Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kmz

Min bekännelse

Rekommendera Poster

Tja vad säger... Jag har aldrig långseglat... för några år sedan hade jag dock en vision och en tanke om en för mig lång seglats... tanken var då London... och nog gav jag mig av... men det blev nog den längsta... i tid sett semesterseglingen någonsin... Lämnade hemmahamn i början av november... vände i Kiel och var hemma i slutet av Juli... Längesegling kanske det kan kallas...

 

För mig ett personligt misslyckande,, men.. jag lärde mig mer om mig själv och även om min psykiska diagnos... Och ja... jag har en sådan... Ptsd.. sviter ifrån Libanon, Balkan och Kongo...

 

Att förstå hur min stackars hjärna verkligen fungerar har varit en berg och dalbana... och kanske är jag inte helt i mål ännu... Men.. min längesegling gav mig upplevelser , minne och även vänner. Men skapade även tvivel i min sinne... varför lyckades jag inte? Varför orkade jag inte.? Ja frågor som alla utom jag själv verkar ha svaret på...

 

Men.. var är jag så idag...? Tja psyket vinglar,,, Min gamla båt ser ut att få ny hamn i Danmark... Och ja... 31 fot.. 7/8dels rigg och ett deplacement på fem ton... kanske inte en optimal båt när man ibland bara vill gömma sig i en bubbla... vilket många gamla soldater med ptsd faktiskt gör...

 

Men, nu när jag faktiskt kommit till att sälja båten... (Lord Helmsman) då dyker det upp en Havsfidra... till rätt pris (Gratis) och vips då börjar jag drömma igen.... Fidran kräver dock minst ett år innan jag får henne i sådant skick att hon seglar...

 

Vart vill jag då nå med dessa rader?.... Tja kanske att drömmen måste få leva,,, Och vem vet? Om några år kanske jag kan hissa .. the Saltire i sejnfallet....

 

Nog svamlat

Fair Winds S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev kmz:

- - -

då dyker det upp en Havsfidra... till rätt pris (Gratis) och vips då börjar jag drömma igen.... Fidran kräver dock minst ett år innan jag får henne i sådant skick att hon seglar...

- - -

Är det den här gamla trotjänaren du är på väg att lägga vantarna på?

bild.png.72a7d2033d377bb08bc398a627b620bc.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta drömma kommer man nog aldrig göra, oavsett hur man mår. Drömma mår man många gånger bra av. 

Men stora drömmar som är inom någon realistisk räckvidd och som man faktiskt skulle kunna genomföra och som övergår mot mer konkretiserade planer som man egentligen vet att man inte mäktar med att genomföra, gör tyvärr inte alltid livet lyckligare, i alla fall inte i mitt liv.

 

Jag tror på att sänka ribban så man istället får små vinster utifrån de förutsättningar msn har. En Havsfidra är en liten båt, så allt jobb blir också mindre och därmed mycket mer genomförbart snabbare. Låt det ta tid , känn dina begränsningar och jobba på utifrån din verkliga kapacitet och inte utifrån den kapacitet man gärna vill lura sig att man har.
 

Sätt långseglingen som en vision men inte ett mål. Längesegling låter mycket mer intressant och roligt än långsegling😃

Sätt små mål, typ Köpenhamn och stanna där ett tag. Sen om allt känns bra sikta på ett nytt mål istället för att vända hem, kanske typ Kiel igen, osv. Om man kortseglar under lång period så har man plötsligt långseglat utan att det var planen....och då även längeseglat.
 

Kiel är i min värld en långsegling även om man bor i södra Sverige och är inte något att skämmas för🙂


Eller så nöjer man sig med att segla i hemmavattnen för man kanske faktiskt mårbättre av det givet de begränsningar man har. 
 

Oavsett så kan en liten båt vara lyckat alternativ om man känner att man nog ändå faktiskt vill kunna komma ut på sjön men inte har förutsättningar (kan vara t.ex. ekonomi, tid eller mående) för att äga större båt.


Oavsett dina val så önskar jag dig all välgång🙂
 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog nu tycka att min rubrik var lite väl dramatisk... Min berättelse kanske hade haft en bättre klang... Men oavsett, det är rätt skönt att få berätta om psykisk ohälsa och hur det kan påverka en dröm om långsegling....

