Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Seglamera

Batterikontroll över internet

Rekommendera Poster

 

Fråga till expertisen.

Finns det något sätt att övervaka batteriladdning över internet? För att kolla batterierna måste jag åka 80 mil enkel väg. Funderar på att ha solceller påkopplade över vintern (halvgenomskinliga presenningar) med en bra regulator. Det är dyrt med nya batterier...

Tackar på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert batteriövervakare som du

kan koppla upp dig mot som kollar batterierna, men… de drar ju liksom batteri. 
Smartare är att ladda allt fullt och koppla bort batterierna. Självurladdning är låg i kalla temperaturer. När du börjar vårrusta och solen är starkare kopplar du in batterierna, och de laddas. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att installera en Smartshunt (alt BMV712) och en Cerbo GX alt Globallink 520 från Victron. Då kan du se status på laddningen på distans via VRM.

Men de drar, som sagt, ström. Globallink är den som är strömsnålast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag haft denna vinter. När jag kom till båten var batterierna mycket dåliga fast de låg på 12,56 V. Jag satte på laddning CTEK MXS 7.0. Det tog kanske 5 minuter så var den uppe på toppladdning. Jag laddade klart och satte på belastning 15 A enligt NASA BM-1/2. Efter 5-10 minuter var det nere på 12,1 V. Batteribanken består av 3st 75 Ah fritidsbatterier som bara är 2 år gamla. Jag har provat att köra recondläge separat på varje batteri och en lite förbättring blev det. Så tanke slog mig att ha ett annat system.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du kan inte kolla hur lågt de ligger när de är belastade eller strax efter. Då blir det fel. Om du laddar 5-10 minuter och batterierna är fulla, låter det ju toppen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Det du kan göra är att installera en Smartshunt (alt BMV712) och en Cerbo GX alt Globallink 520 från Victron. Då kan du se status på laddningen på distans via VRM.

Men de drar, som sagt, ström. Globallink är den som är strömsnålast.

Tack för tipset. Jag kollade lite och det blir ett ganska dyrt system. Det bästa kanske att vara mer noggrann och sköta laddningen bättre. Hur länge ska man våga lämna ett par fulladdade frånkopplade batterier under vintern? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Seglamera:

När jag kom till båten var batterierna mycket dåliga fast de låg på 12,56 V

Hur vet du att de är "mycket dåliga" fast de har en vilospänning på drygt 12,5V ?

Som @Peter_K skriver så kan du heller inte dra några större slutsatser om laddstatus när de är under belastning.

 

Jag hade satsat på en solpanel och en regulator ställd på en snäll spänning (13,8V t ex, i vart fall inte över 14,0V) och med alla översmarta "lägen" och "moder" avstängda. På en del Victronprylar kan man justera och ställa in detta och spänningen som man vill, medan de flesta standardregulatorer har diverse konstiga hyss för sig titt som tätt. Och öser inte sällan på med för mycket spänning.

Om bara panelen är inkopplad så kommer den hålla batterierna toppladdade, för redan en ganska liten panel kompenserar för självurladdningen, trots många mulna och mörka dagar.

 

Som svar på din fråga: Batterierna bör klara sig bra ett par månader i alla fall, om de är isärkopplade och fulladdats innan man lämnar dem.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft endast solcellsladdning detta år på land med Victrons solcellsregulator inställd på 14 V (kör så året runt).

 

La mina tunna böjbara 100 wattare  (2st) vid framrutan under presenningen samt att dom fasta 50 wattare (2st) fick jobba.

Fungerade kanon. Körde även värmaren lite då och då när man var där och fixade lite, inga problem med spänningen eller återhämtning till fulla batterier igen nästa gång jag kom.

 

Jag har tillgång elnät, men det behövs ej om man har solceller

 

Jag har även shunt och temperaturgivare som jobbar ihop med solcellsregulator, men det fungerar med bara solcellsregulator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seglamera:

Tack för tipset. Jag kollade lite och det blir ett ganska dyrt system. Det bästa kanske att vara mer noggrann och sköta laddningen bättre. Hur länge ska man våga lämna ett par fulladdade frånkopplade batterier under vintern? 

