Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peter_K

Jävulskt kallt och vårfix

Rekommendera Poster

Okej, klubben har skojat till det lite på medlemmars begäran och tidiga sjösättningen är 22/4, och sena är i slutet av maj. Jag siktar på tidiga, och hade planerat att börja i helgen för att hinna, men det skall vara skitkallt och det gör att jag kastar om lite i det vanliga schemat. Slipning botten och av trä för lackning går ju bra. Lite skruvande också. Fernissa vet jag går bra i minus åtta t o m vet jag av egen erfarenhet. 
 

Men vågar man t ex bottenmåla? Trilux säger över plus fem, men enkomp brukar inte vara så känsligt. Någon som testat? 
 

Vad mer vågar man ge sig på?

Vaxning känns inte helt aktuellt. 
Tvätta, nä. 
Mer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tur hinner det bli varmare innan det är dags att måla, eller räknar du med att hinna allt detta under helgen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Har du tur hinner det bli varmare innan det är dags att måla, eller räknar du med att hinna allt detta under helgen?

 

Jag har två dagar den här helgen och två dagar om ytterligare två veckor, och tänkte göra det som går nu, och hålla tummarna att det blir varmare om 2,5 vecka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har två dagar den här helgen och två dagar om ytterligare två veckor, och tänkte göra det som går nu, och hålla tummarna att det blir varmare om 2,5 vecka. 

Vaxning går bra även om det är kallt, några plusgrader. Men det måste vara torrt i luften.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hade låtit bli skidresan i helgen som var så hade du kunnat måla och vaxat då?😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev pseudonym:

Om du hade låtit bli skidresan i helgen som var så hade du kunnat måla och vaxat då?😉

Nja, det var kallt vid båten då också, så det är lika illa som i helgen som kommer.
Och så måste man prioritera i livet 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge det är plusgrader så är det inte några problem med bottenfärgen. Jag la på både epoxi och Trilux medan det var mellan 0 och 7 grader för ett par år sedan (vi diskuterade här huruvida kölen hunnit bli tillräckligt varm efter frostnätter..). Jag har inte sett några tendenser till dåligt fäste.... I år målade jag ett tunt lager biltemafärg (halv burk med 25% förtunning) i förrgår och sjösatte idag. Temperaturen har här i Skåne legat mellan 3-5 grader.

 

20230329_145229.thumb.jpg.8cf68c1f610fbe81c8129278f766f6aa.jpg.dfccea4914aca65bf9b6bee9da5364b2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad mer vågar man ge sig på?

Städa invändigt bör ju funka.

Lacka rorkulten hemma.

Polera allt rostfritt och annan metall.

Stryka gardiner.

Byta gasoldetaljer.

Bygga om elsystemet.

Stryka segel.

Tvätta dynor.

 

Det finns alltid något att göra. 👍😁

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Städa invändigt bör ju funka.

Lacka rorkulten hemma.

Polera allt rostfritt och annan metall.

Stryka gardiner.

Byta gasoldetaljer.

Bygga om elsystemet.

Stryka segel.

Tvätta dynor.

 

Det finns alltid något att göra. 👍😁

 

Stryka segel? Pressveck så de ligger fint över bommen?😂

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar väl ned presenningarna i påskhelgen, om dom nu inte åker av nu till helgen.

Det har ju varit en del motorjobb nu i vinter, ett jobb som gått långsamt. Men då har det varit gott att ha en presenningen över akterdäck och en LED-armatur upphängd i täckställningen samt en värmefläkt.

Även jag har en lista med en massa småjobb kvar, men dom grejerna kan man fixa då båten ligger i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men motivation att fixa båten när det är minusgrader och 30 cm snö bredvid är inte så hög :(🥶

  • Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tar väl ned presenningarna i påskhelgen, om dom nu inte åker av nu till helgen.

Det har ju varit en del motorjobb nu i vinter, ett jobb som gått långsamt. Men då har det varit gott att ha en presenningen över akterdäck och en LED-armatur upphängd i täckställningen samt en värmefläkt.

Även jag har en lista med en massa småjobb kvar, men dom grejerna kan man fixa då båten ligger i sjön.

 

För mig funkar det så att dom småjobb som skjuts till efter sjösättning dom blir inte gjorda då heller. Lättjan tar över. 

  • Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

För mig funkar det så att dom småjobb som skjuts till efter sjösättning dom blir inte gjorda då heller. Lättjan tar över. 

Då får man ta det på listan till nästa år :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det verkligen så kallt i de norra delarna av vårt rike. Här var det 9 grader plus i dag.. redan på  morgonen.. fixade masten på lunchen.

 

20230331_123825.thumb.jpg.32f3e4aecfd464912434d6be8b906bf3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

Men är det verkligen så kallt i de norra delarna av vårt rike.

Minus på nätterna de närmaste tio dygnen vid klubben. 

1FD75513-A723-4E7E-897E-5338019E1439.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Minus på nätterna de närmaste tio dygnen vid klubben. 

Det tradiga är ju att det inte blir ordentligt varmt på dagarna... fint väder annars ju!

