Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Mercury pissar bensin..

Rekommendera Poster

Har en fin Mercury 5 hk fyrtaktare som inte varit använd på ca 10 år. Årsm. 1999. Extern tank.

 

Redan när jag pumpar bensin med pumphantaget på slangen mellan tanken och motorn så rinner det bensin ur förgasaren. Den startar snällt på första rycket går fint men efter en liten stund så formligen sprutar det bensin ur något hål i förgasaren. Inte riktigt lika mycket som skvallerstrålen med vatten, men inte långt därifrån.

 

Har googlat och läst att det kan ha något med flottören att göra.. Är hyfsat händig, men har inte speciellt mycket tid att fixa med sådana saker..

Är det någon som har erfarenhet av en fastsatt flottör som kan uttala sig om hur mycket tid det handlar om att fixa den. På bilderna ser den ut att vara luftfylld, så den borde inte behöva bytas (om den inte läcker förstås..)

 

Har inte kunnat ta någon bild då mitt batteri i mobilen tog slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som om flottören inte stänger tillflödet när skålen är fylld. Flottören sitter med gångjärn i bakkanten, och flyter på bensinen i skålen. När nivån är rätt i skålen, trycker flottören in en konformad metallnål i tillflödeshålet, och stoppar mer bensin från att komma in. Om nålen är skadad, eller ramlat bort (kan finnas i skålen då), eller om flottören skadats så den inte flyter, stängs inte tillflödet.

Mitt förslag är att du, på land (så inga viktiga delar tappas i havet!) skruvar loss förgasaren, öppnar skålen och kollar hur flottören och nålen beter sig. Om flottören sjunker i bensin behöver den bytas ut. Flyter den kan det handla om en justering av höjden (försök hitta en verkstadsmanual för motormodellen) som krävs. Kolla så att nålen finns och att den stänger tillflödet när den är intryckt (dvs ingen skada eller beläggning som håller den öppen).

Det hela är en ganska enkel konstruktion, så det klarar du säkert. En timmes jobb kanske, om inget är trasigt utan bara behöver justeras.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för råd. Jag ska försöka ta hem motorn imorgon... i värsta fall köper jag en elutombordare på Biltema.

 

Jag är väl egentligen mest rädd för att någon liten del ska tappas bort eller att saker trillar isär så att jag inte får ihop det. Har öppnat förgasaren tidigare för kanske 12-14 år sedan då bensin kristalliserat sig i kanalerna så att den gick ojämnt och dog när det blivit varm. Då gick det bra, men jag har inte något minne av att jag såg flottören, så det innebär att jag behöver komma åt en annan del eller fler lager?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flottören är svår att missa. Största rörliga delen i hela förgasaren... :)

Här är en video (det du behöver ha koll på börjar efter att skålen skruvats loss, vid ca 7 min 13 sek) som visar hur en typisk förgasare är uppbyggd när det gäller flottören och nålen. Kolla igenom tills du känner att du förstår hur mekanismen arbetar och hur det hela hänger ihop. Sen tror jag att du löser det utan problem.

Se bara till att skruva isär förgasaren över en skål eller ett tråg, så allt som eventuellt ramlar av hamnar där du kan få tag på det. Om möjligt, rigga en kamera som filmar hela processen, så du kan se hur en skruv eller så satt innan.
 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Dava:

Tack för råd. Jag ska försöka ta hem motorn imorgon... i värsta fall köper jag en elutombordare på Biltema.

 

Jag är väl egentligen mest rädd för att någon liten del ska tappas bort eller att saker trillar isär så att jag inte får ihop det. Har öppnat förgasaren tidigare för kanske 12-14 år sedan då bensin kristalliserat sig i kanalerna så att den gick ojämnt och dog när det blivit varm. Då gick det bra, men jag har inte något minne av att jag såg flottören, så det innebär att jag behöver komma åt en annan del eller fler lager?

Ge dig inte på att justera flottörens läge om du inte vet exakt vad du gör!! Varför skulle den ha ändrats om den inte har spruckit och då hjälper ingen justering, då måste den bytas. Håll även koll så du inte ändrar någon justeringsskruv. Räkna varv till botten innan du tar ut någon justeringsskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Just det, i paniken över att det rann bensin lika mycket som skvallerstrålen så drog jag åt alla synliga skruvar. Insåg när jag kom fram till bryggan att dessa förmodligen inte var någon form av dräneringsskruvar som jag tänkte först utan justerskruvar.. Verkar inte ha påverkat något allvarligt.