 

Och drömmen finns kvar, fidran kommer snart hem så att jag kan börja med att städa ur... allt inrede utav trä och plywood åker ut... och det är inte så mycket och det är lätt att avlägsna... i det närmaste jord...

 

Men allt som är av glasfiber är i förvånansvärt gott skick, visst det blå överbygget behöver fräschas upp , men som objekt betraktat riktigt trevligt... Ja det är att betrakta som ett halvfabrikat och öppnar ju upp för att man snickra ihop båten som man vill....

 

Sitter en VP diesel men den betraktar jag än så länge som bojsten... Men jag kommer nog om den går runt ändå att se om den är renoveringsbar...

 

Ja , inte utan att jag ser fram emot detta,, känns som ett bra terapiprojekt...

 

Fair Winds S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är så viktigt att man kommer dit man tänkt sig. Viktigare är väl att ha fått nya intryck och upplevelser. Har man deseutom lärt sig något om sig själv och livet så är det mer värt än att nå slutmålet på den tilltänkta resan.

Min drömresa är att dra iväg utan något bestämt mål alls...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte helt ovanligt att verkligheten kommer ikapp en när man är på långseglats. Verkar hända många, inte minst Kurt Björklund. Det finns väl något i havet som lockar många sökande människor...

 

Gillar ärligheten i din berättelse, inte illa att komma till Tyskland :)

 

Fortsätt dröm, det kommer iallafall jag att göra även om jag inte alltid eller tom sällan når målet. Inte minst för att målet har i mitt fall en förmåga att ändra sig när jag närmar mig...

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev jocke_ronnqvist:

Gillar ärligheten i din berättelse, inte illa att komma till Tyskland :)

 

/Jocke

Och dessutom under vintern/våren! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev jocke_ronnqvist:

även om jag inte alltid eller tom sällan når målet

För mig är resan en del av målet och jag njuter storligen av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min Cumulus kvar efter 15 år på Vänern. Dryga 1200 övernattningar på 143 platser.

Blir 5 säsonger till.

 

Drömmer om en mindre husbil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Hybro:

Har min Cumulus kvar efter 15 år på Vänern. Dryga 1200 övernattningar på 143 platser.

Blir 5 säsonger till.

 

Drömmer om en mindre husbil.

För mig räckte det med en folkabuss som jag byggde om så den passade mina behov. Med solpaneler på taket och elmoppe bakpå och även plats för gummijolle och en liten 2,5 utombordare så kommer man ganska långt. Skulle inte det räcka så har jag kvar min gamla trailerbara Albin 57:a.

IMG_5904.jpeg

Photo_6553619_DJI_19_jpg_10908599_0_20227820314_photo_original.jpg

IMG_6041.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad säger man... jo man tackar för trevliga inlägg och insikter om den horisont som alltid flyttar sig... ergo... jag kommer aldrig att nå mina drömmars horisont... Men.. jag kan drömma och jag kan berätta.. 

Och jag kan berätta om vad som skett idag... Nye ägaren till min båt har bottenmålat.. är fortfarande helt lycklig.. och jag kan efter helgen ta tag i havsfidran... så även om jag och mitt psyke har några mil kvar så är jag i afton väldigt nöjd.. Ja jag känner en tillförsikt.. och börjar se fram emot att få segla igen....

Nästa korta långsegling lär bli till Läsö.... Har lovat köparen att jag blir med som gast dit och så kan göra en god överlämning och förklara min gamla båt i lugn och ro...

 

Nåväl.. avslutar kanske nu.. men först tack till alla som svarat i tråden...för mig är det en liten seger att åter vara aktiv i forumet... Mitt gamla nick kanske en del listat ut... om inte annat så kommer jag att delge detta om några dagar....

 

Till dess

Fair Winds S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kmz:

Ja vad säger man... jo man tackar för trevliga inlägg och insikter om den horisont som alltid flyttar sig... ergo... jag kommer aldrig att nå mina drömmars horisont... Men.. jag kan drömma och jag kan berätta.. 

