Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
undine

Gps

Rekommendera Poster

Ensamseglare. Maxi77.

Behöver tips för en bra och prisvärt GPS.

Att hålla i handen .

Undine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha sjökort i din mobil.

 

Jag skulle ändå rekommendera en vanlig plotter. Antingen på en arm som du kan fälla ut vid nedgångsluckan eller som monteras i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tiotals år tillbaka skaffade jag en Garmin GPSmap 60 , med en topograf kartamodul på köpet. Köpte en Garmin sjökort modul för den. Den var bra då för båten, och även idag för motorcykeln och eventuella vandringar i skogen mm.  Men inte billig även då.

Uppgraderade till en liten plotter i båten två år senare, har haft den lilla gps:en med som back-up.

Men kolla dagens prispolitik för sjökortmoduler om du tänker  välja Garmin..

Ifall du navigerar huvudsakligen med traditionella sjökort, kunde en vattentålig mobiltelefon vara tillräcklig för att komma tillbaka då man 'tappat spåret'.

 

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin GPS  Map 79S i sittbrunnenoch tycker att den funkar.

Skärmen är definitiv för liten för översikt och planering av rutter men till det funkar en surfplatta med Eniro, Seapilot eller annan avancerad navigatilnsapp jättebra.

Surfplattans främsta svagheter är att den funkar uselt i solljus, vattentäta skal är.... halvbra och dyra. Den är inte så stryktålig.

Väl i sittbrunnen under färd så funkar min lilla GPS Map bra. Jag har mina waypints. Den visar bäring, fart, cog och även sjökortet i min direkta närhet. Vill jag ha en större överblick så ligger plattan pp navbordet innanför ruffluckan.

Bästa surfplattan?

Absolut iPad men då måste den ha tillägget "cellular" för att ha GPS-funktionen och då kostar den ungefär som en navigator.

Om man främst ska köra en navigationsapp räcker det dock med en hyfsad Androidplatta för någon/några tusenlappar.

Rolig grej med Eniro på sjön är att man kan välja satelitbild, använda Eniros sökfunktioner och annat direkt i appen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns en del Android-plattor som är bra till sånt här. Samsung har en serie som heter Tab Active, finns ett antal olika modeller. Dessa är egentligen avsedda för yrkesfolk i utomhusmiljöer (reklambilderna visar folk i bygghjälm och liknande) och är därför ganska dyra, men de är onekligen mycket stryktåliga och vattentäta. Vi har en äldre modell (lanseringsår 2014) som först nu börjar bli lite trött; den har varit med om mycket blöta och blivit tappad både hit och dit. Den har mycket ljusstark skärm som i alla fall jag upplever som väldigt läsbar i starkt solljus och min har aldrig blivit överhettad i solen heller, vilket jag har hört kan förekomma med iPad. Har utbytbart batteri också vilket är ovanligt nuförtiden. För några månader sen kunde man få en utgående modell (Tab Active 3) för under 3500 kr men priserna verkar ha gått upp igen.

 

Det finns också ett mindre kinesiskt märke som har en liknande produkt, Oukitel RT1 heter den, men den har jag inte testat. Har i alla fall hört om folk som gett den till barnen för att spela Minecraft på och då får den nog stå ut med en del misshandel. Verkar ha bra GPS i alla fall, stöd för SBAS finns (sk. "inbyggd DGPS") vilket det inte gör på Samsungs plattor.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...