Batteritillverkarna säger att självurladdningen ligger mellan 2% och 10% per månad beroende på temperatur och batterityp. Lägre temperatur är bättre, dvs lämnar man dom i båten mår dom mycket bättre än hemma i garaget. Så om du inte bor i Norrlands fjälltrakter så klarar dom lätt vintern utan att behöva laddas.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ABC:

Så om du inte bor i Norrlands fjälltrakter så klarar dom lätt vintern utan att behöva laddas

Det är väl om man bor riktigt kallt som självurladdningen blir lägre ? 

Däremot, om batteriet laddat ur helt så fryser det sönder redan vi ett par tre minusgrader. Fast då var de ju körda i alla fall.

 

Sedan - det där med att klara hela vintern är tyvärr inte riktigt sant, även om det borde vara det utifrån de självurladdningsdata som brukar anges. I alla fall kan man inte vara säker. Har haft i princip fabriksnya bly/syrabatterier som självurladdat såpass mycket - trots förvaring i båten och utetemp - att de behövt stödladdning framåt februari för att inte gå ner för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Seglamera:

Hur länge ska man våga lämna ett par fulladdade frånkopplade batterier under vintern? 

Jag har dom senaste 40 åren lämnat mina fulladdade isärkopplade batterier kvar i båten hela vintern utan någon form av laddning.

På våren kopplar jag in dom, sjösätter, startar och åker iväg. Har aldrig varit några problem vare sig med batterierna eller startandet.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seglamera:

Så har jag haft denna vinter. När jag kom till båten var batterierna mycket dåliga fast de låg på 12,56 V. Jag satte på laddning CTEK MXS 7.0. Det tog kanske 5 minuter så var den uppe på toppladdning. Jag laddade klart och satte på belastning 15 A enligt NASA BM-1/2. Efter 5-10 minuter var det nere på 12,1 V. Batteribanken består av 3st 75 Ah fritidsbatterier som bara är 2 år gamla. Jag har provat att köra recondläge separat på varje batteri och en lite förbättring blev det. Så tanke slog mig att ha ett annat system.  

Ja det är en vanlig missuppfattning att man kan avläsa laddstatus med hjälp av spänningen.

Om batterierna var nere på 12,56 och det, mot förmodan, var ca 25 grader hade det sagt något om antingen laddstatus eller en kombination av det och batteriernas kondition.

Säg att de var ca 50% laddade, bara för att ta ett exempel, och du sätter på en 8A laddare så tar det säkert minst ett dygn innan de är fulladdade. Det går inte värst mycket fortare med en starkare laddare för det är batterierna som bestämmer hur mycket de kan ta åt sig och i slutet av laddcykeln går det väldigt långsamt. Är det kallare än 25 grader tar det längre tid.

Därför förordar jag en batteritankmätare alla dar i veckan!!! 
(Det är märkligt att båtar med batterier som har något annat än startmotorn att sköta inte har en batteritankmätare när man tex nästan alltid har en tankmätare för bränslet som man, till skillnad från batterierna, faktiskt kan mäta utan instrument! Har skrivit detta många gånger förr och fakta har inte förändrats.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt båtlarm skickar SMS när spänningen blir kritisk. Men larmet drar förstås lite ström med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte en sms-styrd grej på kjellocompany för runt 1500.

yoyo power heter den och går via internet.

det går att köpa olika larm till men jag kör manuellt.

jag startar värmen vid minusgrader då min skuta ligger i året runt.

men hade jag ståt på land hade jag laddat fullt och kopplat isär som Rascal skriver.

fungerar utan problem.

 

https://yoyomotion.com/produkt/yoyopower-4g-control-huvudenhet-2/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Man lever så länge man lär... (eller var det tvärtom) 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...