Och jag kan berätta om vad som skett idag... Nye ägaren till min båt har bottenmålat.. är fortfarande helt lycklig.. och jag kan efter helgen ta tag i havsfidran... så även om jag och mitt psyke har några mil kvar så är jag i afton väldigt nöjd.. Ja jag känner en tillförsikt.. och börjar se fram emot att få segla igen....

Nästa korta långsegling lär bli till Läsö.... Har lovat köparen att jag blir med som gast dit och så kan göra en god överlämning och förklara min gamla båt i lugn och ro...

 

Nåväl.. avslutar kanske nu.. men först tack till alla som svarat i tråden...för mig är det en liten seger att åter vara aktiv i forumet... Mitt gamla nick kanske en del listat ut... om inte annat så kommer jag att delge detta om några dagar....

 

Till dess

Fair Winds S

Jag tror mig känna igen dig sedan gammalt ”Stefan”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-05 vid 00:26 skrev Lintott:

Är det den här gamla trotjänaren du är på väg att lägga vantarna på?

Vill minnas att det där är en Storfidra..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Peter_K:

Vill minnas att det där är en Storfidra..?

Toaen hade ju den tidigare, den han plastade en överbyggnad på. Och Kmz borde ju då vara signaturen Smoegen. Han har jag träffat irl ett par gånger. Vi låg i Lysekil på den tiden han hade en Fingal, alltså före den Lord Helmsman han skrev om här uppe. En trevlig prick som körde lastbil på den tiden.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-05 vid 00:26 skrev Lintott:

Är det den här gamla trotjänaren du är på väg att lägga vantarna på?

bild.png.72a7d2033d377bb08bc398a627b620bc.png

Jag är aldrig inne på MarinGuden nu för tiden - även om genvägen ligger kvar på "bokmärkesfältet". Av någon anledning råkade jag klicka på länken alldeles nyss och hamnade på denna tråden. Båten på bilden har varit min i 10 år under 1990-talet. Jag låg längs den höga klippväggen i "Sillbysan" Vasholmarna och tog bilden uppifrån klippan.

Havsfidran 318 "Dis" köpte jag 1990  av ett äldre par - möjligtvis på "Killingholmen" - och sålde år 2000 till en man från Uppsalatrakten, som hade den på Sunnanö brygga - Öregrund. Han sålde den vidare efter några år - till vem vet jag inte.

Byggde dooghauset. Med sitt kapell var det en bra plats att sitta på under långa seglingspass. GPS-sen på ruffluckan. Kaffekoppen på sidan och gärna en knäckebrödssmörgås med norsk kyddost. Manöverpanelen till autopiloten på SB-ruffskott. Med två blå båtkuddar under ändan satt jag bra och hade god sikt runt om.

Hade kvar pluggen till dooghauset i väldigt många år, många förhörde sig om den, men ingen var tillräckligt intresserade så att de hämtade den. Hamnade så småningom på soptippen - eller Återvinningsstationen som människor med mer modernt språkbruk säger idag.

När jag körde över smögenbron idag - för att spela i Equmeniakyrkans påskdagsGudtjänst - såg jag att Stefans Lord Helsman inte låg kvar på sin plats. Brukar alltid kasta en blick på båten när jag - nästan dagligen - kör över bron. En båt som jag och seglarkompisen Erik seglade hem till Springets småbåtshamn i Kungshamn från Klagshamn för Stefans räkning.

Stefan såg till att vi kom från Smögen till Klagshamn. Han såg också till att vi hade rikligt med mat inför seglatsen. Misstänker att hans favoritföda är ägg och bacon - av vilket det fanns i riklig mängd. Stefan följde med på seglatsen mellan Klagshamn och Torekov - där han bjöd på en flottare middag - innan han jagade iväg med bussen för att köra lastbil mellan Oslo och Stavanger. Själv hade jag hundvakten förbi Ven. Under den vakten gjorde vi inte många knop om ens någon. 

Kryssen upp mot Glommen blev hård. Jag har ju varit i Glommen många gånger men det var många år tidigare. Sista biten in mot hamnen hade vi plattläns och det gick undan - mot ett helt osynligt hamninlopp. Väl i hamn hade vi inte lusta att laga mat, så vi gick upp till pizzerian. Utan att kolla vad som pizzan bestod av beställde jag "Glommen Special". När den kom in på bordet bestod "Glommen Special av bacon och ägg.