 

Har tittat på några videor om flottörer nu och det ser inte så svårt ut. Kanske har den spruckit och då får jag ju köpa en ny helt enkelt. Blir nog en Biltema Elsnurra så länge. Stora modellen denna gång.. 

 

Fördelen med bensinmotorn är ju den otroliga räckvidden, när den inte pissade bensin drog den inte mer än 1 liter / 5 sjömil. Egentligen ska man ju inte behöva motor alls på en segelbåt, men ny båt och små barn så känns det alltid tryggt att ha en fungerande motor. Med Solingen använde vi nog inte motorn mer än 2 gånger under förra säsongen och det var när vi skulle masta av..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att kolla om flottören och nålventilen stänger är att vända förgasaren uppochner och blåsa i det rör som bensinslangen sitter på. Det skall vara tätt då, men öppet med rättvänd förgasare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dava:

Blir nog en Biltema Elsnurra så länge. Stora modellen denna gång.. 

 

Fördelen med bensinmotorn är ju den otroliga räckvidden, när den inte pissade bensin drog den inte mer än 1 liter / 5 sjömil. Egentligen ska man ju inte behöva motor alls på en segelbåt, men ny båt och små barn så känns det alltid tryggt att ha en fungerande motor. Med Solingen använde vi nog inte motorn mer än 2 gånger under förra säsongen och det var när vi skulle masta av..

Ingen elsnurra från Biltema kommer i närheten av en 5 hk utombordare! Det är som att jämföra en elsparkcykel med en motorcykel! Elsnurran klarar nog att få fart på segelbåten i stilla väder och utan några vågor, men i motsjö och motvind kommer den inte klara nåt alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev raol:

Ingen elsnurra från Biltema kommer i närheten av en 5 hk utombordare! Det är som att jämföra en elsparkcykel med en motorcykel! Elsnurran klarar nog att få fart på segelbåten i stilla väder och utan några vågor, men i motsjö och motvind kommer den inte klara nåt alls.

Fast då kan man ju segla ;) 

Men jo, det hade förstås varit kul att få liv i den gamla utombordaren igen, speciellt som jag har sparat den i alla år. Eller liv är där ju. Det är mest miljö-kärleken som sätter stopp just nu.. och ev explosionsrisk :S

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Dava:

Fast då kan man ju segla ;) 

Men jo, det hade förstås varit kul att få liv i den gamla utombordaren igen, speciellt som jag har sparat den i alla år. Eller liv är där ju. Det är mest miljö-kärleken som sätter stopp just nu.. och ev explosionsrisk :S

Motorn ser jag som säkerhetsutrustning, att ta till när man inte KAN segla. Plötsligt för hårt väder, sjukdom, skada, rigghaveri, osv. Elsnurran har ingen chans om vädret är problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa! Idag körde jag hem lite tidigare för att kunna ta tag i motorn. Lossade förgasaren och skruvade i sär den. Flottören satt med en sprint som jag inte lyckades rubba. Testade att blåsa genom röret som föreslogs och det var tvärstopp när flottören var i uppläge men gick bra att blåsa annars. Så jag skruvade ihop allt och nu läcker den inte en droppe..

 

Kan det ha varit att flottören bara behövde motioneras lite eller kan problemet komma tillbaka?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Dava:

Hej allihopa! Idag körde jag hem lite tidigare för att kunna ta tag i motorn. Lossade förgasaren och skruvade i sär den. Flottören satt med en sprint som jag inte lyckades rubba. Testade att blåsa genom röret som föreslogs och det var tvärstopp när flottören var i uppläge men gick bra att blåsa annars. Så jag skruvade ihop allt och nu läcker den inte en droppe..

 

Kan det ha varit att flottören bara behövde motioneras lite eller kan problemet komma tillbaka?

Kanske svårdunstade komponenter i bensinen som stelnat och gjort rörelsen trög efter många år av stillastående.

Förgasaren skulle säkert må bra av en rejäl rengöring, men nu verkar det ju ändå vara löst hyfsat så länge.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

- - -

Kan det ha varit att flottören bara behövde motioneras lite eller kan problemet komma tillbaka?

Ett par dagar i bensinbadet kan ju ha löst upp någon gegga så att flottören börjat röra på sig.

Eller så var det något litet skräp som lossnade när du skruvade isär.

 

Vad det än var - grattis till att fått ordning på snurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...