sig. Jag har varit med om det.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en inbyggd nivåvakt och du inte lyckas få den att fungera samt pumpen i övrigt är OK så kan du ju köpa en extern nivåvakt och koppla i serie med pumpen. Det blir billigare än en ny pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-04-05 vid 20:58 skrev Jernhand:

Vad är det för länspump? Fabrikat? Benämning? inbyggd nivåvakt?

 

Antingen har du råkat koppla om från auto till manuell eller så har nivåvakten hängt sig.

Har du en intern mekanisk så är det troligtvis flottören som kärvar. 

Se bild.

 

Inbyggd elektronik och allmänt rätt "svårmeckad" känns det som.

 

Tänkte att jag installerar en ny från Biltema, typ en sådan här: https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/lanspump-med-digital-nivavakt-2000043027

 

eller en sådan här:

https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/lanspump-med-inbyggd-nivavakt-2000041286

 

det är kanske är en smaksak vilken som är bäst.

 

Pump.jpeg

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev GTI:

Se bild.

 

Inbyggd elektronik och allmänt rätt "svårmeckad" känns det som.

 

Tänkte att jag installerar en ny från Biltema, typ en sådan här: https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/lanspump-med-digital-nivavakt-2000043027

 

eller en sådan här:

https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/lanspump-med-inbyggd-nivavakt-2000041286

 

det är kanske är en smaksak vilken som är bäst.

 

Pump.jpeg

Jag hade valt ett annat märke. Biltemas länspumpar brukar hålla i två år och flottören brukar strula.

 

Köp Rule eller motsvarande istället för några hundralappar mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Jernhand:

Jag hade valt ett annat märke. Biltemas länspumpar brukar hålla i två år och flottören brukar strula.

 

Köp Rule eller motsvarande istället för några hundralappar mer.

Är den här ngt ?

 

https://www.seasea.se/vatten-vvs/länspumpar/elektriska-automatlänspumpar/länspump-auto-47-l-m-seaflo

 

eller denna

 

https://www.seasea.se/vatten-vvs/länspumpar/elektriska-automatlänspumpar/länspump-dränkbar-sahara-s1100-attwood

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-04-09 vid 19:08 skrev Jernhand:

Jag hade valt ett annat märke. Biltemas länspumpar brukar hålla i två år och flottören brukar strula.

 

Köp Rule eller motsvarande istället för några hundralappar mer.

Medhåll! Köp en märkespump!

Rule, Johnson eller Whale, Seaflo kanske är bra också.

1 timme sedan skrev Jernhand:

Den är säkerligen jättebra, men jag har en; sådan här pump från Whale den har jag som reservlänspump. Jag valde den modellen därför att den har en sådan låg profil så att den kan skjutas in under motorn.

 

MEN som ordinarie lånspumpar har jag två stycken membranpumpar, en elektrisk och en manuell.

En sådan här elektrisk membranpump är enligt mitt tyckande helt outstanding när det gäller att pumpa läns.

Fördelen är bland annat den att pumpen inte behöver monteras där vattnet som skall pumpas ut finns, den kan placeras på annat ställe och sedan ledar man ner en slang med en sil på till båtens lägsta punkt. Då är det väldigt lätt att ta hem på slangen och rensa silen. En annan fördel ar att det finns reservdelar till denna pumpmodell. Men den har ingen inbyggd nivåvakt.

 

Jag har haft en del båtar, och mekat med ännu fler, såväl motor- som segelbåtar, och i nästan allihopa har de enklare elektriska centrifugallänspumparna fallerat, det vanligaste är att dom körts torra, blivit överhettade och gått sönder, minst lika vanligt är det att en massa skräp fastnar i pumpkammaren och trasslar in sig i pumpens impeller, med haveri som följd. 

Men med membranpumpar har det nåstan aldrig uppstått problem, ok, dom sägs tåla torrkörning, men kanske bara i 5-10 timmar… och om man inte har en sil längst ut på sugslangen kan det komma in skräp som blockerar backventilen med utebliven pumpverkan som följd, det är väl kanske det värsta som kan hända. Dom manuella membranpumparna är väl närmast outslitbara, och till de flesta finns det både membran och backventiler att köpa som reservdelar.

 

Länspumparna (obs i pluralis!) är säkerhetsdetaljer ombord, här får man inte snåla och köpa billig skit, detta är en grej som bara skall fungera när den behövs som bäst.

Du kan snåla och köpa andra billiga delar på Biltema eller i annan butik, men när det gäller länspumpen så kan den få kosta, och det skall finnas reservdelar att köpa till den, om inte så kan det kvitta.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

MEN som ordinarie lånspumpar har jag två stycken membranpumpar, en elektrisk och en manuell.

En sådan här elektrisk membranpump är enligt mitt tyckande helt outstanding när det gäller att pumpa läns.

Fördelen är bland annat den att pumpen inte behöver monteras där vattnet som skall pumpas ut finns, den kan placeras på annat ställe och sedan ledar man ner en slang med en sil på till båtens lägsta punkt. Då är det väldigt lätt att ta hem på slangen och rensa silen. En annan fördel ar att det finns reservdelar till denna pumpmodell. Men den har ingen inbyggd nivåvakt.

Blev väl inte rätt länk här? Enligt reklamen är "Supersub 650 Smart är en helautomatisk länspump med nivåvakt och backventil." Det blev samma pump i dina två länkar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev ABC:

Blev väl inte rätt länk här? Enligt reklamen är "Supersub 650 Smart är en helautomatisk länspump med nivåvakt och backventil." Det blev samma pump i dina två länkar 🙂

Ok…

Min elektriska huvudlänspump är en som liknar denna, fast från Johnson.

 

Kanske dubbelfel, men den elektriska reservlänspumpen är en Whale Superb 500

 

Och den helt manuella pumpen är en sådan här.

En likadan finns som nödtömningspump till septiktanken.

 

Nu säger jag inte att dessa är världens bästa pumpar, men dom bästa jag kommit i kontakt med, och dom är rätt många.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...