Sista etappen till Hasselösund fick Stefan fixa själv - en seglats som för Stefans del hade startat i Oxelösund.

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev toaen:

Jag är aldrig inne på MarinGuden nu för tiden

Kul att höra ifrån dig.

 

Glad Påsk!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-04 vid 00:39 skrev kmz:

Tja vad säger... Jag har aldrig långseglat... för några år sedan hade jag dock en vision och en tanke om en för mig lång seglats... tanken var då London... och nog gav jag mig av... men det blev nog den längsta... i tid sett semesterseglingen någonsin... Lämnade hemmahamn i början av november... vände i Kiel och var hemma i slutet av Juli... Längesegling kanske det kan kallas...

Fint att du delar med dig av din historia.

 

Längesegling är ofta ett bättre namn än långsegling. De flesta börjar som långseglare, men många blir av olika anledningar längeseglare. Man trivs på en plats och stannar där, eller så tvingas man av olika anledningar stanna på en plats.

 

Sköt om dug.

Glad Påsk!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja även om en dröm förändras..? Dör den eller lever den under andra förutsättningar? 

Som jag ser det just nu är min dröm som en horisont... jag ser den men vet att jag aldrig kan nå den... Men.. till skillnad mot en alltför avlägsen kust så kan det nog vara möjligt att angöra en dröm om man håller den inom det som kan vara realistiskt utifrån ens egna möjligheter... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger man, sikta mot stjärnorna-träffa trädtopparna. Låter man en dröm dö så dör man själv en smula så sluta aldrig drömma. Det är lätt att bli en zombie annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ligger nåt i detta.

 

Har varit en mycket bra tid, dessa 15 år med min  Cumulus.

Trivts ensam tillsammans med min hund på sjön, de senaste 12. Seglarkompisen börjar bli till åren.

 

Sambon har väl följt med nån gång. Dock allt mer sällan sista åren.

I sommar blir det förmodligen bara nån tur.

Hennes barn o barnbarn kräver.

 

- Rustar båten. Sjösättning om en vecka.

 

Max 5 år till på sjön, sen avyttrar jag skutan. Den blir inte dyr. Auktion i hamnen.

 

Planen med mindre husbil tar form allt mer. Mindre troligt husvagn.

Blir då många turer vår, sommar o höst. Bekvämare än att campa i tält, så som jag alltid hållit på med. Mycket mysigt.

Startar direkt från stugan. Bunkrat o klart. Blir en eka på släp.

 

Har 11 mil till båten, så man åker ju inte över dagen. Just det börjar ta emot... Kånkandet på prylar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-16 vid 08:13 skrev Hybro:

Ligger nåt i detta.

 

Har varit en mycket bra tid, dessa 15 år med min  Cumulus.

Trivts ensam tillsammans med min hund på sjön, de senaste 12. Seglarkompisen börjar bli till åren.

 

Sambon har väl följt med nån gång. Dock allt mer sällan sista åren.

I sommar blir det förmodligen bara nån tur.

Hennes barn o barnbarn kräver.

 

- Rustar båten. Sjösättning om en vecka.

 

Max 5 år till på sjön, sen avyttrar jag skutan. Den blir inte dyr. Auktion i hamnen.

 

Planen med mindre husbil tar form allt mer. Mindre troligt husvagn.

Blir då många turer vår, sommar o höst. Bekvämare än att campa i tält, så som jag alltid hållit på med. Mycket mysigt.

Startar direkt från stugan. Bunkrat o klart. Blir en eka på släp.

 

Har 11 mil till båten, så man åker ju inte över dagen. Just det börjar ta emot... Kånkandet på prylar.

 

 

 

Ja det är ju faktiskt så att vi tar beslut... oftast så känner vi vad som är rätt i det nu vi lever... Som jag själv.. en båt är såld och jag kan återgå till att drömma om stordåd och fler sjömil i en mindre båt... Om jag har rätt? Tja det vet nog bara Neptun eller vilken gud läsaren av dessa rader bekänner sig till... Men.. så länge man håller styrbords sida fri så brukar det lösa sig...

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...