Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
johan_sjobjorn

Båtmarknad 2023

Rekommendera Poster

En fråga till er som är på gång med att antingen köpa eller sälja en båt, alternativt har gjort en båtaffär helt nyligen.

 

Hur är upplever ni marknaden i år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också.

 

Blir det nån rea eller kommer folk behålla sina båtar? Kommer köpare och säljare att mötas, som det så fint heter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

En fråga till er som är på gång med att antingen köpa eller sälja en båt, alternativt har gjort en båtaffär helt nyligen.

 

Hur är upplever ni marknaden i år?

Jag skulle säga att det är köparens-marknad. Jag har sätt många båtar på blocket och yachtworld som är prissänkta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger och bevakar men blir nog inget köp innan möjligen sensommar, kanske 2024. Sålde förra hösten men har ingen brådska att köpa tillbaka så man kan prova på att göra ngt annat ngn sommar. 

 

Det jag märkt är att Norska marknaden är betydligt lägre prissatt än Svenska. Vet inte om det har att göra med att vi är tullfria inom europeiska marknaden el att de har en mer "sund" syn på priserna. Men intressant eftersom de ligger betydligt högre än oss lönemässigt men även har haft en högre ränta lite längre. Kanske till dessa nivåerna vi ska till när räntorna slår in för oss? El möjligen att det alltid varit så, inte följt med tillräckligt länge. 

 

https://www.finn.no/296900580

Nimbus 2600 - 150-200 000 mot svenska 3-400 000. 

 

https://www.finn.no/296890372

 

https://www.finn.no/198747635

 

Nimbus 320 coupe, 849-900 000 mot 1,2-1,3 som jag såg på Blocket tidigare. Dessa är dock borta nu så verkar sålda. 

 

Men generellt verkar det ligga betydligt lägre i Norge, dock inte tillräckligt låg för det ska löna sig om man ska momsa. Man köper sen tar en "båt semester" hem...?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en yamarin cross 75 br och det exemplaret jag hade tänkt att köpa blev sålt framför näsan på mig. Jag hade nog trott att det skulle vara mer dött. Ringt runt lite till marinor om vinterförvaring och några har haft fullt för vintern 23.

 

Säljaren till min båt sa att två personer hade hört av sig samma båt dagarna efter jag betalt handpenning. Vi får väl se jag ska sälja min Bella 561 HT, får se hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Vestergren:

Man köper sen tar en "båt semester" hem...?

OM man sover gott på nätterna så....

Sedan blir det troligen ett problem när man en gång vill sälja båten. Jag är i alla fall av den sorten som vill ha sådant här "clearat". Sura pengar just då, ja. Men sedan är det glömt 😉

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...