 

Så här ser det ut i Skåne 

Screenshot_20230331_153941_Chrome.thumb.jpg.2a421b1732d8fc618f89a7b05fb09f34.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en sak till du kan göra.

Skotta båten! 👍

 

Det är väldigt skönt att ha det avklarat inför sjösättningen.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jag kom på en sak till du kan göra.

Skotta båten! 👍

 

Det är väldigt skönt att ha det avklarat inför sjösättningen.

Bra tips 😊

Sex minus hemma i morse, men fem plus nu på uppläggningsplatsen. Måste erkänna att det inte alls suger i sjösättnings-tarmen, men vad gör man 🤷🏻‍♂️

555784DF-C64C-4815-80C7-2AA6E950847C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-31 vid 13:44 skrev Dava:

Men är det verkligen så kallt i de norra delarna av vårt rike. Här var det 9 grader plus i dag.. redan på  morgonen.. fixade masten på lunchen.

Det beror på vad du som skåning menar med "norra" 😜

Här vid sydvästra Vätterns strand har temperaturen bara segat sig upp till +1°C nu på e.m. - trots sol - från att ha varit många minus inatt. Och det är massor av snö på backen, skottade i flera timmar igår.

 

Även om jag har min båt inomhus och uppvärmt till drägliga plusgrader så lockar det ändå inte att åka ner och göra det sista före sjösättning - vaxa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösättningsklar gör jag båten på hösten. Nu är det bara att sätta i impellern, sätta på polskorna på batterierna och sedan sjösätta, när isen försvunnit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev excel319:

…sätta på polskorna på batterierna…

Oj då, får inte de polska kvinnorna ström i sig då..? Men-men, vi har alla våra böjelser.

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

Oj då, får inte de polska kvinnorna ström i sig då..? Men-men, vi har alla våra böjelser.

Jag bara väntade på den kommentaren. Undrade bara vem det var som skulle dra den. Nu har vi facit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Jag bara väntade på den kommentaren. Undrade bara vem det var som skulle dra den. Nu har vi facit.

Vad kan jag säga, humorn sjunker vid låga temperaturer och tristessen av att slipa botten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

10 timmar sedan skrev Peter_K:

Bra tips 😊

Sex minus hemma i morse, men fem plus nu på uppläggningsplatsen. Måste erkänna att det inte alls suger i sjösättnings-tarmen, men vad gör man 🤷🏻‍♂️

 

Jag har viss förståelse för att tidig sjösättning suger när vädret är som det är och att det inte suger i tarmen.

Plötsligt händer det, värme och/eller sjösättning.

 

Vi ska i om en månad och vi är numera pensionärer så bara det blir lite värme så kan man beta av en hel del.

Det värsta är att allt är så mycket jobbigare nu jämfört med för 10 år sedan och då har vi rationaliserat bort en hel del genom att avfukta ordentligt med el så att nästan allt kan ligga kvar och masten får stå kvar över vintern. 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad kan jag säga, humorn sjunker vid låga temperaturer och tristessen av att slipa botten. 

Humor... det är allvarliga saker, ingenting man skämtar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipat botten, tvättat skrov och botten, slipat och lackat trä hann jag med i alla fall. Nu får jag hålla tummarna att det blir varmare så jag kan bottenmåla och vaxa. 

5D866C7C-7F8C-4890-8C40-EAE60772F90D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

slipat och lackat trä hann jag med i alla fall.

Oj! Jag har slipat och lackat styrpulpeten de senaste 14 veckorna och är inte klar än.

Sen börjar jobbet med resten (allt!) och sen hoppas jag kunna göra vårrustningen också. Känns som jag ligger efter… Men nu sjuk och kan inte göra mycket mer än sy på vindrute-skyddet som sömmarna gått upp på. Har nog gjort ca 20 timmars sömnad på det. Skulle köpt en maskin för länge sen…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Oj! Jag har slipat och lackat styrpulpeten de senaste 14 veckorna och är inte klar än.

Jag har ordentligt med lager på redan, så det handlar om att mattslipa, dammsuga, klibbduk och ett nytt lager fernissa bara. Dvs, typ två timmars jobb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har ordentligt med lager på redan, så det handlar om att mattslipa, dammsuga, klibbduk och ett nytt lager fernissa bara. Dvs, typ två timmars jobb. 

Ok. Lyllo. Själv var jag tvungen ta bort all lack på styrpulpeten och lacka ”från början”. Då hade jag redan hunnit lägga på 4 nya lager för att ”stötta” gammal lack men den släppte från underlaget märkte jag efter de fyra lagren. Varje lager tar en dag och sen måste jag vänta 4-7 dar innan jag kan köra nästa. Tar tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Själv var jag tvungen ta bort all lack på styrpulpeten och lacka ”från början”. Då hade jag redan hunnit lägga på 4 nya lager för att ”stötta” gammal lack men den släppte från underlaget märkte jag efter de fyra lagren. Varje lager tar en dag och sen måste jag vänta 4-7 dar innan jag kan köra nästa. Tar tid.

Usch! Det där lät FÖR deppigt! Skärpning! :) Solen skiner!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...