Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bagendahl

Omkopplare Landström/Generator/Inverter

Rekommendera Poster

Jag undrar vad det finns för lösningar på omkopplare mellan landström/generator och inverter. Jag har idag en 0-1-2 omkopplare mellan landström och generator men kommer också installera en konverter. Var inne på denna automatiska omkopplare https://www.conrad.se/p/ivt-omkopplingsstation-us-16-3600-va-400034-160-mm-x-145-mm-x-77-mm-1712786 men den löser bara mellan 2 enheter så då behöver jag lösa med dubbla men tror inte det är den bästa lösningen.

Tänker istället att jag installerar en manuell omkopplare, likande denna https://www.ebay.com/itm/153882872386 men hittar ingen som säljer den i Sverige. Funderar därför om det finns andra lösningar som jag missar? De manuella omkopplingar jag har hittat i Europa är följande men är också osäker på om de fungerar utan att komplettera något mer, det är lite otydligt med information. 
https://www.ebay.com/itm/153882872386

https://www.midlandchandlers.co.uk/products/ag-3-way-ac-panel-shoreline-gen-invert-selector-vs-111

https://www.mdsbattery.co.uk/sterling-power-pro-switch-20a-3-way-crossover-switch-sp-sc20a.html

 

Så, vad finns det för lösningar, kan ju inte vara den enda som behöver en omkopplare mellan 3 strömkällor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var själv inne på en lösning med en eller två enheter från Conrad.

Men jag struntade i det. Jag satte upp dubbla uppsättningar med eluttag istället, en uppsättning för landström, och en uppsättning uttag koppplade via jfb till invertern/växelriktaren. Kanske inte den smidigaste lösningen, men den billigaste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

victrons multiplus känner ju av själv när landström är inkopplad, samt om man har vridit ned styrkan från landströmmen. om det är lågt amp tal på säkringen, den portionerar då ut från både landströmmen o invertern. sen har den en start funktion för genarator med 

En smidig o bra lösning 

 

//Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett dubbelt, växlande 230V-relä installerat i landströmscentralen, som manövreras av just landströmmen. Är landström inkopplad (och fungerar) så drar reläet och kopplar gruppen med uttag från Inverterns utgång (dit den ligger kopplad med reläet i vila) till landströmmen.

 

Men givetvis bara den, har grupper för VVB och laddare också som inte berörs av någon omkoppling till invertern när landström inte finns.

 

56 minuter sedan skrev Comfort4:

....den portionerar då ut från både landströmmen o invertern.

Hur då, inte samtidigt, väl ?  För inverterns utgång får aldrig sammankopplas eller ens ha något samröre med någon annan 230V-källa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag var själv inne på en lösning med en eller två enheter från Conrad.

Men jag struntade i det. Jag satte upp dubbla uppsättningar med eluttag istället, en uppsättning för landström, och en uppsättning uttag koppplade via jfb till invertern/växelriktaren. Kanske inte den smidigaste lösningen, men den billigaste. 

Jo, tanken slog mig men blir problem med ex. spisen och uttag kring köket som är en av huvudsakerna till inverten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Comfort4:

hej

victrons multiplus känner ju av själv när landström är inkopplad, samt om man har vridit ned styrkan från landströmmen. om det är lågt amp tal på säkringen, den portionerar då ut från både landströmmen o invertern. sen har den en start funktion för genarator med 

En smidig o bra lösning 

 

//Johan 

Var inne på det ett tag men eftersom jag har allting redan så känns det ju onödiigt att köpa ytterligare en ny pryl. Dessutom så löser den inte landström, generator och inverter mig veterligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag har ett dubbelt, växlande 230V-relä installerat i landströmscentralen, som manövreras av just landströmmen. Är landström inkopplad (och fungerar) så drar reläet och kopplar gruppen med uttag från Inverterns utgång (dit den ligger kopplad med reläet i vila) till landströmmen.

Hur löser detta att växla mellan landström, generator och inverter? Inte utan att ha två stycken, en mellan landström och generator och en mellan inverter och landström/generator. Men kostanden skenar iväg med denna lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev bagendahl:

Hur löser detta att växla mellan landström, generator och inverter? Inte utan att ha två stycken, en mellan landström och generator och en mellan inverter och landström/generator. Men kostanden skenar iväg med denna lösning.

Ahh, du har 230V-generator också ?  Rätt, då behöver du ett relä till - på kabeln till uttagen. Det är ju mellan denna grupp och resten du lägger reläena:

- I vila ligger uttagen till invertern (sist i kedjan) via båda reläna

- Vid Generator så drar detta andra relä och kopplar uttagsgruppen till generator istället för Inverter.

- Vid Landström så drar det reläet och kopplar uttagsgruppen till landström istället för till Generator eller Inverter

 

Men kostnaden lär inte "skena", två relä med DIN-skenesockel är bara hundralappar i kostnad. T.o.m. även om du skulle välja kontaktorer av finare fabrikat.

Eller du kanske trodde det skulle kosta helt gratis ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Men kostnaden lär inte "skena", två relä med DIN-skenesockel är bara hundralappar i kostnad. Även om du skulle välja kontaktorer av finare fabrikat.

Eller du kanske trodde det skulle kosta helt gratis ?

Men är det inte en liknade sån här du menar? https://www.conrad.se/p/ivt-omkopplingsstation-us-16-3600-va-400034-160-mm-x-145-mm-x-77-mm-1712786 och två stycken av denna eller är det någon annan lösning du tänker på? De jag har hittat utöver denna är Victrons växlare och den kostar 4500kr/st och två stycken bli 9000kr vilket jag tycker blir överdrivet dyrt. Därav grundfrågan om det inte finns billigare lösningar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej inte direkt. Funktionen blir kanske liknande men det är billigare med två relän än ett par av den burken, och dessutom är det helt onödigt med styrelektronik för att åstadkomma det du vill.

 

Och billigare än två relä lär du inte komma undan.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har ett dubbelt, växlande 230V-relä installerat i landströmscentralen, som manövreras av just landströmmen. Är landström inkopplad (och fungerar) så drar reläet och kopplar gruppen med uttag från Inverterns utgång (dit den ligger kopplad med reläet i vila) till landströmmen.

Hur gör du med skyddsjorden? Är landströmsjorden alltid ansluten? Och inverterns jord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ABC:

Hur gör du med skyddsjorden? Är landströmsjorden alltid ansluten? Och inverterns jord?

Yes, jag har landströmsjorden alltid ansluten som skyddsjord i uttagen. Inverterns "skyddsjord" är ju ändå ingen "jord".

 

Att koppla om även skyddsjorden via ett relä är ju normalt inte ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...