Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kblomster

Viktigt för segelbåtar i Mälaren: Danviksbron renoveras 2023-2026

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Begränsningar i Danvikskanalen när Norra Danviksbron renoveras

 

Citat

Bron kommer inte att kunna öppnas under delar av renoveringen, då blir höjdbegränsningen i kanalen 10,8 meter. Ingen sjötrafik alls kommer att kunna trafikera kanalen då broklaffen lyfts bort och när den nya monteras. Farledsbredden i kanalen minskar till 17 meter under större delen av renoveringen.

De flesta segelbåtar som ska in eller ut ur Mälaren i höst kommer behöva gå via Södertälje kanal. Vägen via Hammarbyslussen och Danvikskanalen får max segelfri höjd 10,8 meter eftersom Danviksbron inte kommer gå att öppna från början av september till början av december. Än värre är det planerat att bli 2026; då ska bron vara stängd hela seglingssäsongen, från maj till november. På den länkade sidan finns alla datum och även en tjänst där man kan anmäla sig för att få uppdateringar om farledsbegränsningar via SMS och/eller mail.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans om att fritidsbåtar kommer att få begränsad tillgång till Södertälje kanal under sommarmånaderna pga. att yrkessjöfarten från främst Skarvikshamnen/Nynäshamn ökar kraftigt. Otroligt dålig timing, men bra att mera gods tar sjövägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Jag läste någonstans om att fritidsbåtar kommer att få begränsad tillgång till Södertälje kanal under sommarmånaderna pga. att yrkessjöfarten från främst Skarvikshamnen/Nynäshamn ökar kraftigt. Otroligt dålig timing, men bra att mera gods tar sjövägen.

Det hade jag inte hört något om, men även Södertälje kanal är ju under renovering och har vissa begränsningar för större fartyg. Handelssjöfarten har ju också företräde i den kanalen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därtill är Tosteröbron i Strängnäs lite smått opålitlig. Finns visserligen norra rutten via Hjulstabron, men då får man trängas med fraktrafiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kblomster:

Det hade jag inte hört något om, men även Södertälje kanal är ju under renovering och har vissa begränsningar för större fartyg. Handelssjöfarten har ju också företräde i den kanalen.

April, april!

Jag vet faktiskt inte om det ska vara några hinder för fritidsbåtar, det jag läst gällde just att man jobbar med renovering av kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Mackey:

April, april!

Jag vet faktiskt inte om det ska vara några hinder för fritidsbåtar, det jag läst gällde just att man jobbar med renovering av kanalen.

Aprilskämt åsido är det som kblomster säger ska fritidsfartyg lämna företräde för "fartyg" (ttransportsystem menar här handelsfartyg/yrkestrafik och motsvarande). 

Finns att läsa i TSFS 2019:96, §16.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2019_96.pdf

 

Dock är trafiken genom slussen inte särskilt livlig numer och med lite planering så kan man undvika lastfartygen.

 

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo?userAction=page&SelectedPilotageArea=339&tableSize=25&pageIndex=2&searchTo=2023-04-09 23%3A59%3A59&searchFrom=2023-04-02 00%3A00%3A00&SelectedPilotageStatus=1,2,4,5

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, det där finns det en lösning på redan i dokumentären ”Sällskapsresan 3” ju.
image.thumb.jpeg.e53010606edd994b12a1de38fbeb2303.jpegT o m samma bro och allt. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Äsch, det där finns det en lösning på redan i dokumentären ”Sällskapsresan 3” ju.
image.thumb.jpeg.e53010606edd994b12a1de38fbeb2303.jpegT o m samma bro och allt. 
 

Ja, när jag mäter på flygfoton ser det ut att vara ca 30 m brett. Med 10.8 m höjd och 28 m bredd (drar av lite för att man ska få plats med ett par meter köl i sidled) får man en diagonal på 30 meter. Kan se framför mig hur man fixar en tung båt med stora öglor på däck att fästa fall för att kränga ner masten för eskort under bron! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista chansen att komma in eller ut nu i helgen, bron öppnar inte från och med 4:e september, dvs nu på måndag.

Redigerad av kblomster
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...